منطق ثابت در مواجهه با دشمنان؛ مغایر با دفاع هوشمندانه از دین
کد خبر: 3944022
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
قطبی با اشاره به وصیت‌نامه شهید سلیمانی تصریح کرد؛

منطق ثابت در مواجهه با دشمنان؛ مغایر با دفاع هوشمندانه از دین

مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه بهره‌گیری از منطق ثابت در برابر دشمنان، مغایر با دفاع هوشمندانه است، گفت: مبارزه سردار شهید سلیمانی با داعشیان نمونه بارز دفاع هوشمندانه از دین بود.

به گزارش ایکنا، تبلیغ دین و دفاع از اسلام مراتب و شرایطی دارد که باید رعایت شود. یکی از این مراتب، هوشمندی است. امروزه بسیاری از افراد هستند که در لباس‌های مختلف و حتی در کسوت روحانیت ادعای حرکت در این مسیر را دارند، اما خواسته یا ناخواسته به گونه‌ای عمل می‌کنند که نه تنها حرف و عمل ایشان موجب دفاع از دین و آرمان‌های اسلامی شکل گرفته از آن همچون انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌شود، بلکه عملکرد ایشان نتیجه معکوس داشته و موجب ریختن آب به آسیاب دشمنان شده است.

از چمله کسانی که در طول حیات مبارک خود توانست با عمل و گفتاری برگرفته از آیات الهی قرآن کریم، چگونگی دفاع هوشمندانه از اسلام ناب را به دیگران بیاموزد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود. این سردار شهید در فرازی از وصیت‌نامه خود چنین بیان می‌کند که «وصیت می‌کنم اسلام را در این برهه که تداعی یافته در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است، تنها نگذارید. دفاع از اسلام نیازمند هوشمندی و توجه خاص است. در مسائل سیاسی آنجا که بحث اسلام، جمهوری اسلامی، مقدسات و ولایت‌فقیه مطرح می‌شود، این‌ها رنگ خدا هستند؛ رنگ خدا را بر هر رنگی ترجیح دهید».

در آستانه سالگرد شهادت سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بررسی موضوع دفاع هوشمندانه از دین مبین اسلام، یکی از موضوعاتی است که ایکنا بدان می‌پردازد تا گامی در جهت عمل به وصیت این سردار رشید اسلام بردارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با بررسی موضوع چگونگی دفاع هوشمندانه از اسلام و راهکارهای مربوط به آن اظهار کرد: هنگامی که بحث‌های مربوط به اندیشه دینی را مطرح می‌کنیم یعنی زمانی که دین در قاعده اصول اعتقادی قامت پیدا می‌کند، دشمنان زیادی در برابر آن قد علم می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دشمنان دین می‌توانند دشمنانی داخل یا خارجی در حوزه جغرافیایی ظهور آن دین و یا خارج از آن باشند، گفت: در طول تاریخ بشریت، هر مکانی که در آن یک دین الهی ظهور کرده و به قامت بلندی نیز دست پیدا کرده است، دشمنانی به مقابله با آن پرداخته و به قیام علیه آن می‌پردازند.

استراتژی اسلام در برابر دشمنان

مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به اینکه دین در مواجهه با مخالفان و معاندان خود می‌تواند استراتژی‌های مختلفی داشته باشد، بیان کرد: در دین اسلام نیز نسبت به دشمنان و بسته به نوع تفکر و روش آن‌ها استراتژی‌های مختلفی برای دفاع از دین وجود دارد. زمانی اسلام توصیه به ایستادگی تمام‌ قد و مبارزه و جنگ با دشمنان می‌کند و زمانی نیز مسلمانان را برای دستیابی به آرامش و صلح به سکوت و تصبّر (صبر پیشه کردن) در برابر آن‌ها دعوت می‌کند.


بیشتر بخوانید:

قطبی با تأکید بر اینکه استراتژی اسلام در برابر دشمنان بستگی به نوع تفکر و روش معاندان دارد، ادامه داد: نکته‌ای که سردار شهید سلیمانی در وصیت‌نامه خود بدان اشاره دارند، حاکی از این است که باید پیش از آنکه وارد میدان مقاوت در برابر دشمنان شویم و پیش از آنکه استراتژی خود را در مواجهه با دشمن انتخاب کنیم، ابتدا دشمن و روش‌های دشمنی او را به خوبی کشف و سپس بسته به اقتضائات موجود، استراتژی خود را انتخاب و تصمیم‌گیری کنیم که این مسئله همان هوشمندانه برخورد کردن در دفاع از دین است.

وی تصریح کرد: در مواجهه با دشمن هرگز نباید به صورت مطلق از یک استراتژی ویژه بهره‌گیری کنیم، یعنی نباید به صورت کورکورانه صرفاً به مبارزه رو در رو با دشمنان بپردازیم و یا اینکه بدون هیچ تفکر و اندیشه‌ای به فکر صلح و کوتاه آمدن در برابر آن‌ها بود.

مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان اینکه بهره‌گیری از یک منطق ثابت در مواجهه با دشمنان مغایر با دفاع هوشمندانه از دین است، گفت: دفاع هوشمندانه یعنی اینکه آگاهانه دشمن را بشناسیم و بسته به جنس تفکر، روش و موقعیت قرارگیری او برای دفاع هوشمندانه از دین تصمیم‌گیری کنیم.

قطبی با بیان اینکه ما حتی در حوزه تهاجم نیز نیاز به تهاجم هوشمندانه علیه دشمنان داریم، افزود: اگر زمانی بخواهیم به دشمنان خود حمله کنیم که این حمله نیز می‌تواند در حوزه‌های مختلف همانند جنگ نظامی، جنگ نرم و ... باشد، نوع تهاجم ما بسته به جنس دشمنان، متفاوت خواهد بود.

شیوه‌های متفاوت تهاجم دشمنان 

وی با بیان اینکه روش‌ تهاجم دشمنان به ما لزوماً جنگ نظامی و سخت نیست، اظهار کرد: معاندان و دشمنان ما ممکن است در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اعتقادی و ... قصد حمله به ما را داشته باشند که این حملات منجر به تحریم‌های مختلف سیاسی، محدودیت‌های مبادلاتی و تهاجم فرهنگی و اندیشه‌ای در سطح جامعه می‌شود و باید نسبت به این جنس از حملات نیز درست عمل کرده و به دفاع هوشمندانه از دین بپردازیم.

مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند «هیمنه نرم‌افزاری آمریکا باید شکسته شود»، بیان کرد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، باید منطق و تفکر آمریکایی‌ها که خود را کدخدای عالم دانسته و فکر می‌کنند که اداره دنیا در دست آن‌هاست، به چالش کشیده شود.

قطبی با بیان اینکه هیمنه آمریکا در مسئله شیوع بیماری کرونا و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و نیز مسئله برقراری تحریم‌های شدید جهت فروپاشی اقتصاد ایران به چالش کشیده شد، تصریح کرد: رئیس‌جمهور مستقر و حاکم آمریکا رسماً مدعی تقلب در انتخابات این کشور که مدعی دارا بودن بهترین دموکراسی در جهان است، می‌شود، این مسئله نشان از به چالش کشیده شدن هیمنه آمریکا دارد.

وی با بیان اینکه سه مؤلفه جنس تفکر دشمن، شیوه‌هایی که به کار می‌گیرد و موقعیت ما در برابر دشمنان، استراتژی منطقی ما در برابر آن‌ها را تعیین می‌کند، گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در برابر داعش کاملاً هوشمندانه عمل کرد و ضمن بررسی و کاوش دقیق آن‌ها از لحاظ نظامی و اعتقادی، به شیوه مبارزه با آن‌ها دست پیدا کرد و کار را به جایی رساند که موجبات نابودی آن‌ها فراهم شد.

مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق ادامه داد: زمانی که سردار شهید سلیمانی در برابر جهانیان اعلام کرد که تا سه ماه دیگر داعش نابود شده و از کره خاکی محو می‌شود، زمانی بود که ایشان به معنای واقعی داعش را شناخته و استراتژی و نحوه مواجهه با آن‌ها را کشف کرده بود و توانسته بود با دستیابی به راه مبارزه و نابودی داعشیان در برابر ایشان ایستاده و آن‌ها را رو به اضمحلال ببرد.

قطبی با بیان اینکه مواجهه و مبارزه سردار شهید سلیمانی با داعشیان نمونه بارز دفاع هوشمندانه از دین بود، تصریح کرد: اگر مواجهه ما با دشمنان اسلام هوشمندانه نباشد، از دو ناحیه آسیب خواهیم داد. اول اینکه نمی‌توانیم دشمن را زمین‌گیر کنیم و دوم اینکه این نوع مقابله به جای تضعیف دشمنان، موجب آسیب‌زدن به خود خواهد شد.

انتهای پیام
captcha