نگاهی به تمدن‌سازی در مکتب حاج قاسم سلیمانی
کد خبر: 3946533
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

نگاهی به تمدن‌سازی در مکتب حاج قاسم سلیمانی

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی ضمن تأکید بر شناخت عملکرد سردار سلیمانی در مورد تمدن‌سازی، تصریح کرد: اگر جنس نگاه سردار سلیمانی در تمدن‌سازی به درستی شناسایی شود، درک بیشتری از عملکردشان خواهیم داشت. ایشان در این مسیر مرزهایی را درنوردید که اگر پشت سر گذاشته نمی‌شد، تمدن‌سازی اسلامی غیرممکن بود.

علیرضا پیروزمند

به گزارش ایکنا، در دنیای رنگارنگ امروز که رسانه‌های مختلف جولان می‌دهند و عرض اندام می‌کنند و درصدد جذب مخاطب هستند باید از ذکاوت و دانش لازم برای تبلیغ دین برخوردار بود. اگر هوشمندی لازم وجود نداشته باشد، چه‌بسا فعالیت‌های فرهنگی به ضد تبلیغ تبدیل شود. دفاع هوشمندانه از اسلام و نظام اسلامی همواره مورد تأکید حاج قاسم سلیمانی بود و در وصیت‌نامه ایشان به این موضوع پرداخته شده و در بخشی از آن آمده است: «دفاع از اسلام نیازمند هوشمندی و توجه خاص است.»

راه سردار ادامه‌دار است و نباید متوقف شود. برای پیمودن این مسیر و مکتب باید ابعاد و جنبه‌های رفتاری شهید حاج قاسم سلیمانی به درستی شناخته شود. سردار دل‌ها به عنوان مظهر جهاد در راه اسلام و پاسداری از جمهوری اسلامی و ولی فقیه شناخته می‌شود و شناخت مکتب ایشان می‌تواند بهترین الگو در مسیر تبلیغ و دفاع از دین باشد. بدین منظور ایکنا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، استاد حوزه و دانشگاه، به بررسی شیوه رفتاری این شهید بزرگوار درباره تبلیغ و تبیین دین پرداخته است که آن را می‌خوانید.

پیروزمند با اشاره به فهم عمیق حاج قاسم از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر سه نکته محوری تأکید کردند که در گام اول نیز بیان شده بود. این سه محور شامل خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی است. آنچه سردار سلیمانی را ممتاز می‌کرد، فهم صحیح و بنیادین این سه محور بود. او به عنوان پیشگام در جهاد فی‌سبیل الله، جهاد با نفس و مقابله با شیاطین خارجی شناخته می‌شود. همچنین  فردی خودساخته، صبور، اهل عبادت و شجاع معرفی می‌شود و این امر جنبه خودسازی سردار سلیمانی را نشان می‌دهد.

وی محور دیگر شخصیت سردار سلیمانی را جامعه‌پردازی دانست و ادامه داد: سردار نگاه و بینشی عمیق داشتند. عملکرد ایشان در این خصوص بر مبنای پاسداری از جمهوری اسلامی بود و آن را به عنوان قرارگاه امروز دنیای اسلام با محوریت ولی فقیه به خوبی دریافت کرده بود و این موضوع را به دور از نگاهی سیاسی دنبال می‌کرد و به آن مقید بود. همچنین، بارها در وصیت‌نامه سردار سلیمانی بر این موضوع تأکید شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مواردی که در وصیت‌نامه ایشان مطرح می‌شود در زندگی اهمیت بسیاری دارد، گفت: در وصیت‌نامه شهید سلیمانی بعد از مقدمات، بر دفاع همه‌جانبه، بهنگام و شجاعانه از جمهوری اسلامی و ولی فقیه تأکید می‌شود. افق دید ایشان به مأمور امنیتی بودن محدود نبود و نگاهی بلندتر و عمیق‌تر به جمهوری اسلامی داشت و همین امر نقش‌آفرینی ایشان را در تمدن‌سازی اسلامی برجسته کرده است. شهید سلیمانی در تمدن‌سازی اسلامی پیشگام بود و این امر بیش از هر چیزی دشمنان را آزرده می‌کرد، زیرا ایده جمهوری اسلامی قابلیت جهان‌شمولی و قدرت تمدن‌سازی دارد. در تمدن‌سازی اسلامی افق مطلوب این است که محیط زیست جامعه انسانی براساس فرهنگ توحیدی یا اسلامی رقم بخورد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و ارزش‌های اسلامی از جنبه نظری به سمت عملی شدن نزدیک شود، عرصه بر شیاطین انسی و جنی، که براساس تمدن مادی بر گیتی حکمرانی می‌کنند، تنگ ‌خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر جنس نگاه سردار سلیمانی در تمدن‌سازی به درستی شناسایی شود، درک بیشتری از عملکردشان خواهیم داشت. ایشان در این مسیر مرزهایی را درنوردید که اگر پشت سر گذاشته نمی‌شد، تمدن‌سازی اسلامی غیرممکن بود؛ مرز بین شیعه و سنی در مقابله با استکبار، مرز بین جناح‌های مختلف سیاسی و مرز میان عرب و عجم از جمله آنهاست که سال‌ها به ‌عنوان دیواری بلند میان جهان اسلام کشیده شده بود.

پیروزمند تصریح کرد: در حال حاضر پاشنه آشیل شکل‌گیری تمدن اسلامی در مقیاس فراملی، فروپاشی اسرائیل است. بنابراین باید دشمن شماره یک جهان اسلام را اسرائیل دانست و سردار سلیمانی از هیچ تلاشی برای مصونیت جهان اسلام از حملات و تعرض‌های اسرائیل فروگذار نمی‌کرد و به همین دلیل آنها برای از بین بردن سردار سلیمانی اهتمام ورزیدند، غافل از اینکه سردار بیش از اینکه شخص باشد، یک شخصیت بود و این مکتب پابرجا می‌ماند.

انتهای پیام
captcha