سراغ ناگفته‌های زندگی شهید سلیمانی برویم/ دلیلی برای کار تکراری نیست
کد خبر: 3944842
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
رسولی در گفت‌وگو با ایکنا:

سراغ ناگفته‌های زندگی شهید سلیمانی برویم/ دلیلی برای کار تکراری نیست

رضا رسولی معتقد است: تکرار خوبی‌ها خوب است، اما درباره حاج قاسم، حرف‌های نگفته بسیاری وجود دارد و اتفاق‌های گوناگونی در زندگی ایشان رخ داده که باید به سراغ آن‌ها رفت و دلیلی ندارد که یک فراز خاصی از زندگی ایشان تکرار شود.

 شهدا را صادقانه روایت کنیم/ شعارزدگی و تکرار ممنوع!رضا رسولی، نویسنده و عضو انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با ایکنا درباره ظرفیت‌های داستان‌پردازی درباره شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم به دلیل نوع شغلی که داشت جزء شخصیت‌های پرماجراست. از جوانی در دفاع مقدس و جبهه‌های مختلف کشور حضور داشته و بعد هم در یک و نیم دهه اخیر در سپاه قدس هماهنگی خط جبهه مقاومت در مرز‌های بین المللی جهان اسلام را عهده‌دار بوده است. به همین دلیل فراز و فرود‌های زندگی ایشان و اتفاقاتی که در جریان زندگی شغلی و سازمانی ایشان به عنوان یک فرمانده عالی رتبه ملی رخ داده، همیشه برای نویسندگان و فیلمنامه‌نویس‌ها و نمایشنامه‌نویس‌ها و به ویژه داستان‌نویسان جذابیت خواهد داشت.
 
وی افزود: هر نویسنده‌ای روایت خود را از ماجرا دارد که بر مبنای جهانبینی، باور‌ها و ارزش‌ها و اولویت‌های زندگی او در تولید اثر ادبی شکل می‌گیرد. من به عنوان یک نویسنده که در حال تحقیق و پژوهش درباره زندگی شهید قاسم سلیمانی هستم و می‌خواهم داستان بلند در این زمینه بنویسم، علاقه‌مند هستم درباره سبک زندگی ایشان، رفتارش با نوجوانان و جوانان، خانواده، کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی او در جامعه و در بین مردم بنویسم زیرا به اندازه کافی درباره رشادت و سلحشوری ایشان آثار خوبی در سطح خاطره و مستند و تک‌روایت گفته شده است.  
 
رسولی در پاسخ به اینکه چه مسائلی آثاری از این دست را تهدید می‌کند، بیان کرد: شعارزدگی و تکرار از تهدید‌های آثار منتشر شده درباره سردار شهید سلیمانی است. تکرار خوبی‌ها خوب است، اما درباره حاج قاسم، حرف‌های نگفته بسیاری وجود دارد و اتفاق‌های گوناگونی در زندگی ایشان رخ داده که باید به سراغ آن‌ها رفت و دلیلی ندارد که یک فراز خاصی از زندگی ایشان تکرار شود. از این رو تا مدت‌ها این امکان وجود دارد که روایت‌های متعددی از برهه‌های گوناگون زندگی ایشان روایت کنیم.
 
وی تصریح کرد: یکی از نویسندگان کشورمان گفته بود که ما شهدا را در نور غرق کردیم و صرفاً یک زندگی وحیانی و آسمانی از آن‌ها را به تصویر کشیده‌ایم، در حالی که خداوند درباره وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) که مهم‌ترین و شاخص‌ترین آفریده خداوند است، بیان می‌کند؛ «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ؛‌ای پیغمبر بگو من مانند شما بشری هستم که به من وحی می‌رسد که خدای شما خدای یکتاست»؛ بنابراین باید زندگی شهدا و فرماندهانی همچون سردار سلیمانی را با روایت صادقانه خود به جامعه و مخاطبان معرفی کنیم.
 
نویسنده «زندگینامه شهید صیاد شیرازی» در ادامه گفت: در یک سال گذشته آثار متعددی درباره زندگینامه، خاطرات و روایت‌هایی از سردار سلیمانی منتشر شده که می‌تواند در خلق داستان و رمان به نویسنده‌ها کمک کند. گرچه محور اثر ادبی و ستون فقراتش تخیل است، چون ادبیات بدون تخیل معنایی ندارد. نویسنده باید ضمن پایبندی به شاکله و شاخصه کلی زندگی حاج قاسم، صادقانه روایت کند، اما طبیعی است که از تخیل خود نیز برای فراز و فرود‌ها و پردازش ادبی اثر بهره‌مند شود.
 
وی درباره تبیین مکتب شهید سلیمانی بیان کرد: بخشی از دستمایه محققان، پژوهشگران و نخبگان برای تبیین مکتب شهید سلیمانی، همان خاطراتی است که درباره ایشان منتشر می‌شود، اما همه ماجرا این نیست. این مکتب دو مخاطب کلی دارد، یک مخاطب عام، طیف‌ها و طبقات مختلف اجتماعی و دیگری مخاطب خاص متشکل از نخبگان نظامی ایران و جهان هستند که مدل سازمانی حاج قاسم سلیمانی در فرماندهی عملیات و در جایگاه یک فرمانده عالی رتبه بین‌المللی باید برای این مخاطبان تحلیل شود، همچنین سبک فرماندهی ایرانی-اسلامی از سوی مدیران نظامی کشور حائز اهمیت است تا تحلیل و تبیین دقیقی از مکتب سلیمانی داشته باشیم.  
 
گفت و گو: سمیه قربانی
انتهای پیام
captcha