سخنگوی دولت: حاج قاسم قهرمان زندگی نسل‌های امروز و آینده است
کد خبر: 3945452
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
گزارش رونمایی از «چهل روز پس از حاج قاسم»؛

سخنگوی دولت: حاج قاسم قهرمان زندگی نسل‌های امروز و آینده است

سخنگوی دولت گفت: تمام رفتارها و عملکرد شهید سلیمانی باعث شد او قهرمان زندگی نسل‌های امروز و آینده باشد.

سخنگوی دولت: حاج قاسم  قهرمان زندگی نسل‌های امروز و آینده استبه گزارش ایکنا، آیین رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم» (روایت سرداری که سرباز شد)، به قلم اسماعیل رمضانی عصر امروز ۱۴ دی‌ماه با حضور کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر، علی ربیعی سخنگوی دولت و نویسنده کتاب در باغ کتاب تهران برگزار شد.
 
رمضانی، نویسنده کتاب با اشاره به نگارش کتاب‌هایی در تحلیل درگذشت مرتضی پاشایی و آیت‌الله رفسنجانی در توالی چهل روز پس از درگذشت آن‌ها گفت: ماجرای علاقه‌مندی به بررسی تحولات پس از مرگ افراد معروف، از مرحوم مرتضی پاشایی شروع شد. فکر کردم می‌توان این مسائل را تحلیل کرد و پس از آن، کتابی در تحلیل درگذشت آیت‌الله رفسنجانی نوشتم، زیرا نخستین فردی بودم که در بیمارستان شهدای تجریش بر پیکر ایشان حاضر شدم و این روایت‌نویسی را ادامه دادم. دو کتاب دیگر با همین مضمون‌ها نیز دارم که به دلایلی تا پایان امسال قادر به انتشار آن‌ها نیستم، اما هر دو کتاب آماده هستند و آن‌ها نیز درباره مرگ افرادی است که اتفاقاتی را رقم زده است.
 
وی افزود: پس از شهادت حاج قاسم، فکر کردم اگر این مسائل واقع‌نگاری نشود، جزئیاتش از اذهان پاک می‌شود، بنابراین جزئیات روزانه نوشتم و بعد ویرایش کردم. در مقابل نیز وزارت ارشاد همکاری کرد تا بخش‌هایی از کتاب حذف نشود، اما روایت‌ها صادقانه است تا برای آیندگان که این روز‌ها را ندیده‌اند، باقی بماند.
 
نویسنده کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم» ادامه داد: ما استراتژی‌های مشخصی در رسانه‌ها برای پوشش رویداد‌های بزرگ نداریم. حاج قاسم سلیمانی مرد بزرگی بود و برای این مرد بزرگ، شهادت قابل تصور بود، اما رسانه‌های ما همچون صدا و سیما در پس ذهن خود باید استراتژی‌ای داشتند که اگر اینگونه اتفاقات افتاد، سردرگم نباشند، اما ما شاهد سردرگمی رسانه‌ها بودیم که باعث شد رسانه‌های خارجی از این فضا استفاده کرده، رویداد‌ها را به دست بگیرند و ما از برخی از آن‌ها جا بمانیم.
 
رمضانی تصریح کرد: در روز‌های ابتدایی این واقعه بزرگ، شبکه بی‌بی‌سی شروع به همنوایی با مردم کرد، زیرا می‌دانست مردم حاج قاسم را دوست دارند. این رسانه به خوبی می‌داند که نباید اعتماد مخاطب را از دست بدهد، بنابراین سعی می‌کند در کنار حفظ اعتماد، تفکرات خود را پیش ببرد تا به اهداف خود برسد.
 
وی یادآور شد: امیدوارم این کتاب که بیشتر برای آیندگان تهیه شده بتواند مأموریت و هدف خود را ادامه داده و محملی برای سایر کتاب‌ها شود. پژوهشگران تاریخ و جامعه‌شناس باید این رویداد‌ها را بررسی کنند، هر چند شاید این گام نخست باشد.
 

همتی: سردار سلیمانی برای صلح جنگید

همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه این نشست با بیان اینکه سردار سلیمانی برای صلح جنگید، ادامه داد: سردار سلیمانی با دعوت رسمی کشور عراق وارد فرودگاه این کشور شده بود و بخش پایانی سفر و ورود به عراق از قبل برنامه‌ریزی نشده بود. در واقع این دعوت به درخواست رسمی نخست‌وزیر عراق برای طرح موضوع مهمی بود که ایشان را در نزدیکی فرودگاه به شهادت رساندند.
 
وی افزود: حاج قاسم سلیمانی در راستای اهداف جمعیت هلال‌احمر، خدماتی را برجای گذاشت. اصلی‌ترین آن خدمات برای ایجاد صلح و آرامش در دنیایی است که کمتر کسی حاضر است جان خود را به خطر بیندازند. اما حاج قاسم در پی این بود که هر دشمنی را همچون داعش از بین ببرد.
 
همتی در ادامه به خدمات بشردوستانه شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: باید در رابطه با شهید سلیمانی، کتاب‌های متعددی منتشر شود، زیرا اگر وقایع مکتوب نشوند، به دست فراموشی سپرده خواهند شد؛ بنابراین باید همه این وقایع و رخداد‌ها را برای آیندگان به ثبت برسانیم.
 

اهمیت «چهل روز پس از حاج قاسم» از نگاه سخنگوی دولت

علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به اهمیت این نشست گفت: جلسه امروز به دو دلیل دلنشین و حائز اهمیت است، یکی به دلیل خود کتاب و دیگری موضوع آن که روزنامه‌نگاری تحلیلی و تاریخی است و این سبک نگارش، باعث جذابیت موضوعی کتاب شده است.
 
وی افزود: جمعه می‌خواستم یادداشتی درباره شهید سلیمانی بنویسم. چند ساعتی با خودم درباره شخصیت این شهید فکر کردم. نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که برخی آدم‌ها تبدیل به گفتمان می‌شوند. یک فرد به مثابه یک نهاد، مرجع شناخته می‌شود و خودش یک نهاد می‌شود. این اتفاقات بر چه اساسی می‌افتد؟ چه ویژگی‌هایی لازم است که فرد به سنجه یا الگو و نمونه تبدیل شود؟ برای رخداد چنین وقایعی در برخی کشور‌ها شاید به ۵۰۰ سال زمان نیاز باشد، اما ما شاهد آدم‌هایی هستیم که با زیست اندک خود، تأثیرگذاری عمیقی پیدا می‌کنند و تبدیل به پدیده و قهرمان زندگی نسل‌های مختلف می‌شوند.
 
ربیعی ادامه داد: سه موضوع ارزش کار یک انسان، شخصیت حاج قاسم و خوانش جامعه از او موجب می‌شود برخی افراد پدیده چندنسلی باشند. اقداماتی که شهید سلیمانی انجام داد، بسیار ارزشمند بود. فهم او از تحولات، امنیت منطقه، ملی و جهانی کاملاً استراتژیک بود و ما کمتر افرادی را با این ویژگی‌ها داریم. حتی در صفحات همین کتاب هم می‌بینیم که یکی از ژنرال‌های آمریکایی در دوران بوش عنوان می‌کند که‌ ای کاش ما نیز قاسم سلیمانی داشتیم. اما مسئله دیگر، ارزش‌های درونی در این شخصیت است که تحسین دشمنانش را هم انگیخته است.
 
سخنگوی دولت در ادامه بیان کرد: ترور شهید سلیمانی ترور نمادین نبود و به تعبیر خودشان ضربه به جنبش‌های اجتماعی کشور‌های منطقه بود. او مانند متخصص علوم سیاسی منطقه به جنبش‌های اجتماعی منطقه آگاهی داشت و معمار جنبش‌های اجتماعی منطقه محسوب می‌شد. او در دل جنبش‌های اجتماعی پیچ خورده بود و این مسئله از او انسانی بی‌بدیل ساخته بود. اما بُعد دیگر او، شخصیت درونی او بود. شجاعت و فداکاری داشت. خودش را سرباز می‌دانست و اخلاق که گوهر گمشده جامعه امروز است را در خود نهادینه داشت و بخشی از همدلی اجتماعی امروز نیز ناشی از همین اخلاق اوست.
 
وی به حادثه سیل خوزستان و سفر سردار سلیمانی به این منطقه اشاره کرد و گفت: او مانند یک داوطلب هلال احمر در کنار مردم ایستاد. حس خوب حضور حاج قاسم در میان بحران به مردم آرامش می‌داد؛ بنابراین تمام این رفتار‌ها و عملکرد‌ها، باعث شد حاج قاسم سلیمانی قهرمان زندگی نسل‌های امروز و آینده باشد.
 
ربیعی در پایان سخنان خود گفت: من قبول ندارم که جامعه ایران کتابخوان نیست، زیرا کتاب‌ها خریده و خوانده می‌شوند. این کتاب نیز به این دلیل که حرف‌های ناب و بکری از چهل روز ابتدای شهادت حاج قاسم را روایت کرده، ارزشمند است. من فکر می‌کنم بیش از این‌ها نیازمند تألیف کتاب هستیم و جزئیاتی که در این کتاب آمده، بدون پیش‌داوری و تحلیل، تنها فضای ایران و جهان را نشان داده است.
انتهای پیام
captcha