دهمین جشنواره مد و لباس فجر پایان یافت / ترسیم نقشه راه تبدیل مد و لباس به نماد فرهنگی جامعه ایران
کد خبر: 3957006
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

دهمین جشنواره مد و لباس فجر پایان یافت / ترسیم نقشه راه تبدیل مد و لباس به نماد فرهنگی جامعه ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره مد و لباس فجر، به ترسیم مجموعه‌ای از مبانی پرداخت که مسیر تبدیل مد و لباس به نماد فرهنگی جامعه ایران را هموار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان دهمین جشنواره مد و لباس فجر، امروز دوشنبه 11 اسفند‌ماه با حضور سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید‌محمد حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد، سیده‌مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پیام تصویری سید‌محمد حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد پخش شد. حسینی در این پیام گفت: مردمان و ساکنان این سرزمین در سراسر تاریخ با تعمل و دقتی مثال‌زدنی، به پوشش، آراستگی و زیبایی جامه‌هایشان توجه داشتند و آثار این توجه در نشانه‌ها، نمادها و آنچه که از روزگار باستان باقی مانده، مؤید توجهی است که مطرح شد.

وی ادامه داد: شاید کمتر سرزمینی را بتوان در عالم سراغ گرفت که به اندازه ایران بزرگ و پهناور، گونه‌ها و بافته‌ها، پارچه‌ها و لباس‌های مختلفی ویژه اقلیم‌ها و اقوام خود در آن حیات داشته باشند و این قدر به زیبایی و آثار ریز و دقیق و جمیل در آن تعمل شده باشد؛ سرمایه ثمین و ارزشمندی که دست‌مایه ما و مایه الهام ما برای آفرینش‌های جدید است.

حسینی با ابراز خرسندی از اینکه جشنواره‌های مد و لباس فجر در سال‌های پشت سر با انتخاب موضوع ویژه سعی کرده‌اند انگشت اشارتی برای استفاده از داشته‌های خودمان و میراث تاریخی، قومی و جغرافیایی کشور باشند، گفت: سه سال پیش نقش مکران دستمایه کار هنرمندان ایران بود، سال گذشته فر گلستان که شامل بافته‌ها و پارچه‌های استان گلستان و زیبایی‌های این خطه بود و امسال بهشت کاشان سومین مرحله از مراحلی است که برای جشنواره مد و لباس فجر تدبیر و پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: کاشان بهشت زیبایی که به خصوص در منسوجات، بافته‌ها و تزئینات، یکی از اقطاب جدی کشور عزیز ما است، امسال هنرمندان ایران در حوزه مد و لباس با توجه به کاشان و ظرافت‌ها و ظرفیت‌های این خطه عزیز کوشیدند تا آثاری را خلق کنند که بتواند نماینده میراث و هویت و داشته‌های زیبای این سرزمین باشد. آثار بدیعی که می‌تواند در مرحله تولید هم مورد استفاده و اقبال قرار گیرد.

معاون هنری وزیر ارشاد اضافه کرد: در این جشنواره، حضور جوانان به خصوص پراکنش آنها از سراسر ایران موجب دلگرمی دست‌اندرکاران شد. بخش ویژه‌ای که نشان می‌دهد هنرمندان ایرانی چه قدر به کشور خودشان توجه دارند و چگونه می‌توانند با حفظ ارزش‌های این کشور به آفرینش آثار هنری بپردازند.

در ادامه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان طی سخنانی، با اشاره به اینکه لباس موضوع قدیمی انسان است، اما به این موضوع کهن چندگونه می‌توان نگاه کرد، گفت: یک نگاه در سطح تأمین نیازهای اولیه انسان یا حداکثر نیازهای تفننی انسان است. این نگاه درست هست، اما حتماً کامل نیست. نگاه دیگری به موضوع لباس و مد هست که نماد هویت یک جامعه است. همچنین بخش مهمی از اقتصاد ملی هر کشور در این بخش رفت و آمد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر این نگاه‌ها را به نگاه پایه اضافه کنیم، طبیعتاً ‌مسئله لباس و مد جایگاه و تصویر دیگری را در نقشه راه ایجاد می‌کند. از جمله اینکه مسئله عنصر خلاقیت و هنر جایگاه مهمی را در این مقوله پیدا می‌‌کند. همچنین توجه به سازگاری آن با زیست بوم طبیعی و زیست بوم انسانی هر جامعه اهمیت پیدا می‌کند. اینکه از یک سو با محیط زیست و اقلیم تناسب داشته باشد و از سوی دیگر با ارزش‌ها، هنجارها، آداب و عرف اجتماعی یک منطقه.

صالحی دیگر مسائل مهمی که باید در این مقوله در نظر گرفت را توجه به ظرفیت تاریخی و معاصری سرزمینمان دانست و گفت: ظرفیت تاریخی و معاصری نیز به کمک می‌آید که این نماد، نماد جمیل، جمال و کمال باشد. همچنین ظرفیت اقوام و گروه‌‌هایی انسانی که در این اقلیم زندگی می‌کنند. اقوام تنها رنگین کمان انسانی نیستند، بلکه رنگین کمانی هستند از انسان‌ها و نمادهای انسانی و ویژگی‌های اقوامی که در این سرزمین پهناور زندگی می‌کنند به کمک می‌آید تا لباس و مد هم رنگین‌کمانی‌تر شود.  

وزیر ارشاد ادامه داد: باید از این منظر که چگونه می‌توان مقوله لباس و مد را در چهارچوب اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار داد که از یک سو درون‌زا است و از استعداد داخلی بهره بجوید و از سوی دیگر برون‌گراست که می‌کوشد محصول و خدمت را به فراسرزمین بکشاند.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ این زوایای دید، طبیعی است که تصویر ما را از این موضوع کامل‌تر و کامل‌تر می‌کند. جشنواره مد و لباس حرکتی است برای اینکه این تصویر و تصاویر را نزدیک‌ و نزدیک‌تر کند. البته شرایط کرونایی شرایط سختی بر ایران و جهان بود و طی یک سال گذشته، جهان و ایران در فضای تیره و تار زیست کرده است، اما در همین ایام، عزیزانی که در این حوزه بودند مجموعه‌‌هایی که در طراحی و تولید لباس قرار داشتند، به کمک مردم این سرزمین آمدند؛ به خصوص در ماه‌‌های نخستین که شرایط سختی بود، با تولید ماسک، گان و دیگر نیازهای بهداشتی و درمانی، به کمک جامعه سلامت کشور آمدند.

صالحی ادامه داد: جشنواره امسال هم در چنین شرایطی برگزار شده است و اختتامیه هم متأثر از این احوال است، اما در عین حال معاونت هنری و دبیرخانه کارگروه مانع ایجاد خطوطی در مسیر حرمت شدند.

وی اضافه کرد: مسئولان برگزاری جشنواره امسال نگاه بین‌المللی این اتفاق را مورد توجه قرار دادند و علی‌رغم اینکه شرایط کرونایی، فضای حضور را غیرممکن می‌کرد، اما برگزاری وبینارها مسیر توسعه‌ای را هموار کرد. همچنین در حوزه طراحی‌ها و خلاقیت‌هایی که در آثار به نمایش آمد، هم در افزایش کمیت و هم در ارتقای کیفیت، تلاش‌هایی صورت گرفت.  

صالحی در پایان سخنانش از تمام کسانی که در این رویداد سهیم بودند، سپاسگزاری کرد؛ رویدادی که از نگاه وی، مقدمه‌ای برای آن نگاه عالی‌تر و متعالی‌تر در حوزه لباس و مد محسوب می‌شود.

در پایان مراسم نیز برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره و برندگان طاووس طلایی جشنواره مد و لباس فجر معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

انتهای پیام
captcha