قرائت قاریان ایرانی به اندازه 10 سال تلاش فرهنگی اثر دارد + صوت
کد خبر: 3952307
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
گفتاری منتشرنشده از شهیدسلیمانی درباره اهمیت قرائت و حفظ قرآن /

قرائت قاریان ایرانی به اندازه 10 سال تلاش فرهنگی اثر دارد + صوت

مشروح سخنرانی سردار قرآنی، شهید حاج قاسم سلیمانی در یک محفل قرآنی درباره اهمیت و جایگاه قرائت و تلاوت برای نخستین‌بار منتشر می‌شود.

شهید سلیمانی و قرآنبه گزارش ایکنا، مشروح سخنرانی سردار قرآنی، شهید حاج قاسم سلیمانی در یک محفل قرآنی، درباره اهمیت و جایگاه قرائت و تلاوت، برای نخستین‌بار منتشر می‌شود. این سخنان در شب 22 بهمن‌ماه 1397 در بیت‌‌الزهرای کرمان ایراد شده است: 

«فلسفه‌ای دارد این موضوع، موضوعِ فعالیت‌های قرآنی. شاید در فضای امروز که عاَلم شیعه در حال یک نهضت و یک رستاخیز جدید است و به همراه خودش یک رستاخیز اسلامی بزرگتری و موج وسیع‌تری را ایجاد کرده است، در این وضعیت آن چیزی که می‌تواند این اتهام تاریخی را، اتهام ناجوانمردانه تاریخی را از شیعه بزداید و حقیقت شیعه را نمایان کند، آن چیزی است که مربوط به قرآن از یک مرکزیت شیعه است که در عالم منتشر می‌شود، حالا این چه چاپ قرآن باشد، چه حفظ قرآن باشد، چه قرائت قرآن.

وقتی شما در یک مجمع بین‌المللی قرار می‌گیرید، صدای شما، صوت شما در حالی که همه می‌دانند، شما یک جوان شیعه هستید یا در یک مورد قرآنی نفر اول هستید و جایگاه ممتازی دارید، این خیلی تأثیر بزرگی در زدودن آن اتهام‌های تاریخی که مثل یک غبار در جلوی دیدگان مسلمان‌ها نقش بسته و جا گرفته است، دارد.

حالا یک کشور شیعه اگر ۱۰ میلیون، ۱۵ میلیون، کمتر یا بیشتر حافظ قرآن داشته باشد، این چه عظمتی ایجاد می‌کند. ما باید به عنوان یک تعصب و هدف بزرگ و یک هدف انقلابی آن را دنبال کنیم. امروز این نشانه‌گذاری مقام معظم رهبری [تربیت 10 میلیون حافظ قرآن] فقط یک چهارچوب دینی ندارد، بلکه یک وظیفه انقلابی دارد و چه زیباست، مسئولین ما، مدیران ما، کسانی که جایگاه‌ها را کسب می‌کنند، اینها اگر حافظ قرآن باشند و قاری قرآن باشند، چه زیبایی‌هایی را می‌توانند در سراسر دنیا و چه عطری را می‌توانند در سرتاسر دنیا از جمهوری اسلامی منتشر کنند. همانطوری که مسئله تفسیر قرآن هم امروز به فراگیری و فراوانی بالایی در کشور ما رسیده است و الحمدلله ایران سرآمد است در تفاسیر موضوعی جدیدِ تخصصیِ مبنایی در بحث قرآن، و امروز خیلی جاها به عنوان یک مرجع اساسی مورد توجه است.

تبدیل‌شدن ایران به عنوان یک حوزه علمی قرآنی فراگیر، این خیلی مسئله اساسی است، لذا ما به عنوان یک وظیفه شیعی به عنوان دفاع از تشیع به عنوان زدودن این اتهام غیرصحیح از چهره شیعه در بحث تحریف قرآن و مباحث دیگر، هر چه بحث قرآنی را توسعه دهیم، ارزشمند است.

از برگزارکنندگان این محفل قرآنی تشکر می‌کنم، به ویژه از روحانی و قاری محترمی که به تعبیر مقام معظم رهبری هم روحانی هستند و هم قرآن را با قرائت زیبا و صحیح می‌خوانند. از دعوت شما و حضور در میان جمع شما خداوند را صمیمانه سپاسگزارم و صمیمانه از شما تشکر می‌کنم و دست تک تک شما را می‌بوسم.

خدا می‌داند ما در بیرون، در خارج از کشور وقتی این جوان‌های قاری را می‌آورند در یک کشوری، مثل چند وقت پیش که قراء ایرانی را به بوسنی و کشورهای مختلف اعزام کردیم، نه برای مسابقه، بلکه برای این که در مساجد بخوانند. خصوصاً این قاری‌های خردسال، ما بال در می‌آوردیم و احساس افتخار می‌کردیم. به اندازه ۲۰ سال، حالا بگویم ۱۰ سال یا ۵ سال تلاش شبانه‌روزی ما، هزینه‌کرد فرهنگی ما، این کار ارزش داشت و اثر جدی و بالایی گذاشت. لذا این کار را نباید دست کم گرفت. این کار را به عنوان یک کار انقلابی و یک وظیفه دینی باید توسعه داد.»

کد
انتهای پیام
captcha