اعتقاد شهید سلیمانی به لزوم وحدت مذاهب، برای تمدن‌سازی اسلامی
کد خبر: 3945484
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
در وبینار بین‌المللی شهدای قدس مطرح شد:

اعتقاد شهید سلیمانی به لزوم وحدت مذاهب، برای تمدن‌سازی اسلامی

سخنرانان وبینار بین‌المللی «شهید سلیمانی؛ سردار مقاومت، شهید قدس و محور وحدت»، وحدت شیعه و اهل سنت را دغدغه اصلی شهید سلیمانی به منظور ایجاد تمدن نوین اسلامی برشمردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی در این وبینار تأکید کرد: از انقلاب اسلامی نمی‌توان سخن به میان آورد، بدون اینکه از بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) یاد کنیم.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی از ویژگی‌های بنیادین بنیانگذار انقلاب اسلامی را تربیت نیروهای انقلابی برشمرد و افزود: ایمان راسخ امام راحل باعث شده بود که جوانانی که حتی تمایلات دینی قوی نداشتند، به میدان جنگ آمده و با استکبار جهانی به مبارزه بپردازند.

حجت‌الاسلام شهریاری برای سردار سلیمانی پنج ویژگی بارز را نام برد و افزود: سردار به وحدت در جهان اسلام اعتقاد راسخ داشت. وی به برابری بین مذاهب و اقوام مختلف قائل بود و این خصلت در رفتار  و کردار وی کاملاً بارز بود. سردار بر این عقیده بود که اگر بخواهیم  تمدن نوین اسلامی را شکل دهیم، باید متحد باشیم.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: وی باعث ایجاد اتحاد بین گروه‌های مختلف حماس و جهاد اسلامی در فلسطین شده بود، طوری که اسماعیل هنیه در مراسم تشییع جنازه ایشان عنوان کرده بود شهادت سردار سلیمانی در راستای  حفاظت و دفاع از عتبات و آرمان‌های قدس صورت گرفته است.
 

همچنین عماد حمرونی، روزنامه‌نگار، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد روابط بین‌الملل در فرانسه گفت: شهید سلیمانی از همه و به ویژه از همه مظلومان دفاع می‌کرد. او درباره دینشان، رنگ پوستشان، قوم و قبیله‌شان سوالی نمی‌پرسید. او از عرب‌ها، فارس‌ها و کردها دفاع کرد. او از سنی‌ها، از شیعیان، از مسیحیان، از همه دفاع کرد. بنابراین او فردی بود که معنایی عظیم از انسانیت به مبارزه خود داد.

دکتر فوزی علوی، عضو هیأت علمی دانشگاه زیتونه و رئیس مرکز مطالعه فلسفه و علوم انسانی مسارات تونس نیز در سخنانی تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله کسانی بود که تلاش‌های زیادی برای تقریب بین اجزای امت انجام داد؛ او  روح وحدت را با خون خود ایجاد کرد و به میادین فرهنگی، فکری و دانشگاهی منتقل کرد و با اهداف بلندی که داشت آمال مجمع جهانی تقریب را در میدان عمل محقق کرد.

فوزی علوی با اشاره به مأموریت مجمع تقریب در وحدت و تقریب بین مذاهب گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله کسانی بود که تلاش‌های زیادی برای تقریب بین اجزای امت انجام داد و روح وحدت را با خون خود ایجاد کرد و به میادین فرهنگی، فکری و دانشگاهی منتقل کرد و با اهداف بلندی که داشت آمال مجمع جهانی تقریب را در میدان عمل محقق کرد.

 همچنین مولوی مختار مفلح، رهبر نهضت اسلامی افغانستان اظهار کرد: شهادت سرداران مقاومت را گرامی می‌داریم، از این جهت که اگر ایثار و فداکاری‌های شهدا نبود، کرامت انسانی ما پایمال شده بود؛ در آن زمان باید در جهان اسلام روز ماتم و عزاداری اعلام می‌شد؛ اما ایثار و شهادت این قهرمانان مقاومت، به ما عزت و اقتدار آموخت.

وی افزود: یاد و خاطره مردان و قهرمانان جهان اسلام، همانند شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای امت اسلامی را گرامی می‌داریم و باید بدانیم که امروز روز شکر‌گزاری است برای اینکه امت اسلامی، شهید‌پرور است.

شیخ نبیل حلباوی امام جماعت بارگاه حضرت رقیه(ع) دیگر سخنران این وبینار تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی الگویی بی‌نظیر و ممتاز در بین فرماندهان نظامی بود؛ در عین اینکه او فقط یک فرمانده نظامی نبود، بلکه یک فرمانده  اسلامی، ایمانی  و عرفانی بود و شخصیت او در زمینه اخلاقی، عبادی، روحی، معنوی و ... ابعاد وسیعی داشت و اینها علاوه بر شجاعتی بود که شهید حاج قاسم سلیمانی از قهرمانی‌های امام علی (ع) و امام حسین(ع) الهام گرفته بود.

از سوی دیگر، مولوی اسحاق مدنی نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: نمی‌توان با استفاده از واژگان به تمامی ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی پرداخت، زیرا فردی با اوصاف و کمالات ایشان، کمتر وجود دارد.
 
وی با تأکید بر این مطلب که شهید سلیمانی از چنان جایگاهی برخوردار بود که رؤسای جمهور کشورهای قدرتمند آرزوی دیدار با ایشان را داشتند، افزود: با وجود اینکه شهید سلیمانی یک چهره جهانی بود، اما در مراوادات خود با مردم و اشخاص مختلف چنان رفتاری از خود نشان می‌داد که همانند یک فرد معمولی جلوه می‌کرد.
 

همچنین شیخ جمال فیصل عبدالغفور الدوسری، از علمای برجسته و معاون وقف اهل سنت جنوب عراق در سخنانی اظهار کرد: از مردان بزرگی صحبت می‌کنیم که خداوند متعال در کتاب خود در مورد آنها فرموده است، بر عهد و پیمان خود صادق بودند.

وی ادامه داد: آنها ستون‌های زمین، کلیدهای خوبی و کوه صبر و پایداری بودند؛ مردانی که در راه خدا جهاد کردند؛ جهاد حقیقی که با پیروزی و شهادت همراه بود، مردانی که جا پای امام علی(ع) گذاشتند و علی‌وار زندگی کردند و همانند امامشان امام حسین(ع) از دنیا رفتند، از رهبران بزرگی سخن می‌گویم که کرامت و عزت برای تمام این امت محمدی به ارمغان آوردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جواد صالحی، مدیر حوزه علمیه رسالت کابل نیز اظهار کرد: شهید سلیمانی در عرصه‌های مختلف به عنوان یکی از برازنده‌ترین اسوه‌های جهان اسلام به حساب می‌آید و او همیشه نسبت به سایر کسانی که دغدغه و مشکلات جهان اسلام را دارند، یک قدم جلو‌تر بود.

وی افزود: یکی از مسائل مهمی را که حاج قاسم نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشت موضوع اخوت و وحدت جهان اسلام بود؛ ما شاهد عملکرد ارزشمند ایشان در همه عرصه‌های جهان اسلام بودیم که چگونه از این پارامتر مهم به خوبی پاسداری می‌کرد و چالش‌هایی را که فراروی وحدت و اتحاد اسلامی بود قبل از دیگران شناسایی و برای آن راه‌حل‌های متناسبی با آن فضا پیدا می‌کرد.

انتهای پیام
captcha