شهیدان سلیمانی و المهندس بصیرت سیاسی امت اسلامی را افزایش دادند
کد خبر: 3944599
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
پژوهشگران لبنانی:

شهیدان سلیمانی و المهندس بصیرت سیاسی امت اسلامی را افزایش دادند

سه محقق لبنانی در مقالات خود برای کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین، مقاومت را برترین راهبرد در منطقه توصیف و تأکید کردند که این دو فرمانده شهید، با ترویج سنت اربعین بصیرت سیاسی امت را افزایش دادند.

شهیدان سلیمانی و المهندس بصیرت سیاسی امت اسلامی را افزایش دادندبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری اربعین، سه محقق و پژوهشگر لبنانی در دومین روز برنامه کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین که به صورت مجازی برگزار شد، در پنل بخش عربی مقاله خود را ارائه کردند.

مقاومت، بهترین راهبرد در منطقه است

«هیفا امین فوعانی»، یکی از این پژوهشگران در مقاله خود با بیان این که انقلاب حسینی همواره در طول تاریخ ادامه دارد، گفت: در همین راستا امام خمینی(ره) نیز فرمود «هرچه داریم از مکتب حسینی است». اهمیت پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و پیروزی‌های مقاومت اسلامی در جنوب لبنان مانند سال‌های 2000 و 2006 بسیار بالا و امری خدایی است و افتخار می‌کنیم که ما شاگردان مکتب حسینی و امتدادی از تابش آن هستیم.

محقق و پژوهشگر لبنانی گفت: امام حسین(ع) یک مکتب الهی و الگویی برای تمامی فرماندهان است؛ تمامی شهدا نمادی از نمادهای انقلاب حسینی به شمار می‌آیند و به واسطه خون شهدا این انقلاب هر روز پخته‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود.

وی گفت: امام حسین(ع) سازنده تاریخ به شمار می‌آید نه جزئی از تاریخ یا رویدادی در تاریخ؛ بلکه امام حسین(ع) خود در حقیقت به وجود آورنده تاریخ است؛ با این عقیده که پیروزی خون بر شمشیر بوده است؛ از این امر پی می‌بریم که امام حسین (ع) علاوه بر اینکه خود سازنده است، خود آموزگار تاریخ است؛ شهادت امام، قیام خدایی به شمار می‌آید.

هیفا فوعانی ادامه داد: از این روست که فرماندهان با استراتژی و راهبرد امام حسین(ع) و هر چه در کربلا رخ داده است، از جمله مضامین اخلاقی، انسانی و ایمانی آن، پیوند می‌خورند. بنابراین بصیرت، اراده و ایمان سه‌گانه‌ای به شمار می‌آید که اراده شکست‌ناپذیری را تشکیل می‌دهد.

وی در تطابق سخنان حضرت علی(ع) و ویژگی‌های دو فرمانده شهید مقاومت، گفت: «می‌بینند آنچه را که مردم نمی‌بینند و می‌شنوند آنچه را که مردم نمی‌شوند؛ از این رو هنگامی که سید نصر الله فرمود به زودی در قدس نماز می‌خواند و مقام معظم رهبری در ادامه این سخنان فرمودند که عملاً و حقیقتاً این امر صورت می‌پذیرد، من نیز امر را به آیه ششم در سوره روم استشهاد می‌کنم.

محقق و پژوهشگر لبنانی بصیرت و عشق و علاقه فرماندهان شهید را مورد توجه قرار داد و گفت: این فرماندهان با الهام همیشگی از امام حسین(ع) می‌دانند به کجا می‌رسند و به چه چیزی دست می‌یابند.

وی در پایان ابراز کرد: عقل راهبردی و استراتژی مقاومت، بهترین راهبرد در منطقه است و موجودیت مقاومت نیز نمایان شده و حرکت صعودی و رو به بالا به خود گرفته است؛ البته با تلاش‌ها، کوشش‌ها و شهادت‌ها به این امر دست یافته‌ایم که باعث ضعف و ناتوانی صهیونیست شده است.

اربعین صدایی فراتر از زمان و مکان و حکایتی جاودان است

«رجا محمد بیطار»، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان نیز در مقاله خود، اربعین را راهی جاودانه و انقلابی با سلاح قلب و عشق و راهی که چراغ هدایت آن بازگشت و توبه است، دانست و  اظهار کرد: اربعین سفری معنوی با توشه‌ای از آخرت و ذخیره‌ای برای هر پیروزی است؛ اصل آن به سوی عمل خیر حرکت کردن و قربانی شدن در این راه است.

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان اربعین را حکایت زندگی افرادی دانست که مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح دادند و در این راه جز بندگی خدا هدفی نداشتند و ادامه داد: کسی که بندگی خدا داشته باشد به عزت می‌رسد و کسی که خود و فرزندان و اصحاب و خانواده‌اش را خالصانه در راه خدا قربانی کند پاداشی عظیم در نزد خداوند خواهد داشت؛ پاداشی از جنس عند ربهم یرزقون.

وی تصریح کرد: با این عقیده و بصیرت بود که سرداران مقاومت راه خود را پیمودند؛ شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس که نامشان با خون و نور اجیر شده است، خون آن‌ها به ناحق ریخته شد؛ سرزمینی که خون‌های مقدسی به ناحق در آن ریخته شده است؛ سرزمینی که جایگاه پاک و مطهر خون سید الشهداء و یاران باوفایش است.

محمد بیطار، هر اربعین را بازگشتی به اصل اولی ارزیابی و تأکید کرد: اربعین تجدید عهدی بر پیمان اولین است، پیمانی که سیده صبر، حضرت زینب(س) با سیدالشهدا(ع) بست و در اربعین این پیمان را تجدید کرد.

وی بصیرت شهدا و در رأس آن‌ها سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را دارای هدفی آشکار توصیف کرد و گفت: اهدافی که این دو شهید بزرگوار برای آن تلاش کردند تا صدای اربعین خاموش نشود، هر آزادمردی آن را ادامه دهد، تحت ظلم و ستم قرار نمی‌گیرد.

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان درباره مقاله خود گفت: این مقاله حاوی پرداختن به برخی خصوصیات و آثار اربعین است؛ این دو سردار مسیر اربعین را مسیری واضح برای آیندگان قرار دادند؛ یکی از مهمترین عوامل این مسیر آگاهی است؛ آگاهی و بصیرت از عوامل اصلی تأثیرگذاری راه اربعین است و این آگاهی را به واقعیت عینی تبدیل می‌کند.

وی قیام دو سردار شهید را معامله با خدا دانست و تصریح کرد: چون با خدا معامله کردند ترسی نداشتند، همانگونه که حضرت زینب(س) در این راه تنها برای خدا حرکت کرد و تاریخ هرگز زنی به صبوری ایشان ندیده است؛ او ام‌المصائب و تجلی صبر خدایی است؛ صبر خدایی او در برابر تمام مصائب بر کسی پوشیده نیست؛ صبر ایشان به معنای تسلیم شدن در برابر ظلم و ستم نبود؛ بلکه این صبر به معنای شجاعت و استقامت بود، استقامت در رسیدن به هدف.

محمد بیطار، درباره حرکت حضرت زینب(س) و تاریخ‌ساز شدن ایشان گفت: آن حضرت در حادثه روز عاشورا به عنوان یار و یاور برادر خود، حضرت سیدالشهدا(ع) شرکت داشت و در آن مبارزه نقش تاریخی خود را با صبر و بردباری ادامه داد و هرگز از دشمن اموی و منحرفان خوف و هراسی نداشت. با قدرت و تسلط بی‌نظیر به مبانی دینی و قرآنی چنان حکیمانه سخن می‌گفت که دهان مردم از تعجب باز می‌ماند و پس از رخداد خونین کربلا با شجاعت بی‌نظیر و استقامت خود در کنار برادرزاده‌اش، حضرت سجاد(ع) به ادای وظیفه دینی خود پرداخت.

وی مسیر اربعین را مسیر رشد دانست و ابراز داشت: مسیر انسان مؤمن در زندگی تعالی و کمال است و قدم اول در این راه این است که راه درست را تشخیص دهد؛ در هر اربعین امام حسین(ع) قیامی جدید را آغاز می‌کند؛ در مسیر اربعین هدف باید رسیدن به مقام تسلیم باشد و این تسلیم شدن در برابر خداوند الهام‌بخش سرداران مقاومت بود. الهام بخش آن بود که عزیزترین چیز یعنی جان خود را نیز می‌توان در این راه تقدیم کرد.

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان دومین تأثیر در مسیر اربعین را آگاهی در عقیده توصیف کرد و گفت: اربعین یک مدرسه زندگی است؛ همچون ارکان دین، نماز، روزه، حج، راه و روش زندگی را به انسان می‌آموزد؛ اربعین میقاتگاه روزه است؛ چرا که در این مسیر جوارح انسان از گناه روزه می‌گیرد و چگونه می‌تواند در این مسیر گناه کند، در حالی که هدفش سیدالشهدا است؛ اربعین میقاتگاه نماز است، زیرا نمازگزار در میقاتگاه عشق نماز می‌گذارد؛ آیا حرکت به سوی سیدالشهدا نماز نیست؟ و آیا نماز جز اصلاح نفس چیز دیگری است؟

وی افزود: همچنین اربعین میقاتگاه حج است؛ در آن نفوس توبه کننده به سوی پروردگار حج می‌گذارد؛ حج به سوی خانه عزیزترین افراد گذاشته می شود.

محمدبیطار با اشاره به حدیث «حسین منی و انا من حسین» ابراز داشت: خداوند درباره آن‌ها فرمود «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»؛ آیا حرکت به سوی سیدالشهدا(ع) حج مبرور و سعی مشکور نیست؟ حرکت به سوی کربلا، در امتداد حج به سوی خانه خدا است و در واقع حج را کامل می‌کند و اربعین میقاتگاه امر به معروف و نهی از منکر است؛ زیرا دل‌ها را یکصدا و متحد می‌کند و اربعین میقاتگاه جهاد است.

وی سخنان پیش گفته را خلاصه‌ای از مسیر اربعین توصیف کرد و گفت: دو سردار بزرگوار آن را درک کردند و بر اساس الهام از آن حرکت نمودند و برای همین مسیر اربعین الهام‌بخش هدف آنان بود و این مسیر یک مسیر ساده یا یک عبادت فردی محسوب نمی‌شود بلکه مسیر عظیمی است که آغازگر قافله عشق است و از اربعین سیدالشهدا است که قافله عشق آغاز می‌شود تا به آسمان برسد و این قافله آغوش خود را باز می‌کند تا هر کسی که در این مسیر قدم بر می‌دارد را در آغوش بگیرد.

وی با اشاره به احادیثی درباره اصلاح دنیا و آخرت، ابراز داشت: کدام اصلاح نفس در برابر خداوند عظیم‌تر از امر شهادت است؟ و این شهادت است که بزرگترین اصلاح نفس محسوب می‌شود و کدام تقرب به خداوند نزدیک‌تر از شهادت در راه خدا است؟ شهادتی که روح را به خداوند پیوند می‌دهد و تقرب به اهل بیت است. زیارت اربعین تقربی از علامات مؤمن است؛ زیارتی است که یکی از علامات مؤمن است.

وی تأثیر بعدی اربعین را آگاهی انسانی جامعه دانست و گفت: دو سردار مقاومت با الهام از مسیر اربعین، آگاهی بخشی سیاسی و بصیرت‌افزایی را در جامعه افزایش دادند و با شهادت خود به آن رسیدند؛ همانطور که فضیلت سیدالشهدا بر کسی پوشیده نیست و هر چشمی بر مصیبت او گریان می‌شود، پس در زیارت اربعین به این می‌رسیم که این مسیر عشق و آزادگی است و محدود به زمان یا قوم یا دین خاصی نیست.

وی درباره مسیر اربعین گفت: این مسیری است که نشان می‌دهد امام حسین(ع) کشتی نجات است و این کشتی نجات محدود به زمان خاص یا دوره خاصی نیست و تنها محدود به یارانش در روز عاشورا نبوده است بلکه هر کس به این مسیر بپیوندد رستگار می‌گردد و این دو سردار بزرگوار با الهام از مسیر اربعین پرچم این مسیر را به دست گرفتند و این مسیر را ادامه دادند.

وی تأثیر بعدی اربعین را آگاهی تاریخی توصیف و ابراز کرد: مسیر اربعین، مسیری به اندازه و طول زمان است؛ یا عشق به امام حسین(ع) ‌قبل از تولدش وجود داشت؛ جوهره اربعین عاشورا است چون خواست و اراده خداوند این بود که امام حسین(ع)‌ شهید شود و زنان اهل بیت اسیر شود و امام حسین(ع) با رأس مرفوع اقامه دین کرد و این پیام را داد که مرگ پایان زندگی نیست و شهادت استمرار و تداوم است و شهدا عند ربهم احیاء یرزقون هستند.

وی ادامه داد: اربعین در دل‌های مردم جاودان است و اربعین صدایی فراتر از زمان و مکان است، حکایتی است جاودان زیرا عملی که خالصانه برای خداوند باشد نمی‌میرد و زنده می‌ماند و نتیجه آن اتحاد قلب‌ها در اربعین است و این اتحاد قلوب بر پایه ندایی واحد است؛ ندایی واحد که امام در روز عاشورا این ندا را سر دادند و مسیر امام حسین(ع) پیروزی است که هیچ مانعی جلودار آن نیست و مسیر به سوی امام حسین مسیر به سوی حقیقت است؛ حقیقتی که امام آن ندا را در روز عاشورا سر دادند علی من ناصر ینصرنا.

شهیدان سلیمانی و ابومهدی راز احیای مراسم اربعین هستند
خانم «جیهان بدیر» استاد حوزه و دانشگاه لبنان نیز شهیدان سلیمانی و ابومهدی را راز احیای مراسم اربعین توصیف کرد و گفت: اربعین راز امام حسین(ع)، نهضت ایشان و راز انقلاب است؛ راز خط نبوت و امامت است.
وی درباره تعریف فرماندهی، گفت: می‌توان گفت فرماندهی، عملیات یا عمل خاصی است که گروهی از مردم را تحت یک شعار و یا یک هدف به تحریک وا می‌دارد؛ این تحریک یا جنبش، تعیین شده یا برنامه‌ریزی شده بوده و دارای آرمان واضح است و این آرمان در نهایت باید نتیجه مثبت را محقق کند و نیز منافع گروهی از مردم را چه در کوتاه مدت یا بلندمدت محقق کند و بهتر است مصالح بلندمدت محقق شود.
استاد حوزه و دانشگاه لبنان با اشاره به برنامه‌ریزی رسول اکرم(ص) تا حکومت حضرت ولی عصر(عج)، اظهار کرد: برنامه‌های ایشان مرحله‌ای و آنی نبود، بلکه برنامه‌هایشان در سطح امت و دین و دنیا و بلند مدت تا زمان ظهور امام عصر(عج) بود؛ بنابراین هر کسی که بگوید امامان معصوم در زمان خود پیروز نشدند اشتباه می‌کند و می‌گوییم هر لحظه و هر برنامه آینده آن‌ها پیروزی و به دنبال پیروزی و تا ظهور حضرت مهدی(عج) بود.
وی دست یافتن به هدف را نیازمند رهبری دارای صفات ویژه و تمایز یافته توصیف و اظهار کرد: حدیث‌های نقل شده از امامان در این زمینه زیاد است و همچنین سخنانی که از زبان علما نقل شده است که فرمانده در خدمت گروه است، نه برعکس آن؛ فرمانده به دیگران کمک می‌کند و مطیع خداوند است.
خانم بدیر، فرمانده حقیقی را بسیار دور از معصیت توصیف کرد و گفت: فرمانده حقیقی به احکام شریعت پایبند و امین خوبی است که باعث مهربانی و دلسوزی او می‌شود. دارای صفت مشورت است که در پیامبر بزرگوار اسلام بود و ایشان همیشه با اصحاب خود مشورت می‌کرد و پس از آن تصمیم می‌گرفت و در می‌یابیم که فرمانده دارای صفاتی مانند دوری از معصیت، امانت‌داری و پایبندی به احکام شریعت است و دارای صفت پیامبر اسلام به‌ویژه هنگام عمل و تصمیم‌گیری است.
وی از صفات عالی یک فرمانده حقیقی را نظم و پیگیری امور توصیف کرد و گفت: فرمانده حقیقی از خودگذشتگی دارد، بنابراین پیامبر اکرم(ص) فرمودند حسین از من است و من از حسین هستم؛ حسین از من است به این معنی که در همان مسیر و راه است؛ به طوری که به دنبال اصلاح امت جاهل و نادان بود؛ اینجا سؤال مطرح می‌شود که کدام اصلاح و در چه زمان؟ زمانی که در آن نیاز به فرمانده باهوش و عظیم و تیزبین است؛ فرمانده‌ای صبور که هرگز بر هر تصمیمی که می‌گیرد ملامت نمی‌شود؛ منظور، فرمانده الگو و فرمانده وحدت کلمه است.
استاد حوزه و دانشگاه لبنان بهترین تربیت را تربیتی دارای الگو توصیف کرد و افزود: ما از پیامبران پیروی می‌کنیم؛ فرمانده باید دارای جاذبه‌ای باشد که دیگران را تحت تأثیر قرار دهد و تعلق به امور دنیوی و لذت منصب و شهرت و عشق ریاست را ترک کند.
وی صفات فرمانده در قرآن را در کنار تزکیه و حکمت و صبر و رحمت، جدیت توأم با نرمی، عقیده راسخ و اعتماد به خدای تعالی و عدم شک و تردید و دو دلی در امر خداوند و حکمتش دانست و گفت: فرمانده باید دارای شجاعت حیدری، عزت نفس، بصیرت، هوشیاری و آگاهی به تقدیر امور و تصمیم‌گیری مناسب باشد.
خانم بدیر، فرمانده را فردی با درایت و حکمت و دارای تصمیم‌گیری صحیح شناخته شده توصیف کرد و ادامه داد: باید بهترین فرمانده را انتخاب کنیم که دارای این صفات باشد.
وی انتخاب درست فرمانده را باعث رسیدن به هدف مورد نظر دانست و اظهار داشت: اگر منظور ما هدف اسلامی باشد، هدف دولت صاحب الزمان باشد؛ همانطور که می‌دانیم در زمان غیبت امام، وجود ولایت فقیه ضروری است که امتداد نبوت موجود در امامت یا امتداد امامت در خط ولایت است. بنابراین وجود فرماندهان توزیع شده در دولت‌‌ها که امور آن را اداره می‌کنند و برای محقق ساختن منافع فعالیت می‌کنند ضروری است و اینگونه خداوند برای ما علمای عظیم و بزرگ قرار داد که در مسیر ولایت گام برداشتند و برای تأدیب و تهذیب تلاش کردند تا جایی که مردان خدا پیروز بودند.
استاد حوزه و دانشگاه لبنان، شهیدان سلیمانی و ابومهدی را راز احیای مراسم اربعین توصیف کرد و گفت: اربعین راز امام حسین(ع)، نهضت ایشان و راز انقلاب است؛ راز خط نبوت و امامت است و امام حسین(ع) دلیل خروج خود را اصلاح در امت جدش عنوان کرد.
وی ادامه داد: امام می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند؛ امام با لشکر خارج نشد بلکه با اهل بیت خود خارج شد؛ امام می‌دانست با چه کسانی می‌جنگد و عجیب این است که هیچ عدالتی بین سربازان و وسائل جنگ بین این دو لشکر نبود و این بیان می‌کند که هدف عظیمی برای خروج امام حسین(ع) بود؛ پس دو دلیل برای خروج امام حسین (ع) بود؛ جنگ با دشمنان و ظالمان و نجات مردم از گمراهی بود.
خانم بدیر، حرکت جنبش فرماندهان اربعین را دارای صفات ویژه فرماندهی در اسلام دانست و اظهار کرد: صفات شخصی فرماندهان اربعین، نیت خالص و عمل برای نزدیک شدن به خدا، واضح بودن هدف و چشم‌انداز که همان هدف خروج امام حسین(ع) است، بود.
وی جوامع اسلامی را نیازمند فرماندهانی مانند شهید سلیمانی و شهید ابومهدی توصیف و تأکید کرد: این فرماندهان به دنبال اصلاح جامعه هستند؛ با خون این شهیدان اسلام و اربعین زنده می‌شود و به گسترش اسلام می‌انجامد؛ این چیزی است که ما مشاهده می‌کنیم و حتی در بدترین شرایط امام حسین(ع)‌ را تنها نمی‌گذاریم.

انتهای پیام
captcha