می‌توان به تعداد فیلمسازان درباره حاج قاسم فیلم ساخت
کد خبر: 3944783
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
جواد اردکانی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

می‌توان به تعداد فیلمسازان درباره حاج قاسم فیلم ساخت

جواد اردکانی معتقد است: سینماگری که بخواهد به زندگی حاج قاسم بپردازد روشی را برای کارش انتخاب می‌کند که با دیگری یکسان نیست. بنابراین نمی‌توان درباره شیوه‌ای واحد برای ساخت اثری در مورد حاج قاسم سلیمانی نظری قاطع داد.

جواد اردکانی، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره نقش هنر هفتم در تصویرسازی از حاج قاسم اظهار کرد: سینما یکی از بهترین ابزار‌هایی است که به واسطه آن می‌توان ابعادی از زندگی انسان‌های برجسته را تصویر کرد. در همین باره نمونه‌های بسیار خوبی نیز در تاریخ سینما وجود دارد. تأکید می‌کنم که برای نشان دادن بخشی از عظمت سردار سلیمانی می‌توان به سینما تکیه کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در ساخت فیلم‌ها یا سریال‌هایی درباره شخصیت‌های برجسته چه محدودیت‌هایی وجود دارد؟ گفت: در نظام فیلمسازی ما ناخودآگاه بسیاری از مسائل دستخوش ممیزی می‌شوند؛ اتفاقی که موجب لطمه خوردن به آثار شده است. نکته اول اینکه در فیلمسازی در این حوزه‌ها گاهی نمی‌توان شخصیت‌ها را آن‌گونه که بودند نشان دهیم، زیرا هر فرد بزرگی ممکن است در زندگی خود بخش‌هایی داشته باشد که خوشایند نیست اما هیچ‌گاه نمی‌توان این بخش‌ها را در تولیدات داخلی نشان داد، زیرا فقط باید بخش‌های سفید و افتخارآفرین زندگی قهرمانان را به تصویر کشید.

قهرمان‌سازی یک‌طرفه

این کارگردان که فیلم «شور شیرین» را بر مبنای زندگی شهید برونسی ساخته است، افزود: قهرمان‌سازی در این فیلم‌های یک‌طرفه باعث خواهد شد که مخاطب از اثر دور شود. البته درباره حاج قاسم محدودیت‌ها به این شکل است که برخی از چیزهایی که در زندگی وی وجود دارد جزو اسرار نظامی است و نمی‌توان آنها را افشا کرد. پس مجبوریم به همان نکاتی بسنده کنیم که جزو مشهودات‌اند و بارها بیان شده‌اند.

وی ادامه داد: مورد بعدی به هدف فیلمساز مربوط می‌شود، زیرا هر کارگردانی برای خود ملاحظاتی دارد که شیوه کارش را تعیین می‌کند. سینماگری که بخواهد به زندگی حاج قاسم بپردازد، روشی را برای کارش انتخاب می‌کند که با دیگری یکسان نیست. بنابراین، نمی‌توان درباره شیوه‌ای واحد برای ساخت اثری در خصوص حاج قاسم سلیمانی نظری قاطع داد.

اردکانی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه فیلمسازی درباره حاج قاسم باید به صورت مستقیم باشد یا روش‌های دیگری نیز وجود دارد، توضیح داد: درباره حاج قاسم نمی‌توان فقط به یک یا چند فیلم اکتفا کرد. ایشان کارهای بزرگی انجام داد و تأثیراتش در منطقه کاملاً محسوس است. برای همین یک یا چند فیلم قطعاً پاسخگوی این امر نیست. می‌توان آثار فراوانی را تولید کرد که هر یک به طریقی زندگی حاج قاسم را مدنظر قرار دهند.

دولت باید حامی باشد

وی با ذکر اینکه فیلم‌هایی که قرار است زندگی حاج قاسم را مد نظر قرار دهند باید از سوی دولت حمایت شوند، بیان کرد: درباره شخصیت ایشان به اندازه‌ای موضوع حائز اهمیت است که هر بخشی که می‌خواهد در این باره کار کند باید از کمک‌های دولتی بهره بگیرد، زیرا اگر تحقیقات و امکانات لازم در اختیار سازنده قرار نگیرد، اثر ساخته می‌شود و کیفیت لازم را نخواهد داشت. پس از سپاه انتظار می‌رود که به خوبی به فیلمسازان کمک کند ولیکن واضح است که به دلایل سخت‌افزاری بخش خصوصی قادر نیست که آثار درخوری را تولید کند.

اردکانی در پایان تصریح کرد: نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم، یعنی بخواهیم به بهانه کار کردن آثار بی‌کیفیتی را تولید کنیم، بلکه در این باره اثر فاخر می‌تواند جریان‌سازی کند.

انتهای پیام
captcha