احتمال افزایش ۵۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در سال ۱۴۰۰
کد خبر: 3958293
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
بختیاری ابراز امیدواری کرد؛

احتمال افزایش ۵۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در سال ۱۴۰۰

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: مستمری پرداختی به مددجویان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش ۱۵ درصدی داشته و برای سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۵ درصدی مستمری پیشنهاد شد، اما آنچه مدنظر ماست افزایش ۵۰ درصدی مستمری پرداختی است که امیدوارم به تأیید نهایی برسد.

احتمال افزایش ۵۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در ۱۴۰۰به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز دوشنبه ۱۸ اسفندماه با حضور مرتضی بختیاری، رئیس این نهاد در ساختمان مرکزی کمیته امداد به منظور تشریح اقدامات و برنامه‌های این نهاد برگزار شد.

رئیس کمیته امداد در سخنانی اظهار کرد: کمیته امداد به دلیل مسئولیت سنگینی که بر دوش دارد با کمک بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، توانسته است در طول سال‌های حیات خود کمک‌های مؤمنانه مردم را به دست نیازمندان برساند. در طول یک سال اخیر نیز با همکاری خیریه‌ها و مردم محله‌ها و با کمک مساجد، مشکلات نیازمندان مناطق رصد و در پی رفع آن‌ها برآمدیم.

بختیاری ادامه داد: با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری در ۳۱ تیر سال گذشته مبنی بر در صدر بودن توانمندسازی در میان برنامه‌های کمیته امداد، برنامه‌ریزی در این نهاد با این محور پیش رفت، اگرچه کمیته امداد بیش از ۴۰ سال در عرصه توانمندسازی کار کرده و نگاه آن بیرونی بوده است، اما پس از بیانات رهبری این رویکرد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و تلاش مضاعفی برای اجرای این مأموریت انجام پذیرفت و توانمندسازی در صدر برنامه‌های کمیته امداد قرار گرفت. البته در بحث گره‌گشایی از نیازمندان اقدامات خوبی انجام شد، اما رویکرد اصلی خود را توانمندسازی و خوداتکایی مددجویان قرار دادیم.

وی افزود: در قالب این برنامه‌ریزی و با در نظر گرفتن شرایط موجود و شیوع کرونا که موجب شد ۱۰ درصد اشتغال‌های دنیا از بین برود و در مجموع ۴۰۰ میلیون شغل از دست رفت، ما نه تنها کاهش اشتغال نداشتیم بلکه نسبت به سال ۹۸ با ۳۰ درصد افزایش اشتغال روبرو بودیم. در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار اشتغال در کمیته امداد ایجاد کردیم که امسال این رقم به بیش از ۲۲۰ هزار شغل رسیده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به سایر خدمات این نهاد به مددجویان تحت پوشش، گفت: همه ساله در قالب جشن‌هایی مانند عاطفه‌ها در ابتدای سال تحصیلی و یا جشن احسان و نیکوکاری و نیز جشن رمضان، مشارکت‌ها و کمک‌های مؤمنانه مردم را شاهد بودیم که طی یک سال اخیر به واسطه شیوع کرونا این جشن‌ها به صورت حضوری برگزار نشدند. در همین ایام، اما با راه‌اندازی پویش ایران همدل، کمک‌های مؤمنانه جمع‌آوری شد.

بختیاری ادامه داد: پس از بیانات رهبری در سال گذشته با تأکید بر شکل‌گیری همدلی و مواسات، پویش‌های مختلفی در قالب اطعام مهدوی در ایام ماه مبارک رمضان و تهیه و تأمین دو میلیون و ۲۰۰ هزار بسته غذایی و ارزاق نیز با کمک بنیاد مستضعفان برای نیازمندان تدارک دیده شد.

وی افزود: همچنین ۲۵ هزار بسته کامل بهداشتی به ارزش ۳۰۰ هزار تومان به د منازل افرادی که مستاصل بودند و یا به دلیل کهولت سن امکان حضور در اجتماع را نداشته و تنها زندگی می‌کردند، ارسال شد.

رئیس کمیته امداد درباره ایجاد اشتغال اظهار کرد: فقط طی مدت شش ماه ۲۰ میلیون ماسک از سوی کارگاه‌های کوچک مددجویان کمیته امداد دوخته و روانه بازار شد. اکنون به واسطه این اقدامات و تولید گان‌ها و لباس‌های پزشکی ایران توانسته صادرکننده ماسک باشد.

وی با بیان اینکه معمولاً همه ساله با افزایش قیمت ودیعه مسکن و اجاره‌ها روبرو هستیم، اظهار کرد: کمیته امداد حامی مددجویان است. مکاتبات زیادی با دولت برای هماهنگی برای ساخت مسکن و با قوه قضاییه درباره قانون برخورد با کسانی که خانه‌های خالی دارند و رایزنی‌های با مجلس داشته‌ایم. خوشبختانه با یاری و مدد بنیاد مستضعفان وام‌های ۱۰۰ میلیارد تومانی و ۵۰ میلیارد تومانی به صورت بلاعوض به کمیته امداد برای ساخت مسکن برای مددجویان به کمیته امداد اعطا شد. همچنین طبق مصوبه دولت و ابلاغ به وزارت راه و شهرسازی مقرر شد وامی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به مددجویان اختصاص پیدا کند و وا‌م‌های مسکن با سود ۱۲ درصد به این افراد پرداخت شود، اما با توجه به اینکه مددجویان توان بازپرداخت با همین میزان سود را هم ندارند، رقم کمی از ۳۰۰ میلیارد تومان جذب شد.

بختیاری درباره تأمین مسکن مددجویان به عنوان رکن دوم توانمندسازی در کمیته امداد، گفت: تلاش کردیم همه بضاعتمان را به کار گیریم و مشکل مسکن مددجویان را تا حدودی رفع کنیم؛ لذا بسته حمایتی در این حوزه در نظر گرفته شد. در سفر‌های معاون رئیس جمهور آقای نوبخت به منظور رسیدگی به مسکن نیازمندان اقداماتی مدنظر قرار گرفت. تفاهم‌نامه‌هایی در استان‌ها مبادله می‌شد که اگر مسکنی شروع به ساخت می‌شود، این قید لحاظ گردد که با اولویت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد کار انجام پذیرد. در پایان این هفته نیز به صورت همزمان پنج هزار مسکن برای مددجویان کمیته امداد به صورت ویدئو کنفرانس در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد. با همکاری چندین دستگاه همچنین قرار است واحد‌های مسکونی ساخته شود، از جمله تعداد ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز با همکاری مشترک با بنیاد مستضعفان طی ۱۸ ماه باید ساخته شود. تا شهریور سال آینده مجموعاً ۲۲ هزار واحد مسکونی دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد. خانواده‌های بالای سه نفر در روستا‌ها و سپس عائله‌مندان در شهر‌ها که فاقد مسکن هستند در اولویت دریافت این خدمت قرار دارند، که البته در این میان خانواده‌های دارای ایتام در اولویت و در رأس قرار دارند.

وی درباره فعالیت صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت نیز بیان کرد: این صندوق تا سقف پنج میلیون تومان وام اعطایی، یک ریال هم کارمزد دریافت نمی‌کند و برای وام از مبلغ پنج میلیون تومان به بالا فقط سه درصد سود در طول مدت پرداخت قسط دریافت می‌شود. بودجه این صندوق رقم ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ۳۴۰ هزار مددجوست. طی یک سال اخیر مردم نیکوکار ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این صندوق داشته‌اند که به واسطه این سرمایه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مددجویان وام ۵ میلیون تومانی دریافت کردند. ۷۰ درصد دریافت‌کنندگان وام‌های این صندوق تحت پوشش کمیته امداد و مابقی افراد نیازمند مراجعه‌کننده به این صندوق است.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: در بحث ایتام طرح موفق اکرام را داریم که مردم نیکوکار می‌توانند با مراجعه به سایت www.ekram.emdad.ir هر تعداد ایتام که می‌خواهند را تحت پوشش گیرند. مبالغ واریزی از سوی مردم نیز به حساب خود ایتام به صورت مستقیم واریز می‌شود. ۱۵۰ هزار یتیم در کشور داریم و به دنبال افزایش حامیان هستیم تا سرانه تعلق گرفته به یتیمان افزایش پیدا کند. سرانه هر یتیم در هر استان متفاوت است، اما میانگین آن ماهانه ۱۰۰ هزار تومان است. در همین راستا طرح ایران مهربان را راه‌اندازی کردیم و طی این مدت حامیان به رقم ۸۵۰ هزار نفر رسیده‌اند. امید است روزی این خبر را اعلام کنیم که یتیمی بدون حامی در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به موضوع دریافت زکات نیز گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تبلیغات منعقد کردیم که طی این مدت چهار هزار طلبه فاضل و جوان در روستا‌های پرجمعیت در کنار کار فرهنگی در روستا‌ها به تشویق مردم به پرداخت زکات واجب خود اقدام کنند. ۸۰ درصد کمک‌های زکات در استان‌ها به نیازمندان همان استان تعلق می‌گیرد.

وی افزود: تا سال گذشته اردوگاه‌های ما فعال بودند و ۸۵ هزار نفر از مددجویان اربعین سال گذشته موفق شدند به زیارت اباعبدالله(ع) بروند. همچنین مددجویان زائر اولی نیز با کمک امداد به مشهد مقدس مشرف می‌شدند.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: تعداد ۴۵۰ هزار دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد هستند که در بحث آموزش و تأمین تبلت تا کنون حدود ۱۵۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان تحت پوشش اهدا شده است. در همین زمینه با شرکتی داخلی قرارداد بستیم و تبلت‌های تولید داخل را در اختیار این دانش‌آموز قرار دهیم و اگر کفایت نکند، رایزنی خواهیم کرد تا از خارج تبلت وارد کنیم.

وی درباره صدقات جمع‌آوری شده از صندوق‌های صدقات طی یک سال اخیر نیز گفت: ۴۳۰ میلیارد تومان رقم جمع‌آوری شده از صندوق‌های صدقات طی یک سال گذشته بوده است. تلاش کرده‌ایم پرداخت صدقات به شیوه‌های الکترونیک توسعه پیدا کند و به همین منظور کد دستوری #۸۸۷۷* برای پرداخت لحظه‌ای صدقه راه‌اندازی شد.

وی گفت: میزان مستمری پرداختی به مددجویان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش ۱۵ درصدی داشته و برای سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۵ درصدی مستمری پیشنهاد شد، اما آنچه مدنظر ماست افزایش ۵۰ درصدی مستمری پرداختی است که امیدوارم به تأیید نهایی برسد.
انتهای پیام
captcha