نشست «چگونگی تبیین شخصیت شهید سلیمانی برای نوجوانان» برگزار شد
کد خبر: 3944745
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹

نشست «چگونگی تبیین شخصیت شهید سلیمانی برای نوجوانان» برگزار شد

در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت سپهبد شهید سردار سلیمانی، نشست تخصصی «ضرورت و چگونگی تبیین شخصیت شهید سلیمانی برای نوجوانان» و پرداختن به بُعد قرآنی این شهید والامقام بعدازظهر روز گذشته، 11 دی برگزار شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت سپهبد شهید سردار سلیمانی، نشست تخصصی «ضرورت و چگونگی تبیین شخصیت شهید سلیمانی برای نوجوانان» و پرداختن به بُعد قرآنی این شهید والامقام، بعدازظهر روز گذشته، 11 دی  برگزار شد.

این نشست به منظور بررسی شخصیت شهید سلیمانی و ضرورت بهره‌گیری نوجوانان از سیره و رفتار این شهید با حضور سرهنگ محمدرضا عسگری، جانشین فرمانده سپاه روح‌الله، حجت‌الاسلام طالبی، کارشناس و مربی امور اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان و دانش‌آموزان احسان امیدی، محمد طاهری، مهدیار دستجانی‌فراهانی، علیرضا فراهانی، سبحان صالحی  برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی خطیب برجسته کشوری و رئیس انجمن خیرین قرآنی استان و مرتضی مختاری، فعال قرآنی و استاد دانشگاه نیز به صورت تلفنی به سؤالات خبرنگار ایکنا پاسخ دادند.

سرهنگ محمدرضا عسکری، جانشین فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی در این نشست، گفت: قطعا شهید سلیمانی، دارای شخصیت فرا مرزی است و به این امر مهم همه واقف هستند، اما مهم این است که چگونه شخصیت این شهید وارسته را به جامعه به ویژه نوجوانان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی تنها برای نوجوان ایرانی الگو نیست، بلکه ایشان الگویی برای همه نوجوانان جهان اسلام و حتی نوجوانان دیگر کشورها هستند، تربیت نسل سلیمانی باید از هم‌اکنون در دستور کار قرار گیرد و اگر می‌خواهیم در این راستا قدمی برداریم این وظیفه خطیر را به دوش دیگری نیندازیم.

حجت‌الاسلام طالبی، کارشناس و مربی امور اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان مرکزی هم در این نشست، اظهار کرد: معرفی شخصیت شهید سلیمانی برعهده همه است و هیچیک از دستگاه‌های آموزشی، فرهنگی و قرآنی نمی‌توانند نسبت به این امر مهم بی‌تفاوت باشند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های آموزشی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه نقش بسیار مهمی در معرفی ابعاد و ارکان مختلف شخصیتی سپهبد شهید سلیمانی دارند، تصریح کرد: تجربه نشان داده است که روح نوجوان پاک بوده و تنها لازم است حکاکی انجام شود تا برای همیشه اثر خود را حفظ کند. نوجوان را نباید تنها و بی‌هدف به حال خود رها کرد، ما برنامه‌ریزی نکنیم برای نوجوان ما برنامه‌ریزی کرده و روح تشنه او را که می‌تواند منبع مبانی دینی و قرآنی باشد به مخروبه‌ای تبدیل می‌کنند. تبیین مکتب حاج قاسم قطعا توانایی دارد تا روح تشنه نوجوان جویای حقیقت را سیراب کند.

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، واعظ برجسته کشور و رئیس انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی هم در تماس تلفنی با خبرنگار ایکنا، فرارسیدن اولین سالگرد شهادت سید شهدای مدافع حرم سپهبد سلیمانی را تسلیت گفت و اضافه کرد: خصوصیات فردی ایشان قابل ملاحظه است و باید در تمامی این شاخصه‌ها با تأمل، تفکر و دقت لازم بحث کرد.

وی با تأکید بر اینکه شاخصه‌های رفتاری و عملی شهید سلیمانی باید زیر ذره‌بین پژوهشگران و محققان قرار گیرد، بیان کرد: تشییع پیکر ایشان قابل تعریف و قابل تأمل است و دشمنان انگشت حیرت بر دهان گرفتند. او که از جنس مردم بود به سردار دل‌ها تبدیل شد و تمام وجود ایشان خدایی و انسانی بی‌ادعا بود.

مرتضی مختاری، استاد دانشگاه و فعال قرآنی نیز بُعد قرآنی شهید سلیمانی را تشریح کرد و با تبیین 10 شاخصه قرآنی این شهید، بیان کرد: قرآن دریای بیکران معرفت است که حاج قاسم توانست به اندازه توان خود از این دریای بی‌انتها بهره برد و الحق چه خوب بهره برد و به سردار دل‌ها تبدیل شد. او که دارای شخصیت فرا مرزی است باید به درستی معرفی شود.

وی اظهار کرد: معرفی سردار سلیمانی باید در دل خانواده‌ها جایگاه خود را پیدا کند، سردار باید در تلفن همراه دانش‌آموزان جایگاهی داشته باشد، امسال شاید با وجود بیماری کرونا اقدامات برای معرفی ابعاد مختلف این شهید مخلص میسر نشد، اما برنامه‌ریزی‌ها باید از این پس ادامه داشته باشد تا بتوانیم جوانانی هم تراز با سلیمانی و سلیمانی‌ها تربیت کنیم.

احسان امیدی، دانش‌آموز پایه نهم هم ضرورت تبیین و ارائه راهکارهای لازم جهت معرفی شخصیت سلیمانی را مورد تأکید قرار داد و افزود: ما نوجوانان نیاز داریم تا با چهره‌های تأثیرگذار بیشتر آشنا شویم، درست است که این اقدامات در اتحادیه انجام می‌شود، اما مطالب باید به صورت کاربردی بیان شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

علیرضا فراهانی، دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه شهید بهشتی ضرورت تربیت نوجوان تراز انقلاب اسلامی را خوستار شد و گفت: برنامه‌ریزی‌های جامعه باید به سمتی پیش رود تا دانش‌آموز را در مسیر درست هدایت کند. دانش‌آموز انقلابی باید دارای روحیه انقلابی‌گری و جهادی باشد و تا بتواند از موج فساد پیشروی نوجوان سربلند بیرون آید.

سبحان صالحی، دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه علامه حلی هم به ساده‌زیستی سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار دارای شخصیتی چند وجهی هستند و باید در جایگاه خود به آنان پرداخته شود. به نظر من ابعاد شخصیتی این شهید باید تبیین شود تا نوجوانان بدانند از مسیر ساده‌زیستی و اخلاص می‌توان درجات عالی انسانی را طی کرد.

مهدیار دستجانی‌فراهانی، دانش‌آموز پایه نهم مدرسه شاهد شهدای فرهنگی با اشاره به اینکه نوجوانان امروز سردار سلیمانی را تنها از طریق چند کلیپ نمی‌توان شناخت. نوجوان امروز تشنه دانستن حقایق و دانسته‌های بیشتر از سردار است و بایستی اطلاعات درست در قالب‌های مختلف متقل شود.

محمد طاهری، پایه یازدهم مدرسه فرهنگ نیز بر ضرورت معرفی مکتب سردار برای نوجوانان تأکید کرد و افزود: از تمامی ابزار در اختیار باید برای معرفی ایشان استفاده کرد.

مشروح نشست منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha