اقیانوس ناتمام سردار و قطره ناچیز ما
کد خبر: 3944603
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲

اقیانوس ناتمام سردار و قطره ناچیز ما

سردار سلیمانی که به آرزوی دیرینه‌اش رسید، مردم برخاستند و عزاداری کردند اما بعد آستین همت بالا زدند و هزاران محصول فرهنگی و هنری تولید شد؛ تلاش‌هایی برای زنده نگه داشتن مکتبی که باید بماند.

به گزارش ایکنا؛ یک سال است که عدالت خواهان دنیا سردارشان را از دست داده‌اند. این را نه فقط چهره شهرها، صفحه اصلی بسیاری از روزنامه‌ها، مجله‌ها و خبرگزاری‌های دنیا بلکه احوال دنیا و مردمانش دارند فریاد می‌زنند.

هیچ کس در تاریخ جهان، آنگونه که شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تشییع شده‌اند، تشییع نشده است. پیکرهایی که قبل از به خاک سپرده شدن تمام شهرهای مقدس عراق و ایران را زیارت کردند و سپس در خاک آرمیدند و دقیقاً پس از آن نماز باشکوه در تهران و خاکسپاری در کرمان بود که نه فقط نهادهای فرهنگی دولتی، بلکه هر آن کس که دستی بر آتش علم، فرهنگ، هنر، امور خیر و ... داشتف تلاش کرد به نام این سردار عزیز کاری انجام دهد.

پس از شهادت سردار، اولین اقداماتی که انجام شد در عرصه تولید پوستر، کلیپ و موسیقی بود. اقدامی که تداوم آن به تولید محصولاتی بسیار ارزشمند و فاخر انجامیده است. اکنون جست‌وجو با کلید واژه نماهنگ (کلیپ) سردار سلیمانی صدها محصول فرهنگی جذاب برای شما دربرخواهد داشت و البته که ساخت پوئم‌سمفونی «سرباز» نیز به اتمام رسید و این محصول هنری به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دارد.

پنج شنبه / اقیانوس ناتمام سردار و قطره ناچیز ما

در ادامه همین روند، به سرعت تعداد قابل توجهی کتاب در خصوص سردار سلیمانی چاپ شد. از جمله اولین کتاب زندگینامه دست نوشته سردار سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» که شامل خاطرات دستنوشت ایشان از سال ۳۵ تا ۵۷ بود که به ۷ زبان زنده دنیا ترجمه خواهدشد.  

کتاب‌های مجموعه خاطرات سردار سلیمانی از دوران دفاع مقدس با عنوان «روزی روزگاری»، «هجوم به تهاجم»، «نبرد سید جابر»، «سربازان سردار»، «ذوالفقار» و ده‌ها کتاب دیگر محصول یک سال تلاش نویسندگان کشورمان برای بیان بخشی از عظمت سردار سلیمانی است.

پنج شنبه / اقیانوس ناتمام سردار و قطره ناچیز ما

نذرها هم به یاد سردار است

از همه اینها که بگذریم، طی این مدت بسیاری از امور خیر نیز به نام و یاد سردار سلیمانی انجام شده که در این میان کمک به آسیب‎دیدگان از کرونا از جمله آن است. از جمله رزمایش کمک‌های مؤمنانه به نیابت از حاج قاسم سلیمانی در قالب توزیع بیش از دو هزار بسته برای هدیه به نیازمندان و قشر آسیب‌پذیر به همت فرهنگسرای خاوران و با مشارکت کانون‌های جهادی حضرت زینب(س) انجام شد و سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، با همکاری خیرین تهرانی و رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های منتخب سطح شهر، پویش نذر سردار دل‌ها را در تداوم کمک‌های مؤمنانه برگزار می‌کند که طی آن 10 هزار غذای گرم بین نیازمندان توزیع می‌شود.

و البته نباید از یاد برد که بزرگ‌ترین طرح بهداشتی مقابله با کرونا طرح شهید قاسم سلیمانی است که به کمک بسیجیان و داوطلبان با هدف قطع زنجیره انتقال کرونا در حال انجام است که اهداف اختصاصی این طرح شامل قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری حداقل به میزان 30درصد در یک‌ماه و 50درصد در سه‌ماه؛ کاهش مرگ حداقل به میزان 10درصد در یک‌ماه و 40درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه‌‌های در معرض خطر به میزان 50درصد در یک‌ماه و 90درصد در سه ماه است.  

پنج شنبه / اقیانوس ناتمام سردار و قطره ناچیز ما

محافل قرآنی هم نام سردار گرفت 

طی این مدت مسابقات و محافل قرآنی متعددی نیز به یاد و نام سردار سلیمانی برگزار شده است و البته می‌توان یکی از مسابقات قرآنی مهم کشور را برای همیشه به نام این سردار بزرگ نامگذاری کرد. 

طی دو ماه اخیر هر روز بر تعداد فراخوان‌های دریافت آثار در خصوص سردار افزوده شده است. محور اغلب این فراخوان‌ها شعر، کلیپ، پادکست، تولیدات رسانه‌ای و هنرهای تجسمی است و البته بخشی از این فراخوان‌ها نیز دربردارنده اعلام حمایت مادی و معنوی از تولیدات صورت گرفته با محوریت سردار است.

اگر چه هنوز هیچ فیلم بلند سینمایی درباره سردار ساخته نشده اما هر چه به روز شهادت سردار نزدیک‌تر می‌شویم بر تعداد نمایشگاه‌ها عکس و کتاب (از جمله در متروی تهران) با محور سردار سلیمانی اضافه می‌شود و البته روز به روز نیز بر تعداد عکس‌های و فیلم‌هایی که برای اولین بار از سردار منتشر می‌شود نیز افزوده می‌شود.

تولید انواع نوشت‌افزار به خصوص دفتر، پیکسل، آویز و تابلوهای‌های منقش به تصاویر سردار نیز در دستور کار است؛ اگر چه راه بسیار طولانی است و ما در ابتدای راه تولید نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی قرار داریم و چه نمادی برای ایرانی ـ اسلامی بودن بهتر از سردار.

پنج شنبه / اقیانوس ناتمام سردار و قطره ناچیز ما

دلاور راهی بازار شد

اولین بازی با محور شهدا به ویژه سردار سلیمانی با عنوان «دلاور» نیز راهی بازار شده و صد البته که این اولین گام است چرا که هوش، ذکاوت، شجاعت و توانمندی سردار در عرصه نظامی و طراحی عملیات‌های پیچیده، همچنان که دوست و دشمن به آن معترف هستند، می‌تواند زمینه خلق بازی‌های کامپیوتری بسیار جالبی را فراهم کند.

و مکتب حاج قاسم سلیمانی به کتاب‌های درسی راه پیدا کرده است. علاوه بر آن گروه مجلات رشد در هفت عنوان شامل رشد نوآموز، رشد نوجوان، رشد جوان، رشد ابتدایی، رشد فناوری، رشد معلم و رشد هنرجو با چاپ تصاویر و مطالبی مرتبط با زندگی این شهید بزرگوار نشان داده راه حاج قاسم سلیمانی ادامه دارد. دانشجویان و دانشگاهیان نیز پیشتاز رویدادهای ملی ـ دانشجویی با محور سردار هستند. 

همایش‌های بین‌المللی از جمله کنگره سرداران شهید مقاومت و اربعین با محور اقدامات سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برای برپایی پیاده‌روی اربعین نیز در حال برگزاری است و اگر چه در جهان مدعی آزادی، شبکه‎های اجتماعی تصاویر سردار سلیمانی را حذف و یا حساب کاربری صفحاتی که به انتشار فیلم و عکس از سردار سلیمانی اقدام می‌کنند را می‌بندند اما همایش‌های مجازی با محور این سردار بزرگ همچنان در حال برگزاری است.

نام‌گذاری میادین، اماکن فرهنگی، فرهنگ‌سراها و ... نیز به نام این دو شهید مقاومت، ساخت تندیس‌ها و سردیس‌ها، دیوارنگاره‌ها، پلاکاردها و  تابلوهای شهری و ... نیز تلاشی است برای نشان دادن آنچه در دل است بر نگاره‌های شهرها.

«یک سوال از آقای دبیرکل»

در اقدامی جالب فرهنگسرای مجازی مقاومت از سوی سازمان فرهنگی هنری از ۱۳ آبان فعال شده است و نوجوانان در قالب این برنامه با ارسال توییت و دایرکت اینستاگرام از دبیرکل سازمان ملل علت سکوت ایشان را نسبت به ترور ناجوانمردانه و غیرقانونی شهید سلیمانی درخواست می‌کنند. همچنین تجمعی با محوریت فرهنگسرای رسانه در ایام شهادت سردار سلیمانی در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل برپا خواهد شد.

سامانه بین‌المللی «ژنرال سلیمانی» علاوه بر فارسی به زبان‌های مختلفی همچون انگلیسی، عربی، اسپانیایی، چینی، فرانسه، اردو و … در دسترس علاقمندان سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و مفهوم مقاومت است. اقدام بسیار خوبی که باید سایر فعالان هنری نیز به آن توجه کنند یعنی ترجمه و انتشار آثار درباره سردار به زبان‌های مختلف. در این میان توجه به وصیت نامه سردار هم جای خوشحالی دارد.

و به زودی شاهد انتشار اسامی برندگان مسابقات مختلف و آثار برتر فراخوان‌های متعدد فرهنگی با محور سردار خواهیم بود. موکب‌های اربعین نیز امسال به یاد و نام مبتکر و مؤسس ستاد بازسازی عتبات عالیات در مناطق محروم به ارائه خدمت خواهند پرداخت.

همپای همه رسانه‌های رسمی کشور که تلاش دارند ابعاد مختلف زندگی و خدمات سردار سلیمانی را با مصاحبه‌های متعدد برای مردم ترسیم کنند، مبلغان و روحانیان نیز از سردار سلیمانی سخن می‌گویند. در آن سوی مرزهای ایران نیز بسیاری از حق طلبان حقیقت‌های این سردار را بیان می‌کنند.

و همه این اقدامات اگر چه در مقابل خدمات بزرگ سردار سلیمانی به ایران و ایرانی بسیار کم است اما بخشی از تلاش مردم قدرشناس و داغ دیده‌ای است که یک سال پس از شهادت سردارشان هنوز داغشان تازه است. طی این مدت در کنار تمام دشمنی‌ها و تلاش‌هایی که برای مخدوش کردن و تحریف واقعیت سردار سلیمانی صورت گرفته، مردم بیش از گذشته این سردار بزرگ ایران را شناخته‌اند اما هرگز نباید از مکر دشمن غافل بود. باید تلاش کنیم حقیقت آنچه سردار شهیدمان برای اسلام و ایران عزیزمان انجام داده را برای تمام جهانیان ترسیم کنیم.

انتهای پیام
captcha