شش خصلت اخلاقی و رفتاری در مکتب شهید سلیمانی
کد خبر: 3945543
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
یحیی رحیم‌صفوی تشریح کرد:

شش خصلت اخلاقی و رفتاری در مکتب شهید سلیمانی

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: شهید سلیمانی اهل غیبت نبود، تخریب نمی‌کرد، نگرش حزبی به سیاست نداشت بلکه خط قرمز وی امام و رهبری بودند. وی به جای سوء ظن، حُسن ظن داشت. بد قول نبود و جاه‌طلبی هم نداشت.

یحیی رحیم‌صفوی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «سیره نظری و عملی مکتب شهید سلیمانی» صبح امروز دوشنبه 15 دی‌ماه از سوی دانشگاه امام حسین(ع) و با سخنرانی سردار یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، در امور نیروهای مسلح و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد.

سردار صفوی در این نشست اظهار کرد: شهید سلیمانی از انسان‌ها و بسیجیان شجاعی بود که هرگز از شهادت نمی‌هراسید. شجاعت و اقتدار او همراه با تواضع و فروتنی بود. دائماً به دیدار خانواده شهدا می‌رفت و ارتباط بسیار خوبی با فرزندان شهدا داشت. یکی از خصلت‌های مهم مؤمنان این است که اهل ذکر، نماز و انس با قرآن هستند و از یک آرامش درونی برخوردار هستند. شهید سلیمانی نیز آرامش درونی داشت و به فکر مستضعفان بود.

وی ادامه داد: این شهید بسیار مهربان و واقعاً سردار دل‌ها بود. از نظر اخلاقی هیچ‌گاه تعریف و تمجید وی را خوشحال نمی‌کرد. در مکتب سلیمانی از منظر اخلاقی و رفتاری شش خصلت نمایان است. شهید سلیمانی اهل غیبت نبود، تخریب نمی‌کرد، اهل تحزب نبود و نگرش حزبی به سیاست نداشت بلکه خط قرمز وی امام و رهبری بودند. در واقع هرکس با انقلاب و رهبری نزدیک بود وی نیز به آن نزدیکی داشت، اما هرکس از امام و رهبری فاصله می‌گرفت شهید سلیمانی از او دور می‌شد. وی به جای سوء ظن، حُسن ظن داشت. بدقول نبود و جاه‌طلبی نداشت. به میزان زیادی تحت تأثیر افکار و اندیشه‌های مقام معظم رهبری بود. ایمان وی به امام و رهبری را بر خودش واجب می‌دانست. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم؛ بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند»(فتح/29). شهید سلیمانی نمونه‌ای از این «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» بود.

بُعد مدیریتی شهید سلیمانی

سردار صفوی تصریح کرد: مسئله دیگر در زمینه بُعد مدیریتی شهید سلیمانی است. با توجه به شناخت حدود چهل ساله خودم باید بگویم اگرچه شناخت ناقصی دارم چون شخصی چندوجهی داشت، اما با بسیجیان و مدافعان حرم از کشورهای مختلف بسیار مهربان و در مقابل دشمنان بسیار سخت عمل می‌کرد. مدیریت راهبری در مکتب سلیمانی به معنای تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها است و وی تهدید داعش را تبدیل به فرصت کرد.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نیروهای مسلح ادامه داد: داعشی‌ها را آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی از کشورهای عربی درست کردند، اما وی در عراق بیش از 22 تیپ حشد الشعبی را در کنار ارتش کلاسیک عراق ایجاد کرد. در سوریه نیز این تهدید را تبدیل به فرصت کرد. در مکتب شهید سلیمانی با مدیریت صحیح انسانی، از ظرفیت‌های عظیم تشکل‌های مردم در سوریه، عراق و لبنان و یمن برای شکست توطئه دشمنان به خوبی استفاده شد.

رحیم صفوی تصریح کرد: بسیاری از سیاست‌های کلان شورای عالی امنیت با نظر ایشان بود. وی این سیاست‌ها را در میدان عمل اجرایی می‌کرد. داعشی‌های خبیث برای ایران نیز نقشه کشیده بودند، اما تدابیر مقام معظم رهبری و حضور وی در میدان مبارزه با داعش باعث شکست این توطئه‌ها شد. مدیریت ایشان در فرماندهی و در هماهنگی نیروهای داوطلب مردمی و انقلابی با ارتش‌های کلاسیک از دیگر هنرهای ایشان بود؛ چراکه این کار بسیار سختی است که سردار سلیمانی به خوبی آن را اجرایی کرد.

وی گفت: می‌دانیم که هلیکوپترهای آمریکایی در وسط نیروهای داعشی پیاده شده و با آنها مذاکره و از آنان حمایت‌های لجستیک و تسلیحاتی می‌کردند و به هیچ عنوان نمی‌توانند آن را انکار کنند، اما شهید سلیمانی به خوبی این توطئه را خنثی کرد.

شکست استراتژی بیست ساله آمریکا

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بیان کرد: مکتب سلیمانی یعنی مکتب دفاع مقدس که از آن مکتب مقاومت اسلامی حاصل شد و همان‌گونه که شهدای دفاع مقدس، راه کربلا را باز کردند و هر ساله مردم به زیارت امام حسین(ع) می‌روند، ان شاءالله خون شهید حاج قاسم و مدافعان حرم و مجاهدان جبهه مقاومت نیز راه قدس را باز خواهد کرد. این آرزویی دست نیافتی نیست و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را به چشم خود نخواهد دید.

وی ادامه داد: به نظرم عامل شکست استراتژیک سیاسی و نظامی بیست ساله آمریکا در عراق و افغانستان برای تشکل هژمونی پس از حادثه یازده سپتامبر و شکست آمریکایی‌ها در تشکیل دولت متخاصم در عراق پس از سال 2003 مکتب سلیمانی بود. البته نخبگان عراقی و مرجعیت هم در این زمینه نیز تأثیرگذار بودند، اما با حمایت‌های سردار سلیمانی چنین کاری شکست خوردند و الان دولت و پارلمان عراق بر ضد آمریکایی‌ها هستند.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نیروهای مسلح یادآور شد: هفت سال ویرانی داعش در عراق و سوریه و تخریب زیرساخت‌ها و کشتار مردم منطقه که عمدتاً از اهل سنت هستند با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت چراکه هدف آنان تضعیف جبهه مقاومت در راستای تداوم رژیم ننگین صهیونیستی بود. یکی دیگر از اهداف آنها ایجاد خطر برای ایران بود که با تدابیر سردار به شکست کشیده شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ادامه داد: شکست صهیونیست‌ها در جنگ 33 و 22 روزه ناشی از مکتب سلیمانی بود. آنان شکست غیر قابل تحملی را خوردند؛ چراکه شهید سلیمانی به کمک حزب‌الله و حماس رفت. منطقه غزه یک باریکه بسیار کوچک است اما مکتب سلیمانی باعث شد صهیونیست‌ها در آن منطقه بسیار کوچک شکست بخورند.

الگوی قدرت نرم‌افزاری جهاد مؤمنانه

وی با اشاره به الگو بودن شهید سلیمانی برای جوانان مسلمان در کشورهای مختلف تصریح کرد: شهید سلیمانی، چهره‌ای قهرمان ملی و امت اسلامی است که می‌تواند الگوی قدرت نرم‌افزاری جهاد مؤمنانه و شجاعانه و همراه با تدبیر، اخلاق انسانی و اسلامی باشد. مکتب شهید سلیمانی می‌تواند نسل‌های امروز و فردا و مجاهدان و جوانان مبارز مسلمان را در ایران، شمال آفریقا، خاورمیانه و از کرانه‌های اقیانوس اطلس و تا اقیانوس هند برای شکست راهبردی رژیم تروریستی و صهیونیسم بین‌الملل گرد هم آورد.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نیروهای مسلح در پایان گفت: کمترین ثمره خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی، فخری‌زاده و ابومهدی المهندس و یاران آن‌ها و مدافعان حرم، اخراج قوای نظامی آمریکا از غرب آسیا و آزادی قدس شریف خواهد بود که به حول و قوه الهی و با قدرت مکتب سلیمانی به دست جوانان مقاوم جبهه مقاومت در زمان ما تحقق پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha