پرهیز از اختصاص مکان‌های حاشیه‌ای به دارالقرآن‌ها / فعالیت‌ دارالقرآن‌ها آسیب‌شناسی شود
کد خبر: 3952337
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

پرهیز از اختصاص مکان‌های حاشیه‌ای به دارالقرآن‌ها / فعالیت‌ دارالقرآن‌ها آسیب‌شناسی شود

مدیر دارالقرآن مشکات دورود با تأکید بر آسیب‎شناسی جامعه قرآنی و دارالقرآن‌ها، بیان کرد: بهتر است دارالقرآن‌ها در بطن شهر باشند و از اختصاص مکان‌های پرت و حاشیه‌ای به دارالقرآن‌ها خوددادری شود.

پرهیز از اختصاص مکان‌های حاشیه‌ای به دارالقرآن‌ها / فعالیت‌ دارالقرآن‌ها  آسیب‌شناسی شودسجاد حسن‌پور، مدیردارالقرآن پسرانه مشکات دورود در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، از تشکیل کلاس‎های مجازی آموزش قرآن در این دارالقرآن خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‎های حضوری، فعالیت‌های آموزشی دارالقرآن مشکات در بستر فضای مجازی و شبکه شاد در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 150 دانش‎آموز در کلاس‎های مجازی آموزش قرآن دارالقرآن مشکات شرکت دارند و تعدادی هم قرآن‌آموز متغیر داریم، ادامه داد: کلاس‎های آموزش مجازی شامل رشته‌های روخوانی و روانخوانی، مفاهیم، حفظ قرآن، امام‌شناسی و کلاس‎های آمادگی مسابقات شامل تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، اذان و مداحی است.

حسن‌پور اضافه کرد: درالقرآن مشکات از سال 94 زیر نظر آموزش و پرورش دورود فعالیت خود را در زمینه آموزش قرآن با اولویت دانش‎‏آموزان در سه بخش قرآن، عترت و نماز آغاز کرده است و طی این مدت استقبال از فعالیت‌های این دارالقرآن بسیار خوب بوده است.

وی با بیان اینکه دارالقرآن مشکات در زمینه آموزش قرآن از مبتدی تا پیشرفته فعالیت دارد، افزود: این دارالقرآن شش مربی قرآن دارد که سه نفر آنها رسمی و سه نفر نیز پاره‌وقت هستند.

مدیردارالقرآن پسرانه مشکات دورود دسترسی آسان قرآن‌آموزان به بستر فضای مجازی و رایگان بودن اینترنت شبکه شاد را از مزیت‌های آموزش مجازی قرآن ذکر کرد و گفت: قرآن‌آموزان اگر از نظر تبلت و گوشی هوشمند مشکل نداشته باشند استقبال خوبی از کلاس‎های مجازی قرآن دارند که خوشبختانه قرآن‌آموزان دارالقرآن مشکات با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نیستند.


بیشتر بخوانید:


حسن‌پور آسیب‎شناسی جامعه قرآنی و دارالقرآن‌ها را ضروری دانست و افزود: متأسفانه برای فعالیت‌های قرآنی متولی خاصی وجود ندارد و آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، تبلیغات و ارشاد اسلامی هر کدام دارالقرآن‌هایی دارند و این باعث موازی‎کاری در بحث قرآن شده است و تعامل مثبت و سازنده‌ای نیز بین متولیان مختلف فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد.

وی با اشاره به کمبود سرانه آموزشی دارالقرآن‌ها، گفت: اگر آموزش و پرورش سرانه آموزشی دارالقرآن‌های وابسته به خود را افزایش دهد می‎توان امیدوار بود بخشی از مشکلات دارالقرآن‌ها از نظر فضای آموزشی، تجهیزات و تهیه جایزه برای شرکت‌کنندگان حل شود.

مدیردارالقرآن پسرانه مشکات دورود با بیان اینکه بهتر است دارالقرآن‌ها در بطن شهر باشند و از اختصاص مکان‌های پرت و حاشیه‌ای به دارالقرآن‌ها خوددادری شود چراکه داشتن فضای جذاب و به روز در جذب قرآن‌آموز نقش مهمی ایفا می‎کند، اظهار کرد: دارالقرآن مشکات از ابتدای تأسیس تا دو سال قبل در مجموع سه بار اسباب‌کشی داشته است که خوشبختانه در حال حاضر یک مکان مستقل به این دارالقرآن اختصاص یافته است و تا حدودی مشکلات ما از نظر مکان حل شده است.

وی در بیان راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی و جذب مخاطبان قرآنی، بازنگری در ساختار پُست‌های اجرایی و استفاده از متخصصان قرآنی برای پُست‌های مربوط به ادارات و نهادهای قرآنی را ضروری دانست و افزود: بهتر است در دارالقرآن‌ها مربیان و اساتید قرآن فقط در زمینه آموزش قرآن فعالیت داشته باشند و کارهای دیگر به آنان واگذار نشود.

حسن‌پور افزایش سرانه و بودجه برای فعالیت‌های قرآنی و جذب نیروهای متخصص قرآنی را از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی دانست و گفت: برای ترویج فرهنگ قرآنی لازم است از ظرفیت خانه و خانواده نیز استفاده شود و در این راستا می‏‌طلبد در طول هفته یا ماه حداقل یک محفل قرآنی به‌صورت دوره‌ای در منازل دانش‎آموزان برگزار شود تا والدین دانش‎آموزان قرآن‌آموز نیز در این محافل قرآنی مشارکت داشته باشند و از این طریق قرآن را به بطن خانواده برد.

انتهای پیام
captcha