فرصت الگوسازی فرهنگی با جهاد در روایت مکتب سلیمانی + فیلم
کد خبر: 3945422
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
حریزاوی تأکید کرد:

فرصت الگوسازی فرهنگی با جهاد در روایت مکتب سلیمانی + فیلم

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی از برون‌داد معرفتی و بینشی مکتب سلیمانی به عنوان مؤلفه‌ای مهم در الگوگیری جوانان از این شخصیت نورانی یاد کرد و گفت: اگر جهاد روایت از مکتب سردار سلیمانی را به خوبی انجام دهیم و کسانی که وظیفه روایتگری در عرصه‌های مختلف دارند را سازماندهی کنیم، کشور از حیث فرهنگی جهش خواهد داشت.

به گزارش ایکنا، سبک زندگی اسلامی به مجموعه موضوعات و مسائل مورد قبول اسلام در زندگی می‌پردازد. برای فهم اینکه سبک زندگی ما اسلامی است یا خیر، باید معیار سنجش داشته باشیم اما پیش از این باید سبک زندگی اسلامی را به درستی بشناسیم. بدین ترتیب معیار رفتار ما در جامعه اسلامی باید مبتنی بر اسلام و آموزه‌های اسلامی باشد و خدامحوری و حاکمیت ارزش‌های اسلامی در زندگی از مهمترین معیارهاست. همچنین، باید زندگی فردی و اجتماعی ما مبتنی بر اسلام و رهنمودهای قرآنی باشد و در این صورت می‌توان امیدوار بود که زندگی ما به سبک اسلامی است.

یکی از بهترین الگوها و شاخص‌های رفتاری در حوزه سبک زندگی اسلامی، شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این شهید والامقام، که درس‌آموخته مکتب خمینی کبیر(ره) بود، در تمامی احوالات خود از عبادت گرفته تا جهاد، الگوی کم‌نظیری بود که جوانان و نوجوانان این مرز و بوم می‌توانند با تأسی به آن، مسیر تعامل و کمال الهی را به خوبی طی کنند. البته نقش نهادها و سازمان‌های فرهنگی کشور برای الگوسازی از شخصیت‌هایی همچون سردار دل‌ها بسیار مهم است؛ چراکه می‌توانند با اجرای برنامه‌های تأثیرگذار در جامعه، زمینه الگوگیری جوانان از بزرگ‌مردانی همچون سردار شهید سلیمانی را فراهم کنند.

در این زمینه به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌‌خوانید.

ایکنا ـ از وصیت‌نامه سردار سلیمانی چه درس‌هایی می‌توان برای بهبود سبک زندگی جامعه اسلامی گرفت؟

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، حاج قاسم یک مکتب و شخصیت است و فقط یک فرد نیست. شخصیت ایشان فراشخصی، فراجناحی و فراسرزمینی بود و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهادت ایشان نیز یک واقعه تاریخی بود و این اتفاق در تاریخ بشریت ثبت خواهد شد. شهدای زیادی را تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده‌ایم، اما شخصیتی همچون سردار شهید سلیمانی می‌تواند تبدیل به نوعی هویت، تاریخ، فرهنگ و مکتب شود. اگر بخواهیم درباره مکتب حاج قاسم سلیمانی صحبت کنیم، باید به مؤلفه‌های اصلی این مکتب بپردازیم، چراکه این مؤلفه‌ها در سبک زندگی مورد توجه قرار می‌گیرد و قابلیت الگوگیری خواهد داشت. یکی از این مؤلفه‌ها، برون‌داد معرفتی و بینشی است که سردار از خود به نمایش گذاشت.

طبق نظام فکری شهید سلیمانی، ایشان در تمامی جهت‌های فکری و معرفتی در اوج بود. از این رو یک حکیم به شمار می‌آید. حکیم کسی است که نظام روابط واقعیت را در ملک و ملکوت جهان مشاهده می‌کند و قائل به رابطه معنادار و ارگانیکی بین این‌هاست. رهبر معظم انقلاب پس از رحلت آیت‎الله مصباح یزدی فرمودند که ایشان یک فقیه حکیم بود؛ پس با حکمتی مترقی در وجود شریف سردار مواجه هستیم. محور دوم حوزه منش، رفتار و اخلاق حاج قاسم سلیمانی است که سلوکی صمیمی و رفتاری به شدت خالصانه و خاضعانه داشت که درس سبک زندگی است. اگر به ارزش‌های متعالی‌ای که خداوند انسان را براساس آن‌ها آفریده است بنگریم، متوجه می‌شویم که خداوند انسان را خاکسار آفریده، یعنی انسانی که در مقابل خدا کرنش کند، حتماً در برابر بندگان او نیز تکبر و عُجب نخواهد داشت. در آیات قرآن کریم درباره سرپیچی و هلاکت شیطان آمده است: «أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ؛ سر باز زد و كبر ورزيد و از كافران شد.» به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند: «مَنْ دَخَلَهُ الْعُجْبُ هَلَک؛ هر کس دچار عجب شود، هلاک شده است» اگر انسان وارد مسیر عُجب و تکبر شود، نابود خواهد شد. حاج قاسم در زمان حیات خود تمامی فضیلت‌های اخلاقی را در اوج به فعلیت رساند.

مؤلفه دیگر شخصیت حاج قاسم سلیمانی، رفتارها و کنش‌های اجتماعی‌شان است. ایشان فردی تکلیف‌مدار و انسانی بود که نه براساس علایق و سلایق، بلکه براساس مبانی، تکالیف، وظایف و مأموریت‌ها رفتار می کرد. در این حوزه با یک فرد به شدت مأموریت‌گرا مواجه هستیم که هیچ‌گاه دچار اهمال و رخوت نمی‎‌شد و هیچ موضوعی را بلاتکلیف نمی‌گذاشت. لذا در آن سن و سال فردی ورزیده، متوازن‌الجثه و در عین حال پرانرژی، پرانگیزه و پرتحرک بود. در موارد مشابه افراد در این سن و سال اوضاع روحی و جسمی مناسبی ندارند، اما شهید سلیمانی حتی اجازه نداده بود که بدنش دچار افت جسمانی شود. روحیات، رفتارها و سحرخیزی سردار دل‌ها زبانزد عام و خاص بود. بسیاری از اوقات ایشان نماز صبح را در دفتر کار خود اقامه می‌کرد که نشان‌دهنده مجاهدت بود. تمامی این مؤلفه‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند سبک زندگی خوبی را برای مردم عزیز ما به ارمغان آورند.

ایکنا ـ نهادهای فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی چه برنامه‌هایی را به منظور الگوسازی شخصیت سردار سلیمانی برای جوانان در نظر دارد؟

به طور طبیعی یک بخش از روند الگوسازی، تکوینی و به اصطلاح شهودی و اکتشافی است. اگر اجازه دهیم که جوانان ایران اسلامی با حاج قاسم، شخصیت، جریان و مکتب ایشان آشنا شوند، حتماً از ویژگی‌های شخصیتی ایشان الگو خواهند گرفت که در این میان وظیفه اصلی ما زدودن غبارهاست. البته شخصیت‌هایی همچون حاج قاسم در مملکت ما کم نبوده و نیستند و هر چقدر دشمنان سعی در حذف این عزیزان و بزرگواران دارند، اما گاه انقلاب اسلامی حتی شخصیت‌هایی بهتر از گذشتگان می‎‌سازد. هنگامی که جریان شهدای هسته‌ای را دنبال می‌کنیم، با بسیاری از عزیزانی مواجه هستیم که به مقام شهادت رسیده‌اند و فقط کشته نشده‌اند.

اگر بتوانیم برخی از عناوین اساسی را در ذهن مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان نهادینه کنیم، الگوگیری به خوبی رقم خواهد خورد. برای مثال می‌توانیم از عناوینی همچون قهرمان جهانی یا پهلوان جهانی استفاده کنیم. اگر جوانان ما احساس کنند که می‌توانند قهرمان شوند یا برای خود قهرمان داشته باشند، دیگر قهرمان آن‌ها بتمن، سوپرمن و ... نخواهند بود و به این‌ها فقط به عنوان سرگرمی می‌نگرند.

همچنین، اگر به مفاهیمی همچون ابرقدرت شدن ایران نیز فکر و تلاش کنیم که این مفهوم را در جامعه نهادینه سازیم، می‌توانیم در الگوسازی موفق باشیم. باید جوانان ما احساس کنند که اگر بتوانیم با همین شیب علمی کشور، جلوی برخی از جریان‌های نفوذی و اختلالات را بگیریم، ایران به راحتی تبدیل به ابرقدرت علمی و نظامی و اقتصادی می‌شود و سختی‌هایی که الان تحمل می‌کنیم، همگی مقدمات جهش بزرگی برای ابرقدرت شدن است. در این صورت مردم ما این مشکلات را راحت‌تر تحمل می‌کنند و به سمت الگوگیری از کسانی می‌روند که در ابرقدرت شدن ایران اسلامی نقش داشته‌اند.

وظیفه ما به عنوان یک سازمان تبلیغی این است که اولاً این جهاد و مجاهدان آن را روایت و معرفی کنیم، یعنی مجاهدتی را که در حال حاضر اتفاق می‌افتد و مردم ایران نیز برای آن هزینه می‌دهند به خوبی تبیین و روایت کنیم. همچنین، باید کار را به دست مردم سپرد و ضمن افزایش نقش‌آفرینی‌ آنان، از نقش دستگاه‌های حاکمیتی بکاهیم. اگر جهاد روایت را به خوبی انجام دهیم و کسانی که وظیفه روایتگری در عرصه‌های مختلف دارند را سازماندهی کنیم، کشور از حیث فرهنگی جهش خواهد داشت.

مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌های فراوانی را در این حوزه انجام داده است. انتشارات سوره مهر امروز پرفروش‌ترین و پرتیراژترین رمان‌ها را در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌کند. البته در سایر حوزه‌ها همچون دفاع از حرم، دفاع از سلامت و دفاع از هویت ملت ایران نیز چنین وظیفه‌ای داریم و اقداماتی را در حد توان انجام داده‌ایم که رسانه‌ها می‌توانند با پوشش آنها سبب دلگرمی مردم شوند.

انتهای پیام
captcha