اهتمام ویژه شهید سلیمانی به برنامه‌های علمی و فرهنگی در خارج کشور
کد خبر: 3944777
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
آیت‌الله عابدی بیان کرد؛

اهتمام ویژه شهید سلیمانی به برنامه‌های علمی و فرهنگی در خارج کشور

استاد سطح خارج حوزه علمیه با برشمردن برخی ویژگی‌های مکتب سردار سلیمانی، گفت: حاج قاسم بیش از مقداری که وقت صرف مبارزه با داعش کرد، برای حوزه‌های علمیه خارج کشور و برنامه‌های فرهنگی وقت زیادی گذاشت.

آیت‌الله احمد عابدی، استاد سطح خارج حوزه علمیهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله احمد عابدی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، در مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهان ایشان که شامگاه 11 دی‌ماه، در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، در مورد تعبیر مکتب که از سوی رهبر انقلاب درباره شیهد سلیمانی مطرح شد، گفت: مکتب عبارت از یک نظام فکری منسجم است که در همه عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد؛ مثلاً اگر کسی یک مکتب تربیتی طرح کند، وقتی این مکتب حقیقتاً مکتب می‌شود که به همه حوزه‌های تربیتی اشراف داشته باشد.
 
وی افزود: مثلاً در مورد شیخ انصاری از تعبیر مکتب فقهی استفاده می‌کنیم زیرا او در تمام عرصه‌های فقهی از معاملات و دیات و ... صاحب‌نظر است، ولی کسی که چند رای و نظر دارد مکتب ایجاد نمی‌کند.
 
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی می‌گوییم شهید سلیمانی صاحب مکتب است یعنی در اقتصاد، اخلاق، نظامی و اجتماع و ... حرف برای گفتن دارد، تصریح کرد: یکی از ارکان اصلی مکتب سلیمانی این است که او مظهر قدرت ملی است؛ او علاوه بر این که فرمانده نظامی است قدرتش را از فضائل اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی با اعمال نیکی که داشته گرفته است. رئیس جمهور آمریکا قدرت نظامی دارد، ولی مکتب حساب نمی‌شود؛ زیرا در یک بعد توانایی دارد، ولی اگر کسی توانایی در اعتقادات و سیاست و اقتصاد و ... داشت از آن تعبیر به مکتب می‌کنند.
 
عابدی با بیان اینکه اینکه کسی بتواند 50 میلیون انسان را در تشییع جنازه خود بسیج کند نشان‌دهنده قدرت ملی و روحی او هست، تصریح کرد: خانواده شهیدی در کرمان نیست که حاج قاسم به آن منزل نرفته باشد؛ بنده چند روز مجلس روضه حاج قاسم حضور داشتم، ولی ایشان به شدت از تشریفات پرهیز داشت. بهترین موزه درباره سیدالشهداء(ع) را در کرمان ایجاد کرده و تربت امام حسین(ع) و سنگ‌های اطراف حرم را آورده است؛ او به فرهنگ مردم، صله رحم و رفع مشکلات مردم توجه داشت و از هیچ عرصه‌ای غافل نمی‌شد. 
 
عابدی تصریح کرد: امثال حاج قاسم اخلاص داشته و در پیشگاه خدا کار ویژه‌ای کردند که خداوند این‌طور آنها را عزتمند می‌کند، سردار سلیمانی تواضع زیادی داشت و دوست نداشت، دیگران جلوی پای وی بلند شوند، به همین دلیل زودتر از همه وارد جلسات می‌شد. این شهدا برای ما الگو هستند، ما باید آثار مرتبط با حاج قاسم را بخوانیم؛ زیرا بیش از درس اخلاق برای انسان مؤثر است و شجاعت و اخلاص را از این افراد می‌آموزیم؛ بنده کتابی در مورد شهدای گمنام شوش نوشته‌ام و درس‌های بسیار آموزنده‌ای در کلام و آثار آنها وجود دارد.
 

تشکیل شورای مشورتی با حضور علما

 
عابدی افزود: حاج قاسم شورای مشورتی در سپاه قدس تشکیل داده بود که چند نفر از علما هم در آن عضو بودند و هر کاری می‌کرد با این اعضا مشورت می‌کرد؛ ایشان کارهای زیادی هم برای حوزه علمیه نجف کرد بدون اینکه نام ایشان برده شود. حوزه نجف از دیرباز و امروز هدف سازمان‌های جاسوسی بوده و امروز هم صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال تأثیرگذاری و نفوذ در این حوزه هستند. حاج قاسم تلاش زیادی بعد از سقوط صدام کرد که حوزه نجف را از این حیث حفظ کند.
 
وی گفت: حاج قاسم بیش از مقداری که وقت صرف مبارزه با داعش کرد، وقت برای حوزه‌های علمیه خارج کشور و برنامه‌های فرهنگی گذاشت. او به من بیان کرد که در  22 شبکه تلویزیونی نقش‌آفرینی می‌کند، بدون اینکه حتی نامی از وی برده شود؛ حاج قاسم از این کارهای فرهنگی و رسانه‌ای زیاد است. زمانی صهیونیست‌ها در جنوب لبنان آن قدر نفوذ داشتند که به راحتی اهداف ترور خود را می‌زدند، ولی حاج قاسم به همراه نیروهای حزب‌الله کاری کردند که به منطقه امنی تبدیل شد؛ چندی قبل تونلی از سوی حزب‌الله تا اسرائیل ایجاد شد ولی اسرائیل جرئت نکرد نیروهای حزب‌الله را بزند.
 
استاد سطح خارج حوزه علمیه افزود: بشار، رئیس جمهور سوریه وقتی موشکی را ساختند، فرمانده نیروهای لبنانی درخواست داد تا 200 موشک را به آنها بدهند، ولی اشتباهاً یک صفر اضافه می‌نویسند؛ یعنی دوهزار عدد؛ این نامه وقتی به بشار رسید دستور داد که اول دوهزار موشک را به حزب‌الله بدهند و بعد به ارتش خود سوریه؛ حاج قاسم چنین قدرتی ایجاد کرد که صنایع نظامی اول نیازهای حزب‌الله لبنان را تأمین کرد و بعد به ارتش خودش رسیدگی داشت.
 
وی اضافه کرد: در یمن هم افرادی را از آنجا آوردند و آموزش پزشکی به آنها دادند. در مدتی کوتاه آموزش‌های نسبتاً سخت پزشکی به آنها آموختند تا در جنگ نابرابر و ظالمانه علیه سعودی به درمان مردم بپردازند؛ افراد زیادی را در یمن تعیین کرد تا فقه شیعه را نیز آموزش دهند. البته یمن شیعه زیدیه هستند ولی فقه آنها حنفی است.
 

پرهیز از سخنان و رفتارهای ضد وحدت

 
عابدی تصریح کرد: در روضه‌های حضرت زهرا که توسط او برگزار می‌شد خیلی توصیه می‌کرد که مبادا سخنانی گفته شود که منافات با وحدت اسلامی داشته باشد؛ لذا شخصیت او جامع بود و هم در عرصه نظامی و هم در عرصه فرهنگی فعال بود.
 
استاد سطح خارج حوزه با اشاره به معیارهای مکتب حاج قاسم سلیمانی، بیان کرد: یکی از معیارهای ایشان احترام به مردم بود؛ علامه طباطبایی هم واقعاً این طور بود؛ وقتی حتی بچه شش ساله به منزلشان می‌آمد با اینکه رعشه داشت و در سن پیری بود، ولی در برابر پای او می‌ایستاد و برای همه ارزش قائل بود. بنده همراه با فرزندم که در سن نوجوانی بود چند روزی مهمان حاج قاسم بودم، وقتی جلساتی هم داشت جلسه را شروع نمی‌کرد و می‌فرمود صبر کنید تا فرزند بنده هم بیاید.
 
وی افزود: ویژگی مکتب دیگر حاج قاسم مهربانی و خلق و خوی مناسب با مردم و به خصوص با اطرافیان و زیردستان بود؛ با همه اخت و صمیمیت داشت در عین اینکه هیمنه و فرماندهی خود را حفظ می‌کرد؛ همچنین ویژگی دیگری او توسلات به اهل بیت(ع) بود؛ واقعاً اهل دعا و ذکر و روضه و زیارت بود و به امامزادگان همه شهرها سر می‌زد و زیارت می‌کرد و به مسائل معنوی توجه فراوانی داشت. 
انتهای پیام
captcha