امرودی: شعر متعالی ما را به خدا نزدیک می‌کند
کد خبر: 3954449
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
گزارش ایکنا از افتتاح دفتر ترانه، طنز و شعر مقاومت؛

امرودی: شعر متعالی ما را به خدا نزدیک می‌کند

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین افتتاح دفتر ترانه، طنز و شعر مقاومت گفت: هر شعر طنز و ترانه‌ای که ما را یک قدم به خدا نزدیک کند، متعالی است.

دفتر ترانه، طنز و شعر مقاومت افتتاح شد/ شعر خدامحور متعالی استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاح دفتر ترانه، طنز و شعر مقاومت امروز ۲۸ بهمن با حضور حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی؛ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا زندوکیلی معاون هنری این سازمان و جمعی از شاعران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

حجت الاسلام امرودی در این مراسم با اشاره به جایگاه شعر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ما دنبال شعر انقلاب، اخلاق و متعالی هستیم. پا را فراتر از قرآن نمی‌گذاریم زیرا تمام خمیرمایه کار سازمان شعر، ادبیات و کلمه است. یعنی اگر موسیقی نواخته می‌شود، مبنای آن کلمه است، اگر شعری سروده می‌شود، مبنای آن کلمه است. ممکن است این کلمه گاهی در نمایشنامه‌ها، گاهی در موسیقی، شعر و ... ظهور یابد.

وی با اشاره به جایگاه شاعران افزود: سخنوران و شاعران متبحر بسیاری وجود دارند، اما برخی حوزه ادبیات و شعر را تصرف می‌کنند. با توجه به تنوع شعری در موضوع، سبک، قالب و ... شعری مدنظر است که وسیله‌ای برای تعالی باشد. بنابراین زبان نباید به هجو باز شود. 

امرودی ادامه داد: یکی از دلایل ماندگاری حافظ و شعرهایش این است که خمیرمایه شعر او قرآن است، از این رو ماندگاری قرآن باعث ماندگاری شعر او نیز شده است. شعر گاهی موعظه است، گاهی معرفی شخصیت، گاهی ناظر بر عرفان یا احساس و ... است. گاهی در قالب ترانه سروده می‌شود و همین ترانه‌هاست که در زبان مردم جاری می‌شود و اثر عمیقی می‌گذارد. به طوری که یک بیت شعر می‌تواند حرف چندین کتاب را منعکس کند. 

وی تصریح کرد: طنز بهانه‌ای برای تکامل انسان است. هر شعر طنز و ترانه‌ای که ما را یک قدم به خدا نزدیک کند، متعالی است و این شاخصه ماست و اگر در این شاخصه و معیار نگنجد جزء اهدافمان نیز نخواهد بود. بنابراین شعری که برای خودت اثر نگذاشت، آن را برای کسی نخوان.

علیرضا زندوکیلی نیز در ادامه این نشست با تأکید بر محتوای شعر گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در ۱۰ سال اخیر، محتوای شعر اهمیت ویژه‌ای یافته است، از این رو سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم گرفت خانه شعر را که مدتی تعطیل بود، دوباره احیا و ذیل آن دفاتر شعری مهمی ایجاد شود که امروز شاهد افتتاح سه دفتر ترانه، طنز و شعر مقاومت خواهیم بود.

وی افزود: آنچه برای سازمان مهم است، تقویت شعر تراز انقلاب اسلامی است و باید تخصص در خدمت دین و انقلاب باشد و آغوش سازمان برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، باز است و در این زمینه خودی و غیرخودی نداریم.

زندوکیلی ادامه داد: امیدواریم که افتتاح دفاتر شعر یک مسیر هموارکننده برای قشر جوان به ویژه در ابعاد سراسری باشد. به همین نگاهمان در وهله اول تهران و پس از آن سایر شهرهاست.

ناصر فیض، عضو شورای شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این نشست گفت: تعدد جلسات طنز در فرهنگسراها و ناآشنا بودن مخاطبان با این موضوع به طنز لطمه زده است در حالی که طنز ظرفیت‌هایی دارد که باید از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: پاسداری از زبان فارسی را می‌توان در طنز نشان داد، زیرا ساختار زبان فارسی به گونه‌ای است که فرصت ایهام و کنایه را فراهم می‌کند. اگر طنز به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، شاید به آن کمک کند و فقط به دلیل انبساط خاطر به دنبال طنز نرویم. 

در پایان نشست رؤسای دفتر ترانه، طنز و شعر مقاومت معرفی شدند و ناصر فیض، محمدمهدی سیار، مرتضی حیدری آل‌کثیر و علی داوودی به عنوان عضو شورای شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha