رموز قرآنی محبوبیت شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس
کد خبر: 3944282
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷

رموز قرآنی محبوبیت شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را پیشتاز سه عرصه جهاد با نفس، جهاد با دشمن و جهاد فرهنگی عنوان کرد و گفت: دو ویژگی «آمنوا» و «عملوا الصالحات»، رمز قرآنی محبوبیت این دو شهید است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر امروز 9 دی‌ماه در کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به آیه 69 سوره عنکبوت که می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ و كسانى كه در راه ما كوشيده‏‌اند، به يقين راه‌هاى خود را بر آنان مى‌‏نماييم و در حقيقت ‏خدا با نيكوكاران است»، گفت: این آیه یعنی مسیر هدایت و سعادت، مسیر خوشبختی و مسیری که مورد عنایت ذات کبریایی حق تعالی است را در سایه جهاد و مبارزه پیش روی این‌ها قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این آیه وجود دارد، این است که خیلی‌ها مدعی جهاد، مبارزه و ورود به عرصه‌های جهاد هستند؛ هر جهادی این نتیجه را در پی ندارد که گفته شود «لنهدینهم سبلنا» که ما راه‌های خود را به این‌ها نشان می‌دهیم و مسیر را برای این‌ها هموار می‌کنیم و اینها را در اوج سعادت و کمال قرار می‌دهیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: تعبیر ظریف این آیه کلمه فینا است، یعنی کسانی که در راه ما و در مسیر الهی و در راه رضایت ذات کبریایی حق تعالی دست به جهاد و مبارزه علیه دشمن بزنند، از این برکات و از این نعمت‌ها برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، دو شخصیتی هستند که با همین ویژگی کسب رضایت الهی و توجه به رضایت الهی وارد میدان مبارزه شدند و تمام عمر خود را در راه مبارزه صرف کردند و پایان راهشان هم به شهادت انجامید. کارنامه درخشان این شهدا این شد که در راه خداوند متعال به شهادت رسیدند و به بالاترین خوبی رسیدند که نزد خدا زنده هستند و روزی می‌خورند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح کلمه جهاد که در اصطلاح به عنوان حرکت نظامی و دفاعی و رویارویی به کار می‌رود، گفت: یک بخش از جهاد مواجه شدن با دشمن بیرونی است؛ جهاد گاهی به معنای مبارزه با نفس است و آن جهادی است که در روایات ما از آن به عنوان جهاد اکبر یاد شده است؛ جمعی از سپاهیان اسلام از جبهه برگشتند، پیامبر(ص) به آن‌ها فرمود آفرین بر جمعیتی که جهاد اصغر را به خوبی انجام دادند، اما یک مسئولیت سترگ و سنگینی بر دوش شما است که آن مبارزه با نفس است.

آیت‌الله حسینی بوشهری در خصوص معنای دوم جهاد گفت: باب جهاد که در کتب فقهی مطرح شده است، جهاد و رویارویی با دشمن است که از آن به عنوان جهاد دفاعی تعبیر می‌کنیم که در آن دشمنی حمله می‌کند و در صدد تصرف کشوری بر می‌آید، نسبت به جامعه‌ای قصد سوء دارد و ملت احساس می‌کند که در مقابل این هجمه دشمن جهاد و مبارزه کند.

جهاد فرهنگی یعنی یاری مظلوم

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان معنای سوم جهاد اظهار کرد: جهاد فرهنگی و اجتماعی نوع دیگری از جهاد است؛ یعنی برای گسترش فرهنگ و آموزه‌های دینی حرکت کردن و به یاری مظلومان و مستضعفان شتافتن، بر سر یتیمان دست کشیدن و آنان را در آغوش گرفتن؛ اینها یک حرکت اجتماعی است که باعث می‌شود افکار و نگاه‌های جامعه متوجه دین خدا و آموزه‌های دینی شود.

وی ادامه داد: این سه مقوله را در این دو شخصیت بزرگ یعنی شهید سلیمانی عزیز و شهید ابومهدی المهندس می‌بینیم؛ آنها در مرحله مبارزه با نفس به مراتب بالا رسیده‌اند؛ شب‌زنده‌داری‌های آنها، عبادت‌های آنها، اوج معرفت و کمال‌یافتگی آنها و علاقه آنها به شهادت نشانه این است که از تعلقات دنیا دست کشیده‌اند و نگاهشان اخروی است که اوج مبارزه با نفس است.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: این دو شخصیت در میدان جنگ آرام و قرار نداشتند؛ سید‌حسن نصرالله فرمود شهید سلیمانی گاهی اوقات طی 24 ساعت به عراق می‌آمد، به دمشق می‌رفت و به ایران بر می‌گشت و من نمی‌دانم که آیا به خانه و کاشانه‌اش سر می‌زد یا نه؛ او این همه عشق برای خدمت در عرصه مبارزه با دشمن داشت؛ همان دشمنی که آمده است کشور عراق و سوریه را تهدید و اشغال کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره جنبه جهاد فرهنگی شهیدان سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس گفت: ایشان در جلوگیری از بسط فرهنگی و شبیخون دشمن فعال بودند، چون دشمن تنها اسلحه به دست نمی‌گیرد بلکه در عرصه فرهنگی نیز با ترفندهای خاص خود می‌خواهد افکار نسل جوان را به خدمت بگیرد؛ این دو عزیز در هر سه عرصه پیشتاز میدان بودند.

وی با اشاره به آیه 13 سوره احقاف که می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ محققا كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد»، گفت: کسانی که ایمان به هدف دارند و اولین  کلامی که بر زبان آنها جاری شده است «ربنا الله» بوده است و در راه این هدف از خودشان استقامت و پایداری نشان دادند؛ صبر بر طاعت پروردگار کردند و بر در مقابل معصیت و در مقابل مصیبت صبر کردند.

هنر مردان الهی این است که جبهه حق را بشناسند

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: تمام اعمال نیک در استقامت در سه مورد ذکر شده است که از گذشته و آینده خود هراس و پشیمانی ندارند؛ استقامت و مبارزه سختی دارد، اما مانند بیماری است که یقین دارد این داروی تلخ باعث بهبود و شفای وی است؛ مردان خدا مشکلات را تحمل می‌کنند تا بهشت برین الهی و به رضایت الهی که بالاتر از بهشت است، برسند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با مد نظر قرار دادن درگیری بین حق و باطل در تاریخ ملت‌ها از ابتدا تاکنون و در آینده، گفت: روزی که ولی عصر(ع) قیام می‌کنند نیز مشرکان در برابر ایشان مقابله می‌کنند، اما یارای مقاومت در برابر حکومت جهانی ایشان را ندارند؛ بنابراین رویارویی مقابل حق و باطل همیشه وجود داشته است و هنر مردان الهی این است که جبهه حق را بشناسند؛ دشمن را از دوست تشخیص دهند و در جبهه حق قدم بردارند و دچار شخصیت‌زدگی، خود‌محوری، دنیا‌پرستی و هوا‌پرستی نشوند و صراط مستقیم الهی را در پیش بگیرند که شهید سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس اینگونه بودند.

وی شهادت دو شهید منظور را باعث رویش انقلاب عنوان کرد و گفت: دانشگاهیان و حوزویان عزیز و مردم مخلص و ولایتمدار ما به فضل پروردگار، راه شهیدان را تا پیروزی نهایی ادامه خواهند داد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: مردان خدا سه ویژگی دارند که احساس سستی در برابر دشمن نمی‌کنند؛ همواره در برابر دشمن مقتدر و توانمند هستند و دوم اینکه دشمن هر قدر هم مقتدر باشد، در برابر او احساس ضعف نمی‌کنند و سوم اینکه هیچ موقع دست‌ها را در مقابل دشمن بلند نمی‌کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس را تربیت شده مکتب امام حسین‌(ع) دانست و گفت: تشییع جنازه‌ای که در ایران و عراق دیدیم، تداعی‌کننده پیاده‌روی اربعین بود؛ ما همان وظیفه‌ای که در برابر امام حسین(ع) داریم، در برابر تربیت‌شدگان مکتب امام حسین(ع)‌ هم داریم و به دنیا می‌خواهیم نشان دهیم.

وی شهید سلیمانی را شخصیتی کاریزما توصیف کرد و گفت: حتی دشمنان، این شهید و هم‌رزمش ابومهدی المهندس را به بزرگی می‌ستایند؛ مردان خدا به فکر نام و مسائل مادی نیستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان اظهار کرد: محبوبیت و عشق مردم به این شهیدان در بغداد، کاظمین، نجف، کربلا و شهرهای مختلف ایران اسلامی نشان‌دهنده این دو ویژگی «آمنوا» و «عملوا الصالحات» بود که محبت اینها را در دل مردم قرار داده بود و وظیفه ما امروز این است که به سالگرد این عزیزان بسنده نکنیم و هر روز ما باید روز شهید سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس باشد و چون مسیر این شهدا مانند حضرت اباعبدالله الحسین فراموش نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha