حافظان لرستانی بی‌بهره از وجود مرکز جامع حفظ قرآن
کد خبر: 3946776
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

حافظان لرستانی بی‌بهره از وجود مرکز جامع حفظ قرآن

حافظ لرستانی در بیان مشکلات حافظان قرآن در این استان، اظهار کرد: متأسفانه در شهر خرم‎آباد و حتی استان لرستان با وجود حضور اساتید باتجربه، حافظان قرآن از وجود یک مرکز جامع حفظ قرآن بی‌بهره هستند و این بزرگ‌ترین کمبود و خلأ در حوزه حفظ قرآن است

سلام سه شنبه ارسال شود//// نبود مرکز جامع حفظ قرآن در لرستان یک خلاء در حیطه حفظ استزینب شفیع‌زاده از حافظان کل قرآن استان لرستان، متولد سال ۶۲، دارای تحصیلات دانشگاهی کارشناسی کامپیوتر و مدرک درجه ۴ تخصصی حفظ قرآن است که از سال ۸۲ فعالیت خود در زمینه حفظ قرآن را آغاز کرده و در سال 89 طی دو دوره قبل از دانشگاه و بعد از دانشگاه موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است و در حال حاضر به‌عنوان مربی قرآن در زمینه تدریس و آموزش حفظ قرآن ویژه تمامی سنین فعالیت دارد.

این حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان نقش خانواده در ایجاد انگیزه و گرایش فرزندان به حفظ قرآن را بسیار مهم دانست و گفت: در اینکه من بتوانم حافظ کل قرآن شوم خانواده‌ام نقش تأثیرگذاری داشتند و شاید به جرئت بتوانم بگویم اگر خانواده‌ام مشوق من در این راه نبودند و به‌خاطر من ازخودگذشتگی نمی‎کردند و پشتیبان من نبودند من هیچ‌گاه نمی‎توانستم در زمینه حفظ قرآن موفق شوم.

آیات سوره نور سرلوحه زندگی من است

شفیع‌زاده در پاسخ به این سؤال که مهمترین آیه‌ای که همواره  سرلوحه زندگی خود قرار می‎دهد، کدام آیه است و دلیل آن چیست؟ اظهار کرد: البته آیات قرآن به‌گونه‌ای است که هر انسان هر لحظه از عمر  می‎تواند با یک آیه از قرآن زندگی کند چراکه قرآن‌ کریم در برگیرنده همه مباحث مربوط به زندگی است، اما آیاتی که من تلاش می‌کنم در زندگی‌ام سرلوحه و الگو باشد و در زندگی به آن عمل کنم آیات مربوط به سوره مبارکه «نور» به‌ویژه آیات مربوط به حجاب و رعایت کردن حدود است و به بانوان توصیه می‌کنم روزانه این سوره را قرائت کنند چراکه خواندن این سوره عفت می‎آورد.

وی آرزوی قرآنی خود را روی آوردن همه مردم به سمت قرآن و تثبیت جایگاه قرآن در زندگی ذکر کرد و گفت: قرآن انسان‌ساز است و هر کسی با قرآن نشست و برخاست داشته باشد هیچ‌گاه از راه راست منحرف نخواهد شد و همیشه در صراط مستقیم قدم برخواهد داشت.

مربی قرآن کریم، داشتن استاد خوب را گام اول برای پرداختن به حفظ قرآن دانست و اضافه کرد: البته افرادی‌ که می‎خواهند به‌سمت حفظ قرآن بروند قبل از اینکه به‌دنبال پیدا کردن یک استاد باتجربه باشند باید در زمینه روخوانی و روان‌خوانی قرآن تمرین لازم را داشته باشند و بعد تلاش کنند از وجود یک استاد ماهر و باتجربه حفظ قرآن بهره‌مند شوند، چراکه بهترین و کارگشاترین گام برای حافظ قرآن شدن داشتن یک استاد خوب است.

شفیع‌زاده در ادامه در بیان مشکلات حافظان قرآن، نبود مرکز جامع حفظ قرآن در استان را یک ضعف بزرگ دانست و افزود: متأسفانه در شهر خرم‎آباد و حتی استان لرستان با وجود حضور اساتید باتجربه، حافظان قرآن از وجود یک مرکز جامع حفظ قرآن بی‌بهره هستند و این بزرگ‌ترین کمبود و خلأ در حوزه حفظ قرآن است و باعث شده که با ضعف‌هایی در این حوزه مواجه باشیم، در صورتی ‎که اگر چنین مرکزی در استان وجود داشته باشد علاقه‌مندان به حفظ قرآن می‎توانند آموزش‌های لازم از ابتدایی تا پیشرفته را در این مرکز آموزش بینند.

چالش‌های مسابقات قرآن از اطلاع‌رسانی تا مکان مسابقات

وی در ادامه ضمن انتقاد از نحوه برگزاری مسابقات قرآن اظهار کرد: متأسفانه بعضی اوقات نحوه برگزاری مسابقات به‌جای ایجاد رغبت و انگیزه در قاریان و حافظان باعث ایجاد چالش می‌شود. در مسابقات استانی همواره از نظر مکان برگزاری مسابقات، اطلاع‌رسانی زمان مسابقه ضعف‌ها و کمبودهایی وجود دارد.

شفیع‌زاده با اشاره به کسب رتبه در مسابقات قرآن، بیان کرد: افزود: طی شرکت در مسابقات قرآن در سطح استان و در مسابقات حفظ ۲۰ جزء اوقاف و امور خیریه و دانشگاه پیام نور موفق به کسب رتبه شده‌ام.

این حافظ کل قرآن در بیان راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و تشویق و ترغیب مردم به‌سمت قرآن، نقش آموزش و پرورش و رسانه ملی را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: اگر صدا‌وسیما و آموزش و پرورش ما قرآنی باشد قطعاً ما یک جامعه قرآنی خواهیم داشت چراکه در حال حاضر آموزش و پرورش و صداوسیما مخاطبان زیادی از اقشار مختلف مردم دارند و به‌راحتی می‎توانند تأثیر مثبت بر مردم بگذارند.

وی افزود: متأسفانه در صدا‌وسیما آن اندازه که به معرفی شاخص‌های ورزشی و بازیگران سینما و تلویزیون پرداخته می‎شود به شاخص‎ها و چهره‌های قرآنی توجه نمی‎شود و ما به‌ندرت و تنها در ماه‌های مبارک رمضان و محرم شاهد معرفی چهره‌های قرآنی از صدا‌و‌سیما هستیم و این باعث می‎شود نسل نوجوان و جوان ما انگیزه و رغبتی برای پرداختن به قرآن را نداشته باشد.

شفیع‌زاده بیان کرد: در آموزش و پرورش نیز باید از وجود حافظان و قاریان ممتاز به‌عنوان معلم قرآنی استفاده شود و چه خوب است یک معلم و دبیر در کنار تدریس درس ریاضی، علوم، ادبیات، فیزیک و شیمی و... آموزه‌های قرآنی را نیز برای دانش‎آموزانش بیان کند.

انتهای پیام
captcha