نگاه شهید سلیمانی به مردم از جنس نگاه تشریفاتی سیاسیون نبود
کد خبر: 3944762
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
حجت‌الاسلام رئیسی در بزرگداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی:

نگاه شهید سلیمانی به مردم از جنس نگاه تشریفاتی سیاسیون نبود

رئیس قوه قضائیه در مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر شهدای مقاومت که در دانشگاه تهران برگزار شد، بیان کرد: نگاه شهید سلیمانی به مردم از جنس نگاه تشریفاتی سیاسیون نبود.

سخنرانی رئیس قوه قضائیه در مراسم سالگرد شهدای مقاومت

به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر شهدای مقاومت، صبح امروز ۱۲ دی‌ماه، با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری و مهمانان خارجی در دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور عموم مردم برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه به بیان سخنانی پرداخت.‌

حجت‌الاسلام رئیسی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت، به سخنان مقام معظم رهبری و تبیین شخصیت سردار سلیمانی در آن سخنان اشاره کرد و گفت: معظم‌له در تبیین شخصیت شهید سلیمانی فرمودند مکتب شهید سلیمانی باید تبیین شود. مکتب شهید سلیمانی در امتداد مکتب امام خمینی(ره) و در ادامه مکتب عاشوراست و باید ابعاد این مکتب برای نسل حاضر و آینده تبیین شود.

وی در ادامه به بیان برخی شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی پرداخت و افزود: اولین شاخصه مکتب شهید سلیمانی اخلاص است؛ کسی که برای خدا حرکت کرده، برای خدا مقاومت کرده و برای خدا جهاد کرده است. امام(ره) در جایگاه یک شخصیت متحول‌کننده جامعه کتاب‌های زیادی نوشته‌اند و سخنان بسیاری دارند. سنگ‌ زیربنای اندیشه و تفکر‌ امام(ره) این جمله است که فرمودند: عالم محضر خداست اگر کسی در سلوک و رفتارش خدا را ببیند و خدایی حرکت کند این رمز موفقیت او در تمام زندگی خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دومین شاخص مکتب سلیمانی بصیرت اوست. حضرت امام حسین(ع) در مورد وجود مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) فرمود از مشخصه‌های جدی وجود حضرت ابوالفضل(ع) نفوذ در بصیرت بود. اینکه انسان چشم سر نداشته باشد خیلی آسان تر از این است که چشم دل نداشته باشد. کسی که از بصیرت بهره‌مند است، دوست را می‌شناسد و از دشمنی‌ها آگاه است و ترفندهای دشمن را می‌شناسد.‌ بصیرت امری است که بارها مقام معظم رهبری، ما، ملت ما و ملت‌ها را به داشتن بصیرت توصیه کرده است.‌ کسی که بصیرت دارد هیچ وقت ذلیل و خوار نمی‌شود و دشمن بر او غلبه نمی‌کند. ویژگی شهید سلیمانی داشتن بصیرت بود و کارنامه عملکرد آن شهید نشان دهنده یک انسان با بصیرت است.

وی سومین شاخصه مکتب شهید سلیمانی را ولایی بودن معرفی کرد و گفت: برخی ولایت‌شعار هستند و برخی ولایت‌مدار؛ یکی از یاران امام صادق(ع) از ایشان خواست تا قیام کنند. ایشان در همان جلسه فرق بین ولایت‌شعار و ولایت‌مدار را تشریح کرده‌ و سؤال می‌کنند، کسانی که مرد میدان باشند چند نفر هستند. شهید سلیمانی در مسیر ولایت بود و آنچه ولی گفت نصب العین قرار داد، این رفتار یک فرد ولایی و نشان دهنده ولایی بودن است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه وصیت‌نامه شهید قاسم سلیمانی یک ولایت‌نامه است، افزود: تمام فرازهای وصیت شهید قاسم سلیمانی توجه به ولی و ولایت است. این مکتب برای همه درس‌آموز است. جایگاه ولایت نزد حاج قاسم آنجاست که با قسم‌ جلاله به عنوان کسی که در این میدان با همه وجود ولایت را باور داشته حرکت کرده و در سخن او ولایی بودن موج می‌زند.

وی حامی مظلومان بودن را به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های زندگی شهید سلیمانی برشمرد و اظهار کرد: در مکتب شهید سلیمانی عرب و عجم، سنی و شیعه، ترک و ترکمن و کرد و ایزدی فرقی ندارد. در مکتب شهید سلیمانی حامی مظلومان بودن که در متن مکتب سیاسی امام خامنه‌ای است، موج می‌زند؛ انقلاب اسلامی نجات بخش همه مستضعفان عالم است.

رئیس قوه قضائیه شاخص دیگر شهید سلیمانی را مردمی بودن او دانست و گفت: شهید سلیمانی سرداری است که در سپاه یک فرمانده سرافراز و مقتدر است اما وقتی در کنار خانواده شهدا و خانواده‌های سیل‌زده می‌نشیند و وقتی در کنار یک‌ کودک یتیم می‌نشیند، هم‌وزن آنها می‌شود. نگاه او از نوع نگاه تشریفاتی سیاسیون به مردم نیست و مردمی بودن در سلوک شهید سلیمانی یک ویژگی برجسته است.‌

وی بیان کرد: شاخصه انقلابی بود و انقلابی اندیشیدن و انقلابی عمل کردن از دیگر شاخص‌های ایشان است. برای سردار سلیمانی هیچ چیزی مانع از رسیدن به هدف نمی‌شود. او طرفدار منطق ما می‌توانیم است؛ ما می‎توانیم در مقابل تمام زورگویی‌ها و در مقابل استکبار است. تمام این ویژگی ها از او یک‌ چهره انقلابی، مردمی و اثرگذار ساخت که دارای ظرفیت بالایی است.

رئیس دستگاه قضا افزود: خداوند متعال برای بهترین خلق خود در عالم مدالی را عنایت می‌کند که رمز موفقیت رسول گرامی اسلام است. «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» ای پیامبر(ص) ما به تو شرح صدر ندادیم؟ ظرفیت داشتن بسیار مهم است. این ظرفیت شهید سلیمانی است که در پرتو عبودیت پروردگار، بینش عمیق و دلبستگی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در او پیدا شده است. رمز موفقیت همه پیامبران الهی تقوا و صبر، تحمل در برابر سختی‌ها و ناملایمات است.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: انسانی که ظرفیت داشته باشد در مقابل گناه، وسوسه‌های شیطانی، استکبار جهانی و همه خناسان عالم نه می‌گوید و فقط در خط بندگی و عبودیت خدا قرار می‌گیرد لذا ظرفیت داشتن امر مهمی است و شهید سلیمانی یک چهره با ظرفیت، مؤمن و با استقامت در راه هدف بود. می‌خواستند داعش را در منطقه حاکم و مقاومت را خلع سلاح کنند، می‌خواستند اسلام را وارونه به مردم کنند و اسلام آمریکایی را به جای اسلام ناب محمدی قالب کنند. امام خامنه‌ای فرمودند دشمن خواست و نتوانست ما خواستیم و توانستیم.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم سالگرد شهید سلیمانی بیان کرد: سپاه قدس و یاران سپاه قدس و ظرفیت عظیمی که در منطقه ایجاد شد و در کنار آن بیداری‌ که پیدا شد از برکت خون شهدا پیدا شد. خدایا حسین ابن علی(ع) خون خود را داد تا از عالم جهل زدایی کند؛ این بیداری منطقه از کجاست؟ این از خون مطهر شهدای مدافع حرم که در جای جای این‌ منطقه ریخته شده، است. این خون‌ها بیداری ایجاد کرد و این بیداری هرگز به سردی نخواهید گرائید. ممکن است دشمن موفق شود روابط دست نشانده‌های خود را با اسرائیل هموار کند اما بیداری از بین رفتنی نیست؛ بیداری‌ که به تلاش حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی و یاران آنها در منطقه ایجاد شد هرگز از بین رفتنی نخواهد بود. این بیداری و این جهل‌زدایی به برکت خون شهدا ایجاد شده است.

وی افزود: شهید سلیمانی قبل از شهادت به مقام شهود رسید.‌ او از ایران به عنوان قرارگاه حسین‌ابن‌علی(ع) یاد می‌کند. او جمهوری اسلامی را حرم می‌داند و معتقد است اگر این حرم بماند حرم‌های دیگر هم آسیب نخواهد دید، اما اگر حرم‌ جمهوری اسلامی آسیب ببیند همه حرم‌ها دچار آسیب خواهد شد. این نگاه و رمز و رازی است که او در وصیت‌نامه خود گشوده و گفته جمهوری اسلامی حرم است پس او ۴۰ سال است که مدافع حرم است.

وی با تأکید بر اینکه ایدئولوژی مقاومت جریان سلطه و استکبار را به هم ریخته است، بیان کرد: مقاومت و ایستادگی در منطقه استکبار را دچار استیصال کرده است. ترور سردار سلیمانی دقیقاً دلالت بر استیصال دشمن و نه برتری او دارد. ایدئولوژی مقاومت اتاق فکر کفر و الحاد را منهدم کرده و باید به این مقاومت افتخار کرد.‌ امروز آنچه پیش روی ماست و در صبحت‌های جانشین به حق سردار سلیمانی نیز مطرح شد، این است که با کسی که منطق و سخن حق نپذیرد، تنها راه مقاومت و ایستادگی و نشان دادن قدرت است. حاج قاسم سلیمانی در منطقه تولید قدرت کرد و قدرتی که ایجاد شد هرگز نباید به سردی بگراید و عزم مقاومت هم که در سخنران‌های این مراسم نیز بر آن تأکید کردند این است که می‌خواهیم با ایستادگی و مقاومت استکبار را به عقب برانیم و اراده پولادین ملت‌ها را حاکم‌ کنیم. این یک موضع دلگرم کننده برای دلسوزان و همه دلدادگان به این انقلاب و نظام و ارزش‌ها هست.

حجت‌الاسلام رئیسی دعا، تضرع و توسل را از جمله ویژگی‌های سردار سلیمانی عنوان کرد و گفت: زمانی سردار سلیمانی به زیارت امام هشتم(ع) مشرف شده بود، دنبال دعای جوشن صغیر و سخن موسی بن جعفر(ع) در برابر ظالمان و دنبال خلوتی برای صحبت با امام رضا(ع) و طلبیدن استمداد بود. بدانید نجوای با خدا و اولیا خدا در سلوک و رفتار شهید سلیمانی کاملاً جلوه‌گر بود.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: تصور دشمن، خالقان داعش و القاعده این بود که با ترور قهرمان مبارزه با تروریسم مقاومت سست می‌شود اما این پیام را دریافت کرد که خالقان داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه هیچ وقت نمی‌توانند با ترور مردان خدا مقاومت را سرد کنند. بعد از شهید سلیمانی روح مطهر آن شهید ایستادگی و مقاومت را در مردم بیش از پیش احیا کرده است.‌ مراسم با شکوه تشییع شهید سلیمانی و شهید المهندس را نگاه کنید؛ شهید سلیمانی به عنوان قهرمانی برای نجات بشریت در مقابل ظالمان و گرگ‌هایی که در این عالم برای زندگی‌ انسان‌ها ایجاد مانع می‌کنند، شناخته شده است. جلوه‌هایی از انتقام سخت پیدا شده اما دشمن‌ منتظر انتقام سختی که خواهد دید باشد. زمان و مکان را نیروهای مقاومت تعیین می‌کنند اما دشمن بداند زندگی بعد از این برای او بسیار سخت خواهد بود. اخراج قطعی آمریکا از منطقه از جلوه‌های انتقام سخت خواهد بود و کیفر آمران و عاملان این جنایت جلوه‌های دیگری از این انتقام سخت خواهد بود. مگر خداوند متعال از خون ابا ‌عبدالله(ع)، قاسم‌ابن الحسن و علی اصغر گذشته است که ما بتوانیم از خون شهید سلیمانی و شهید المهندس و شهدا بگذریم. دست انتقام الهی قطعی است و این انتقام قطعی است.

رئیسی در ادامه خطاب به شهید قاسم سلیمانی بیان کرد: قسم به قاسم‌ابن الحسن سلاحی که تو برداشته‌ای هرگز زمین گذاشته نخواهیم شد و بدان قاسم‌هایی در این عالم به نام تو و به یاد مکتب تو پرورش خواهند یافت که هر کدام یک حاج قاسم باشند.

وی همچنین خطاب به دشمنان اظهار کرد: تصور نشود اگر کسی در کسوت رئیس جمهور آمریکا به عنوان یک قاتل و آمر به قتل ظاهر شد از اجرای قانون و عدالت مصون است و در حاشیه امن قرار دارد؛ هرگز چنین نیست، کسانی که در این جنایت نقش داشتند در این کره خاکی امنیت نخواهند داشت. جریان مقاومت اراده پولادین دارد انتقام را خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش پایانی صحبت‌های خود به سرداران و فرماندهان عالی مقاومت، گفت: وعده الهی وعده نصرت است. روزی که امام(ره) پرچم انقلاب را بر افراشتند کسی این پیروزی را باور نمی‌کرد اما این باور قطعی شد که پیروزی از آن ملت مصمم در راه خداست.

انتهای پیام
captcha