به گزارش خبرنگار ایکنا، همزمان با فرارسیدن نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، چهار کتاب با محوریت خاطرات مردمی درباره این دو شهید منتشر شد.
یکی از این کتابها با عنوان «سردار سربدارها» به خاطرات مردم سبزوار از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی در این شهر اختصاص یافته است که با تحقیق جمعی از محققان به قلم سیدسعید آریانژاد در ۱۸۴ صفحه و قیمت ۲۲ هزار تومان منتشر شده است.
کتاب «بر شانههای کارون» نیز خاطرات مردم اهواز از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی را روایت میکند. مصطفی شالباف، هادی سلامات، سیدمحمدال عمران، جعفر الهایی، ایمان یوسفی، حسین فرج پهلو، مریم خسرجی، فاطمه جنانی و زینب سادات سیدموسوی تحقیق و علیرضا اشرفی نسب، محمدعلی بخشیپور، مهرزاد قوی فکر، علی هاجری، نرگس اسکندری و فرانک صفآرا در تدوین و نگارش این کتاب نقش داشتند.
این اثر در ۱۵۲ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان به چاپ رسیده است.
«حافظ دلها» عنوان دیگری از این مجموعه است که خاطرات مردم شهر شیراز از روزهای شهادت حاج سلیمانی را روایت کرده است. سیدمحمد هاشمی، محمدصادق رویگر، زهراسادات هاشمی، طاهره بشاورز، رسول محمدی و سیدحامد ترابی، تحقیق و علیرضا اشرفینسب، محمدجواد رحیمی، محمدصادق شریفی، اسماء میرشکاریفرد، زهرا قوامیفر و محمدحسین عظیمی، تدوین این کتاب را عهدهدار بودند.
«حافظ دلها» در ۱۶۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۲۰ هزار تومان به همت انتشارات «راهیار» روانه بازار نشر شده است.
کتاب «یزله بر دجله» نیز روایتهایی از مردم عراق درباره شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس را شامل میشود. جعفر الهایی، تحقیق و نرگس لقمانیان و فاطمه ملکی، تدوین و نگارش این کتاب را برعهده داشتهاند. این کتاب نیز در ۱۹۲ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۲۴ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.
بنابرین گزارش در بخشی از پیشگفتار این مجموعهها آمده است: «روایت هنری و دراماتیک از انقلاب اسلامی به روایتی دقیق از قهرمانهای نهضت انقلاب نیاز دارد. روایت قهرمانهای نهضت نه تنها بدون روایت ملت قهرمان شدنی نیست؛ بلکه ظلم به قهرمان و ملت است. قاسم سلیمانی قطعاً ویژگیهای قهرمان مدرن را دارد: شجاعت، دلیری، خستگیناپذیری، ایمان به هدف و...؛ اما آنچه قهرمان مدرن ندارد و حاج قاسم مستغنی از آن است، ارتباط عمیق و دوسویه با مردم و جامعه است. چه اینکه فرهنگ مدرن بر فرد بناست و فرهنگ انقلابی تکیه به جامعه دارد. روایت فردی حاجقاسم بدون توجه به درهمتنیدگی اجتماعیاش، ظلم به او و آرمان اوست. ماجرا جایی جالب میشود که روشنفکران غربزده این را دریافتهاند و در تحریف شخصیت انقلاب تا جایی که ممکن است، منکر ارتباطات مردمی و اجتماعیاش میشوند. اینها که ابتدا در برابر روایت انقلاب و قهرمانیهایش سکوت کرده بودند، حالا از روایت این پدیدهها منصرف نیستند؛ بلکه روایتی فردی و محصور در خود به دست میدهند.
ماجرای تشییع باشکوه و بینظیر حاج قاسم زمانی اهمیت دوچندان مییابد که این پدیده رهیافتی برای تحلیلهای جامعهشناختی و مردمشناختی در دهه چهارم انقلاب باشد. با این وصف، تأثیر بر علوم انسانی در ایران و شکستن تحلیلهای پوسیده غربزده از جامعه ایرانی یکی از مهمترین دستاوردهای روایت عزاداری حاجقاسم است. این موضوع زمانی مهمتر میشود که بدانیم جریان اندیشهای در ایران در برابر پدیدههای بسیار کوچکتر و بیرمقتر، واکنشهای متعدد نظری میدهند؛ اما درباره پدیده شگفتانگیز تشییع حاجقاسم سکوت میکنند.
جمعآوری و انتشار خاطرهها و لحظههای خبر شهادت، عزاداری، راهپیمایی، تشییع و... از کارهای رسانهای است که هم به آثار هنری و اندیشهای مدد میرساند و هم خود سندی معتبر است برای نسلهای بعد. البته این نوع خاطرهنگاری غالباً در میان مجموعههای تاریخنگاری مهجور و پیشپاافتاده است و به همین دلیل، اهمیت جمعآوری روایتهای مردمی دوچندان میشود.»
بنابراین گزارش، علاقهمندان برای اطلاع بیشتر و تهیه این کتابها میتوانند به صفحات مجازی ناشر raheyarpub@ و سایت vaketab.ir مراجعه کنند و یا با شمارههای ۰۲۵۳۷۷۴۶۴۹۰ و ۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴ تماس بگیرند.
انتهای پیام