بازتاب «خُلق عظیم» پیامبر اسلام(ص) در شخصیت شهید سلیمانی
کد خبر: 3944554
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
حسین سلیمی بیان کرد:

بازتاب «خُلق عظیم» پیامبر اسلام(ص) در شخصیت شهید سلیمانی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه همه کسانی که با شهید سلیمانی کار کرده‌اند، از بازتاب «خُلق عظیم» پیامبر اسلام(ص) در شخصیت او سخن می‌گویند، اظهار کرد: در دانشگاه علامه که افتخار داشتیم در جذب پاره‌ای از دانشجویان خارجی با ایشان همکاری داشته باشیم، گونه‌ای از این ژرف‌اندیشی و خلق عظیم ایشان را درک کردیم.

حسین سلیمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار «تبیین مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» امروز چهارشنبه، 10 دی‌ماه با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، ریاست نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری‌اقدم، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی، محمدباقر خرمشاد و عبدالله معتمدی، اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست، اظهار کرد: برای بنده جای افتخار است که در حضور اساتید بزرگوار بسیجی و در جلسه گرامیداشت شخصیت برجسته‌ای همچون شهید سلیمانی هستم و این افتخار را دارم که کلماتی را در بزرگداشت این مرد بزرگ بر زبان جاری کنم. زمانی بعد از عملیات والفجر مقدماتی، برای اولین بار ایشان را دیدم که چهره‌ای خاک‌آلود و خسته، اما مثل همیشه خندان داشت، لذا واقعاً باور این موضوع برایم بسیار سخت است که امروز در چنین موقعیتی درباره شهادت ایشان مفتخر به صحبت باشم. سردار شهید سلیمانی آن زمان گرچه چهره‌ای جوان‌تر و متفاوت از امروز داشت، اما در آن زمان نیز جلوه‌گاهی متفاوت برای رزمندگانی بودن که ذیل فرماندهی ایشان در جبهه‌ها حضور پیدا کرده بودند.

وی ادامه داد: امروز برای من جای سؤال است که چگونه می‌شود یک شخصیت فروتن، بی‌ادعا و خاکی به یک قهرمان ملی و مذهبی و نماد وحدت مردم تبدیل شود. شخصیت‌های مختلف با دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها و مواضع متفاوت در بزرگداشت این مرد بزرگ متفق‌القول باشند و با ریسمان وی به وحدت برسند؟ چگونه می‌شود که آرمان‌های انقلاب اسلامی که بعضاً در جامعه مورد بازاندیشی‌های متفاوت قرار می‌گیرد، به یکباره به همان اصالت اول انقلاب اسلامی و همان بنیادهای فکری که مورد نظر حضرت امام(ره) بود، دوباره در وجود یک نفر متبلور شود و جامعه به صورت گسترده، این آرمان‌ها و تجلی آن در یک شخصیت بی‌پیرایه را بپذیرد؟

سلیمی اظهار کرد: به نظرم ویژگی‌های متفاوتی نزد شهید سلیمانی وجود داشت که شاید بتواند چراغ راه امروز ما هم باشد. معتقدم دیدن شخصیت، نگاه، اخلاص، پاکی و از جان گذشتگی او نشان می‌دهد غرور در وی راهی نداشت و با نوع عمل، مهربانی و با لبخند همیشگی خود و با جدیت در مبارزه و پیشبرد امنیت ملی به تدریج تبدیل به شخصیتی شدند که نه با سخن، بلکه با عمل خود، مردم را به طریق درست هدایت می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: نکته دیگر در شخصیت شهید سلیمانی، تجلی دوباره مفهوم استکبارستیزی است؛ مفهومی که بعضاً در تحولات گوناگون اجتماعی ممکن است برداشت‌ها و معنای متفاوتی داشته و حتی ممکن است در نزد برخی به فراموشی سپرده شود. معتقدم بدون مفهوم استکبارستیزی در دنیای امروز، امکان یک زیست مستقل اجتماعی وجود ندارد و به نوعی در کنش سیاسی و نظامی شهید سلیمانی استکبارستیزی به معنای واقعی کلمه وجود دارد.

وی افزود: استکبارستیزی وی فقط در میدان نبرد نبود، بلکه بخشی از آن یک دیپلماسی عمیق و تأثیرگذار بود. شهید سلیمانی در زمانی که لازم بود، به عنوان یک فرمانده نظامی در میدان نبرد حضور پیدا کرده و هنگامی که ضرورت داشت، به عنوان یک دیپلمات تمام‌عیار به مسکو سفر و با رئیس جمهور پوتین دیدار و سعی می‌کرد، موازنه سیاسی را به خوبی در منطقه برقرار کند و حتی زمانی که وی به شهادت رسید، بنا داشت پاسخ نامه دیپلماتیک پادشاه سعودی را نزد نخست‌وزیر عراق ببرد. این ترکیب یک استکبارستیزی نوین است که جوامعی همانند ایران چاره‌ای غیر از استفاده از آن نخواهند داشت.

سلیمی تصریح کرد:‌ ویژگی سوم شهید سلیمانی این است که مردم‌داری امنیت‌آفرین در نزد ایشان دیده می‌شود؛ منظور مردم‌داری به معنای تمام کلمه و در تمام سطوح و امنیت‌آفرینی برای همه است. هیچ کسی نیست که با وی در ارتباط بوده باشد و اندکی از وی دل‌آزرده شده باشد. وی حتی برای کسانی که ممکن است آنان را غیرخودی تلقی کنیم، امنیت‌آفرین بود و این ویژگی باعث شد تا گونه‌های مختلف اجتماعی زیر پرچم شهید سلیمانی به گونه‌ای وحدت‌آفرین جمع شوند؛ چراکه همه درک کرده بودند شهید سلیمانی امنیت را برای همه مسلمانان می‌خواهد و به همین دلیل، چنین عظمتی را در مراسم تشییع وی را شاهد بودیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: همه کسانی که با وی کار کرده‌اند، از «خُلق عظیم» وی سخن می‌گویند. واقعاً می‌توانستیم بازتابی از خُلق عظیم پیامبر اسلام(ص) را در وجود ایشان ببینیم. در دانشگاه علامه که افتخار داشتیم در جذب پاره‌ای از دانشجویان خارجی با ایشان همکاری داشته باشیم، گونه‌ای از این ژرف‌اندیشی و خلق عظیم ایشان را درک کردیم و امروز افتخار این را داریم که بخشی از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علامه با همکاری و هم‌اندیشی این شخصیت بزرگوار شکل گرفت.

سلیمی در پایان سخنان خود گفت: امیدوار هستیم با بهره‌گیری از معنویت، اندیشه و سیره عملی که شهید سلیمانی برای ما گذاشته است، بتوانیم راه روشن و سازنده‌ای را برای دانشگاه علامه طباطبایی ترسیم کرده و از حضور اساتید گرانمایه‌ای که بسیار خوشحالیم، امروز در ذیل سقف زیبای بسیج اساتید جمع شده‌اند، برای معرفی این اندیشه نورانی بهره بگیریم و ان‌شاء‌الله راه این شهید بزرگوار را در عرصه علم و دانش ادامه دهیم.

انتهای پیام
captcha