انقلاب و احیای هویت زن مسلمان ایرانی در عرصه نظر و عمل
کد خبر: 3952132
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
مینا بیابانی در گفت‌وگو با ایکنا تببین کرد؛

انقلاب و احیای هویت زن مسلمان ایرانی در عرصه نظر و عمل

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه امام خمینی(ره) احیاگر هویت زن مسلمان ایرانی بودند، یکی از دستاوردهای انقلاب را ارتقای جایگاه زنان در عرصه‌های مختلف برشمرد و گفت: متأسفانه تفکرات فمنیستی، غرب‌گرایانه و متحجرانه سعی بر این دارند تا این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را کوچک شمرده و سیمای جامع اسلام در مورد زن را با چالش مواجه کنند و آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برند.

انقلاب و احیای هویت زن مسلمان ایرانی در عرصه نظر و عملبه گزارش ایکنا، یکی از ویژگی‌های مهم و تأثیرگذار انقلاب اسلامی مردمی بودن آن بوده است و از آنجایی که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، انقلاب اسلامی زمینه را برای حضور گسترده و مؤثر زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی فراهم کرد. زنان ایران نقش مهمی در دوران نهضت اسلامی داشتند. زنان جامعه ایران در دوران انقلاب اسلامی به شیوه‌های مختلفی اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود که از نظر آن‌ها نامساعد بود، نشان می‌دادند. از این رو مشاهده می‌کنیم که هر کجا مشارکتی از جانب مردان وجود داشته، حضور زنان نیز ثمربخش بوده است.

با تغییر نگرش نسبت به زن در جریان انقلاب اسلامی، زنان توانستند حضور پررنگی در عرصه اجتماعی و سیاسی پیدا کنند. امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب با عدم پذیرش نگاه سنتی نسبت به زن و ایجاد نگرشی نو، زمینه رهایی زنان از بند باورهای غلطی که ریشه دوانده بود را مهیا کرد تا زنان با پی بردن به ارزش واقعی خویش، توانایی‌های بالقوه خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه مبارزه، به منصه ظهور برسانند.

رهبران انقلاب به صورت مداوم با مقولاتی چون ارزش‌های اسلامی، انسانيت، برابری، مقام مادر، شجاعت، حق و تکليف قائل شدن برای مشارکت در تعيين سرنوشت زنان تأکيد کرده و با ترفيع جايگاه زن در همه شئون زندگی فردی، اجتماعی و سياسی، معتقدند زنان بايد عهده‌دار وظيفه ساخت و حفاظت از نظم سياسی مبتنی بر اسلام و ارزش‌های الهی باشند.

مینا بیابانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با تأثیر انقلاب اسلامی بر جایگاه زنان و پرورش بانوان نخبه در ایران اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مردانه نبود، بلکه بانوان از همان آغازین روزهای تشکیل نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی دوشادوش مردان و حتی بنا به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) جلوتر از مردان در ایجاد نهضت نقش داشتند.

بیابانی ادامه داد: پس از آن نیز در دوران هشت سال دفاع مقدس که زمان بالندگی زن ایرانی بود، بانوان نقش بسیار مؤثری در دفاع از این آب و خاک داشتند و بخش مهمی از دوران دفاع مقدس با حضور زنان رقم خورد و بسیاری از پیروزی‌هایی که رزمندگان در صحنه نبرد به دست آوردند، دستاورد حمایت‌های مادران و زنان و خواهران ایشان بود.

وی افزود: پس از دفاع مقدس نیز شاهد حضور بسیار جدی و مؤثر زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نیز تمامی عرصه‌های سازندگی کشور هستیم. دیدگاهی که از درون مبانی دینی نسبت به زن ایجاد شده است بسیار قابل توجه است. با پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت به اسلام ناب، امام خمینی(ره) احیاگر هویت زن مسلمان ایرانی شدند و هویت جدیدی را به زن بخشیدند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: امام(ره) این هویت را هم در عرصه فکر و نظر که دیدگاه ارزشمندی و تعالی زن را به شکل نو، پدید آورد و هم در عرصه عمل یعنی در صحنه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به زن ایرانی بخشیدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی زنان در کنار مردان برای تعیین سرنوشت کشور به خوبی قابل مشاهده است. تحولات حوزه بانوان کشور با پیروزی انقلاب اسلامی هم در زمینه فکر و نظر و هم در زمینه عمل ایجاد شد.

بیابانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) زنان را رهبران نهضت و نهضت را نیز مرهون زنان قلمداد می‌کنند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز زنان را تاریخ‌ساز و معماران ایران جدید معرفی می‌کنند که توانسته‌اند در ساحت‌های مختلف از جمله ساحت ولایت اجتماعی، تهذیب نفس، خانه‌داری و خانواده سالم، جهاد اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر تعریف جدیدی از حضور اجتماعی زنان به جهانیان ارائه دهند که قابلیت جهانی شدن دارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه امامین انقلاب اسلامی نسبت به زن بسیار متعالی و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: مدلی که برای حضور اجتماعی زن در جامعه اسلامی ما ارائه شد، صرفاً از درون گفتمان انقلاب اسلامی پدید آمد و به واسطه آن هویت، اندیشه و ماهیت انقلاب اسلامی مشخص می‌شود که چنین نگاهی در هیچ کجای جهان نسبت به حضور اجتماعی زن وجود ندارد.

بیابانی در ادامه سخنان خود گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی همین نگاهی است که نسبت به زن وجود دارد و باعث شده است تا زنان جامعه اسلامی ایران از جایگاه بسیار رفیع و بلندی در نگاه اسلامی برخوردار باشند. البته متأسفانه تفکرات فمنیستی، غرب‌گرایانه و متحجرانه سعی بر این دارند تا این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را کوچک شمرده و سیمای جامع اسلام در مورد زن را با چالش مواجه کنند و آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور در پایان سخنان خود تصریح کرد: وظیفه ما این است که با تبیین صحیح، این جایگاه بلند زن مسلمان را به جامعه معرفی کنیم و بتوانیم حق عظیمی که انقلاب اسلامی در رابطه با این موضوع به گردن همه ما دارد را ادا کنیم.

انتهای پیام
captcha