شهید سلیمانی پا در راه مولا علی(ع) نهاد
کد خبر: 3945566
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
نویسنده «مالک زمان»:

شهید سلیمانی پا در راه مولا علی(ع) نهاد

نویسنده «مالک زمان» عقیده دارد: قصد مقایسه هیچ کس را با سردار سپاه مولا علی(ع) نداریم، اما مقصود ما این است که حاج قاسم‌ها، قدم در راهی نهادند که مولایشان در چهارده قرن پیش ترسیم کرد و امیدواریم ما نیز در همین مسیر گام برداریم. 

«مالک زمان» که پای در راه علی(ع) نهادبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محسن عمادی، نویسنده و مدیر انتشارات گروه شهید ابراهیم هادی درباره «مالک زمان» گفت: در یک سال گذشته پس از شهادت سردار سلیمانی، اغلب فرماندهان و کسانی که می‌شناختند، او را مالک اشتر زمان می‌خواندند، اما این موضوع برای مردم تبیین نشده بود. از این رو تلاش کردیم با تحقیق بر روی شخصیت مالک اشتر، این شخصیت را با سردار سلیمانی، مورد هم‌سنجی قرار دهیم، به همین دلیل خاطرات سردار سلیمانی را جمع‌آوری کردیم.

وی افزود: درباره زندگی مالک اشتر تحقیقات زیادی انجام دادم، اما منابع در این زمینه بسیار محدود است و اطلاعات زیادی در این زمینه وجود ندارد. اما اغلب کتاب‌هایی که درباره سردار سلیمانی نوشته شده را نیز مطالعه کردم تا بتوانم زندگی شهید سلیمانی را با حوادث و رخداد‌های صدر اسلام به ویژه دوره زندگی حضرت علی (ع) تطبیق دهم؛ بنابراین این اثر با این ایده شکل گرفت و برای تألیف و تدوین آن نیز ۹ ماه زمان صرف شده است. 

عمادی ادامه داد: خاطراتی که در این کتاب درباره شهید سلیمانی بیان شده، از نظر صحت و دقت مورد بررسی قرار گرفته‌اند و خاطراتی که مستندی بر صحت آنها نبود، در این کتاب نیامده است. بیشتر این خاطرات از زبان شخصیت‌های نزدیک به سردار از جمله حسین امیرعبداللهیان، حسین معروفی، حسن پلارک و همچنین همرزمان و نزدیکان شهید در جبهه‌های جنگ نقل شده‌اند. 

این نویسنده تصریح کرد: ما قصد مقایسه هیچ کس را با سردار سپاه مولا علی(ع) نداریم، اما مقصود ما این است که حاج قاسم‌ها، قدم در راهی نهادند که مولایشان در چهارده قرن پیش ترسیم کرد و امیدواریم ما نیز در همین مسیر گام برداریم. 

سخنان مولا در فراق مالک را تاریخ به خاطر دارد. آنچنان مالک را توصیف می‌کرد که گویی هیچ سرداری با این پیر میدان‌دیده مقایسه نمی‌شود.

مولای متقیان در وصف او عباراتی بیان کرد که مقام و مرتبه‌اش را در پیشگاه معصومین مشخص می‌کند. اول مظلوم عالم در بیانات متعدد خود به تمام آزادگان تاریخ فهماند هر کس می‌خواهد راه درست بندگی و انسانیت و در عین حال حکومت را بشناسد، مالک اشتر نخعی را الگوی خود قرار دهد. اما مالک کسی است که بیش از سایر مردان کوفه، رازدار خلوت‌های خود شد. او تا آنجا در خدمت مولایش پیش رفت که امام در وصفش فرمود: مالک برای من، مثل علی(ع) است برای پیامبر(ص).

هر چند در میان صفحات تاریخ، مطالب اندکی در مورد تاریخ زندگی مالک وجود دارد، اما نامه‌ها و سخنانی که از سوی مولای متقیان برای این انسان وارسته مکتوب شده، سند مهمی است برای آن‌ها که می‌خواهند حکومت الهی و مورد نظر اهل بیت را برقرار کنند. سال‌ها گذشت، مالک نتوانست حکومت مورد نظر امامش را در سرزمین مصر پایه‌گذاری کند. او به مصر نرسیده بود که شهید شد و مولایش نیز اسیر دست مردمی دنیاپرست شد.

چهارده قرن بعد مردی از تبار مولا علی(ع) از قم قیام کرد. مردانی دلاور و شجاع، مانند پاره‌های آهن در اطرافش حضور یافتند. انقلاب علوی او، خواب را از چشم معاویه‌های زمان ربود. همه چیز رو به فراموشی بود، اما امام(ره) آمد تا نسیمی از حکومت عدل علی(ع) را حس کنیم. با ندای این پیر الهی، جوانان بسیاری جان بر کف گرفته و راهی میدان شدند. پیر ما که تاریخ را خوب مطالعه کرده بود، گفت: شما از مردم حجاز در زمان رسول الله(ص) و مردمان کوفه در زمان علی(ع) برترید.

انقلاب اسلامی ایران، قرن‌ها پس از حکومت علی(ع) به پیروزی رسید. از میان سرداران و فرماندهان شجاع ایران، بسیاری در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و برخی نیز داغ دوستان خود را بر دل داشته و مشغول جهاد شدند. در این میان حاج قاسم سلیمانی یکی از خاص‌ترین و بهترین فرماندهان بود. 

در واقع این کتاب ۵۰ داستان برگرفته از سخنان امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر و خاطرات شهید حاج قاسم سلیمانی را شامل می‌شود. در ابتدا پنج روایت تاریخی مشابه از مالک اشتر بیان شده و خاطرات دیگر نیز به بخشی از فرمان‌های امیرالمؤمنین (ع) به مالک مربوط می‌شود.

این اثر بدون پیچیدگی‌های پژوهشی، با زبانی ساده سیر و سلوک مبارزاتی سردار شهید سلیمانی را با مالک اشتر نخعی مورد همسنجی قرار داده است که برای مخاطبان نوجوانان و جوان بسیار کاربردی و خواندنی است.

انتهای پیام
captcha