حاج قاسم را درست معرفی کنیم پیش از آنکه تحریفش کنند
کد خبر: 3945807
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
جابری در گفت‌وگو با ایکنا:

حاج قاسم را درست معرفی کنیم پیش از آنکه تحریفش کنند

نویسنده کتاب «حاج قاسم» گفت: هر چه ما در نگارش آثار درباره شخصیت‌ها و قهرمان‌های ملی تلاش کنیم، باز هم کم است زیرا دشمنان سعی می‌کنند این قهرمان‌ها را به گونه‌ای تحریف‌شده و وارونه معرفی کنند.

«عمو قاسم» پیام حاج قاسم به کودکان و نوجوانان است/ تحریف درباره شخصیت‌ها را جدی بگیریمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «عمو قاسم» که به همت انتشارات کتابک منتشر شده است سعی کرده با قصه‌ای روان کودکان و نوجوانان را با ابعاد گوناگون شخصیت و زندگی شهید سلیمانی آشنا کند. در این اثر بیست خاطره متنوع در رابطه با برهه‌های گوناگون زندگی سردار سلیمانی همچون دوران کودکی‌اش، فعالیت‌هایش قبل از حضور در عرصه دفاع مقدس، حضور در جنگ تحمیلی و مواجهه این شهید با کودکان و نوجوانان به رشته تحریر درآمده است.
 
محمدعلی جابری نویسنده این اثر درباره ظرفیت‌های داستان‌پردازی درباره شخصیت سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی متعلق به همه اقشار و گروه‌هاست و در زمان تشییع پیکر این شهید دیدیم که همه بر شعار «ما همه حاج قاسمیم» تأکید می‌کردند. از این رو  روایت داستانی از کودکی، نوجوانی، رفتار‌ها و منش و سلوک شهید سلیمانی می‌تواند بر گروه‌های مختلف سنی به ویژه کودکان و نوجوانان مؤثر باشد. پس برش‌هایی از زندگی شهید سلیمانی را به صورت هدفمند و متناسب با آن‌ها انتخاب کردم تا برای آینده آن‌ها مفید باشد.
 
وی در پاسخ به اینکه با توجه به بعد غالب نظامی شخصیت سردار سلیمانی، زندگی این شخصیت چطور می‌تواند برای این مخاطبان مؤثر باشد، افزود: شهید سلیمانی، قبل از اینکه یک ژنرال نظامی و امنیتی باشند، یک انسان کامل بودند. این شهید فرزند خوبی برای پدر و مادرش، یک سرباز خوب برای رهبرش، یک شهروند خوب برای جامعه‌اش و ... بود. در یکی از داستان‌های آمده است که وقتی به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک از او می‌خواهد که بدون نوبت ویزیت شود، اما او نمی‌پذیرد.  
 
جابری ادامه داد: بسیاری از کودکان و نوجوانان می‌خواهند شغل‌های متفاوتی همچون معلم، پزشک، دانشمند و ... باشند. از این رو ما در داستان‌ها بر این مسئله تأکید داریم که اگر شما می‌خواهید همچون قاسم سلیمانی باشید، می‌توانید در هر شغلی که به آن علاقه‌مند هستید مانند او رفتار کنید؛ بنابراین ما رفتار‌های مصداقی از شهید سلیمانی برای آن‌ها معرفی کردیم تا از این شهید الگو بگیرند.
 
این نویسنده با اشاره به منابع مورد دسترسی در نگارش این داستان‌ها گفت: خاطرات و مستند‌هایی که درباره شهید سلیمانی منتشر شده بود، منبع اصلی نگارش این داستان‌ها بود و اغلب از کتاب‌هایی که درباره این شهید نوشته شده، مطالعه و از برخی از آن‌ها اقتباس کردم. نکته مهم در این زمینه مستند بودن داستان‌هاست که از این نظر کاملاً بررسی شدند.
 
وی تصریح کرد: هر چه ما در نگارش آثار درباره شخصیت‌ها و قهرمان‌های ملی تلاش کنیم، باز هم کم است. زیرا دشمنان هم به موازات کار‌هایی که ما انجام می‌دهیم، سعی می‌کنند این قهرمان‌ها را به گونه‌ای دیگر معرفی کنند. اگر هم اکنون درباره شهید سلیمانی در اینترنت جستجو کنید وی را تحریف شده و به عبارتی وارونه معرفی کرده و تروریست دانسته است. بنابراین اگر نویسندگان داخلی ننویسند، کسانی هستند که خواهند نوشت، آن هم به گونه‌ای که خودشان می‌خواهند.  
 
جابری با اشاره به تکرار و سطحی شدن آثار بیان کرد: گام اول در این زمینه، کم‌نویسی است، یعنی اگر می‌خواهیم درباره شهید سلیمانی و یا حتی شخصیت‌های دیگر بنویسیم و اطلاعات اندک است و یا منابع مستند و یا حرف تازه‌ای نداریم، ورود نکنیم. متأسفانه در یک سال گذشته آثار تکراری بسیاری با عنوان خاطرات و زندگینامه شهید سلیمانی منتشر شده است. این تعدد یک آسیب است و مخاطبان را در مطالعه سردرگم می‌کند. همچنین وجوه شخصیتی شهید سلیمانی بسیار زیاد است و باید تلاش کنیم به وجوهی بپردازیم که توجهی به آن‌ها نشده است.
 
وی یادآور شد: زندگی شهید سلیمانی را می‌توانیم از زوایای نگاه دوستان، همرزمان، خانواده، مادران شهدا و ... بیان کنیم. همانطور که من در داستانم سعی کردم مخاطب را وارد تعامل با داستان و نویسنده کنم. یعنی اگر داستان درباره ویژگی توجه حاج قاسم به حق‌الناس است، در پایان داستان یک پیام برای مخاطب نوشته‌ایم که تو فرض کن به وسایل دوستت آسیب زده‌ای، یک نامه بنویس و از او عذرخواهی کن.  
 
این نویسنده با اشاره به عنوان این کتاب گفت: با توجه به اینکه فرزند شهید محرابی به حاج قاسم گفت: من به شما عمو می‌گویم، اشکالی ندارد و حاج قاسم در مقابل استقبال کرد و گفت؛ مایه افتخار من است؛ که همین مسئله یکی از دلایل انتخاب عنوان «عمو قاسم» برای کتاب شد و دلیل دیگر مخاطبان (+۹) کتاب بود که آن‌ها افرادی را که دوست دارند، عمو خطاب می‌کنند.
انتهای پیام
captcha