امام خمینی(ره) نظام محاسبات قرآنی را در جامعه زنده کرد
کد خبر: 3952974
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
حجت‌الاسلام رستمی در گفت‌وگو با ایکنا:

امام خمینی(ره) نظام محاسبات قرآنی را در جامعه زنده کرد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن اشاره به مختصات نظام محاسباتی دنباطلبان و نظام محاسباتی قرآنی، تصریح کرد: امام(ره) در انقلاب اسلامی نظام محاسباتی قرآنی را برای ما زنده کرد تا دیگر از ناوهای هواپیمابر نترسیم و باور کنیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری،

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین اهمیت انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: خداوند پیامبر(ص) را در قرآن امر کرده است که نعمت‌های خدا را ذکر کند. همچنین به حضرت موسی امر فرموده است که «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»؛ یعنی مؤمنین را به یاد روزهای خدا بینداز. روزهای خدا چه روزهایی هستند؟ روزهایی که قدرت خدا تجلی پیدا می‌کند و علی‌رغم اراده انسان‌های دور از خداوند، اراده الهی محقق می‌شود. روزی که فرعونیان، بنی‌اسرائیل را تعقیب کردند و آنها در محاصره قرار گرفتند، در مقابلشان بحر نیل بود و پشت سرشان فرعونیان در حال رسیدن به آنها بودند، در آن فضای محاصره شده، حضرت موسی می‌گوید: «إِنَّ مَعِی رَبِّی سَيَهْدِينِ». ایام‌الله روزی است که خدا نیل را می‌شکافد و بنی‌اسرائیل بی‌آنکه پایشان حتی نمی هم بردارد به ساحل امن می‌رسند و علاوه بر آن فرعونیان غرق می‌شوند. بنابراین خدا می‌فرماید انسان‌های مؤمن را به یاد روزهای خدا بیندازد.

وی با بیان اینکه در پیام قرآن دعوت شدیم تا محاسباتمان الهی باشد، گفت: خدا دو نوع محاسبه را به ما نشان داده است. یک محاسبه، محاسبه انسان‌های دنیاطلب و یک محاسبه، محاسبه انسان‌های مؤمن است. در نظام محاسباتی انسان‌های دنیاگرا ظواهری را می‌بینیم و بر اساس آن قضاوت می‌کنیم. مثلاً در نظام محاسباتی انسان دنیاگرا کسی که خمس می‌پردازد دارایی‌اش کاهش پیدا می‌کند یا با صدقه دادن پول انسان کم می‌شود. اینها محاسبات دنیایی است. در همین محاسبه کسی که از راه رشوه و دزدی صاحب مالی شود ثروتش افزوده شده است، ولی در محاسبات انسان‌های مؤمن اگر کار خیر انجام بدهی مالت برکت پیدا می‌کند. در همین نظام محاسباتی کسی که مال حرام می‌خورد، آتش می‌خورد: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا». خداوند در همین نظام محاسباتی می‌گوید اگر کسی در راه خدا کشته شد مرده نیست، بلکه زنده است. این چه محاسبه‌ای است که خدا ما را دعوت می‌کند از این منظر به مسائل نگاه کنیم؟ خدا می‌فرماید که نظام محاسباتی شیطان و دنیاطلبان اجازه بلندنظری و به بالا نگاه کردن را به تو نمی‌دهد.

حیات حقیقی در نظام محاسباتی قرآن

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ابتدای سوره یاسین می‌فرماید «إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلَالًا فَهِيَ إِلَى الْأَذْقَانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ»؛ یعنی ما در گردن آنها زنجیر قرار دادیم به صورتی که نه آسمان را می‌بینند و نه جلوی خودشان. انسان دور از هدایت نه می‌تواند نگاه به عالم بالا داشته باشد و نه پایین و جلوی پای خودش را ببیند تا خودش را نجات دهد. به همین خاطر خدا در قرآن از این افراد به مرده تعبیر می‌کند. از آن طرف به کسی که در راه خدا کشته شده تعبیر به زنده می‌شود، ولی به انسانی که در قید حیات است، ولی ایمان ندارد، تعبیر مرده می‌شود؛ چون نظام محاسباتی خدا با نظام محاسباتی دنیاطلبان تفاوت می‌کند.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی

وی افزود: جنگ احزاب را تصور کنید. ظاهر جنگ باعث شد برخی انسان‌های دنیاطلب محاسبات غلط داشته باشند. ظاهر جنگ این بود که تعداد کمی از یاران پیامبر(ص) در مقابل سپاه دشمن قرار گرفتند و ضعف نظامی داشتند و از طرف دیگر، داخل مدینه هم تحت فشار و تهدید بودند. حالا مسلمانان در این شرایط دچار گرسنگی هم بودند. هر کس دنیاگرا باشد و این وضعیت را ببیند عقب‌نشینی می‌کند چنانکه یک عده گفتند ما اشتباه کردیم با پیامبر(ص) ماندیم. برخی هم گفتند پیامبر(ص) ما را فریب داد: «وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا». این یک نگاه بود. خداوند می‌فرماید دسته دیگر مسلمانان پیامبر(ص) و مؤمنین بودند که می‌گفتند: «وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ مَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَ تَسْلِيمًا»، بنابراین بر ایمان و تثبیتشان افزوده شد و باور بیشتری پیدا کردند. نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که خداوند این گروه اندک را با حضور امیرالمؤمنین(ع) پیروز کرد. خدا می‌فرماید که در این دنیا برخی ظاهربین هستند، برخی واقع‌بین. قرآن آمده به ما واقع‌بینی بدهد و از ظاهربینی دورمان کند.

امام و ترویج سخن انبیا

رستمی یادآور شد: امام راحل هم آمد چشم ما را به روی این حقایق باز کند. همان امامی که وقتی قیام 15 خرداد سرکوب شد فرمود سربازان من در گهواره‌ها هستند. همان امامی که در اوج پیروزی به خودش مغرور نشد و پس از پیروزی خرمشهر گفت که خرمشهر را خدا آزاد کرد. امام آمد نظام محاسباتی قرآنی را برای ما زنده کند تا دیگر از ناوهای هواپیمابر نترسیم و باور کنیم همانطور که امام گفت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. امام همان حرف انبیا را می‌زند. ابراهیم تنهای دست خالی و بدون یار در مقابل نمرود، آن جبار و امپراتور گفت: «فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ». آن وقت اگر او را در آتش هم بیندازند نگران نیست.

وی اضافه کرد: کوفیان با نگاه دنیاطلبانه گفتند که اگر سپاه یزید  به ما برسد بیچاره می‌شویم؛ لذا مسلم را رها کردند تا جان خودشان را نجات دهند و امنیت خودشان را حفظ کنند. چه به دست آوردند؟ دستشان به خون امام حسین(ع) آغشته شد و بعد از آن قتل عام‌های مدام گریبان‌گیرشان شد و هر ظالمی آمد این مردم بیچاره‌هایی که امام حسین(ع) را به خاطر جانشان تنها گذاشتند، قتل عام کرد. در مقابل، خداوند هم در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید که به مشرکان بگو ما سر دوراهی قرار داریم که از هر مسیر برویم پیروز هستیم و دو عاقبت نیک در انتظارم است. آن چیست؟ یا ما پیروز می‌شویم یا به شهادت می‌رسیم، ولی شما چطور؟ شما یا به دست ما شکست می‌خورید یا به دست خداوند عقوبت می‌شوید: «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ».

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان بر لزوم جلوگیری از تحریف تاریخ پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: یک زمان هرات را از این ایران جدا کردند، تا ایران اعتراض کرد خرمشهر را محاصره کردند، ایران سکوت کرد. یک زمان بلوچستان را جدا کردند تا ایران اعتراض کرد خرمشهر را محاصره کردند و ایران ساکت شد. مصدق را خواستند زمین بزنند خرمشهر را محاصره کردند، دولت سکوت کرد و زمینه کودتا آماده شد. یک زمان شرایط کشور طوری بود که سه رئیس کشور وارد ایران شدند حتی به شاه ایران خبر نداده بودند. سفیر شوروی این مطلب را در خاطراتش نوشته است که شاه ایران آمد در سفارت شوروی با آنها دیدار کرد. این همان نکته‌ای است که حضرت آقا فرمودند و تأکید کردند که عده‌ای دنبال تحریف تاریخ هستند و دنبال عوض کردن جای جلاد و شهید هستند. واقعاً اگر غافل شویم این تحریف اتفاق می‌افتد و جا می‌افتد.

انتهای پیام
captcha