بررسی ابعاد تشییع سردار سلیمانی، مسیر تازه‌ای برای تداوم انقلاب خواهد گشود
کد خبر: 3944006
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴

بررسی ابعاد تشییع سردار سلیمانی، مسیر تازه‌ای برای تداوم انقلاب خواهد گشود

حجت‌الاسلام غلامی بیان کرد: هنوز بسیاری از ابعاد واقعه تشییع پیکر شهید سلیمانی از جهات جامعه‌شناختی و سیاسی تحلیل نشده است و مطمئنا تحقیقات در این عرصه می‌تواند علاوه بر رمزگشایی از شاکله و نگاه جامعه ایران، راه‌های تازه‌ای را برای تداوم انقلاب در 40 سال دوم بگشاید.

به گزارش ایکنا؛ نشست رونمایی از کتاب‌های «آیت حق؛ تحلیل تشییع تاریخی شهید سلیمانی» و «نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری»‌ امروز 8 دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس موسسه علوم انسانی اسلامی صدرا، فرزاد جهان‌بین، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و فائز دین‌پرست، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامی در این نشست بیان کرد: تشییع پیکر شهید سلیمانی، یکی از وقایع بی‌نظیر تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود و اگر بگوییم کل ایران برای این سردار گریست، سخن اغراق‌آمیزی نگفته‌ایم. تاریخ به یاد ندارد که برای سرداری میلیون‌ها نفر با طرز فکرهای مختلف و بعضاً متعارض، سوگوارانه به خیابان‌ها ریخته باشند. امروز که یک سال از شهادت شهید سلیمانی سپری شده، هنوز قلب‌ها آرام نگرفته و چشم‌ها غمناک است. مهم‌ترین سوال این است که حاج قاسم که بود که شهادتش این واقعه عظیم را رقم زد؟ این پاسدار سبزپوش چه کرد که اینگونه قلب‌ها را مجذوب خودش کرد؟ البته طرف دیگر تشییع باشکوه و ماندگار شهید سلیمانی، مردم ایران و افکار و نیت قبلی مردم ایران است که بعد از 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، از فرزند امام و انقلاب اسلامی، این‌طور تجلیل کردند.

کتاب آیت حق چطور نوشته شد؟

وی تصریح کرد: باید واقع‌بین باشیم. مردم در شرایطی اینچنین عظیم و به یاد ماندنی، پیکر مطهر حاج قاسم را تشییع کردند که به ویژه در سال‌های اخیر در معرض شدیدترین هجمه‌های تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی هستند. دستگاه دروغ‌پردازی دشمنان ایران از هیچ اقدامی برای وارونه‌سازی چهره انقلاب و فاصله انداختن میان مردم و انقلاب اسلامی دریغ نکردند و این سوال و سوالات مشابه در نشستی که کمتر از دو ماه پس از شهادت شهید سلیمانی در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد، مطرح گردید و محصولش در کتاب آیت حق ارائه شده و اساتید تلاش کردند به این سوالات پاسخ دهند.

غلامی بیان کرد: از نظر بنده، هنوز بسیاری از ابعاد و اضلاع واقعه تشییع پیکر شهید سلیمانی از جهات جامعه‌شناختی و سیاسی مورد تحلیل قرار نگرفته است. مطمئناً تحقیقات جامعه‌شناختی و سیاسی در این عرصه می‌تواند علاوه بر رمزگشایی از شاکله و نگاه جامعه ایران، راه‌های تازه‌ای را برای تداوم انقلاب در 40 سال دوم داشته باشد. در این فرصت باید از همه همکاران در حوزه و دانشگاه درخواست کنم که این موضوع را دست‌مایه نظریه‌پردازی‌های خود در مورد ایران معاصر و انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت قرار دهند و اجازه ندهند این واقعه در ادبیات علمی علوم انسانی و اجتماعی به حاشیه برود. لذا، باید از دست‌اندرکاران کتاب آیت حق سپاسگزاری کنم.

بیانات موثر رهبر انقلاب در حوزه تحول علوم آموزش عالی

وی افزود: همچنین در اینجا باید چند جمله هم در مورد کتاب نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری بیان کنم. طی سه دهه اخیر، تحول بنیادین در نظام آموزش عالی جزو دغدغه‌های رهبر انقلاب اسلامی بوده است و ایشان بیانات مهم، مبتکرانه و تحول‌آفرینی را در باب ضرورت و چگونگی ایجاد تغییرات اساسی در نظام آموزش عالی دارند و ارائه داده‌اند که بی‌شک این بیانات به مثابه یک نقشه راه در پیشرفت‌های علمی کشور نقش‌آفرین بوده است. مقام معظم رهبری مبدع جنبش نرم‌افزاری در ایران هستند و شخص ایشان این جنبش را پایه‌گذاری کردند و ادامه دادند و اجازه ندادند که این جنبش کمرنگ و یا خاموش و منزوی شود و این جنبش، طی سال‌های گذشته به قوه محرکه پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف تبدیل شده است. جای یک کتاب که مجموعه بیانات رهبر انقلاب در این عرصه را به صورت روش‌مند احصا و ساختارگذاری کند، خالی بود. دکتر دین‌پرست و دکتر سیاه‌پوش با اشرافی که بر اندیشه‌های رهبر انقلاب اسلامی دارند و همچنین با آگاهی عمیقی که از روند پیشرفت‌های علمی کشور دارند، این کتاب را تهیه کرده‌اند و در اختیار علاقه‌مندان قرار دادند.

غلامی تصریح کرد: جا دارد همه کسانی که به نوعی دست‌اندرکار فعالیت‌های علمی هستند، این کتاب را بخوانند و روی مباحث آن تأمل کنند. این کتاب می‌تواند کتابی مرجع در حوزه سیاست‌گذای در عرصه علم و فناوری باشد و می‌تواند به رفع نقاط ضعف کمک کند و هم اینکه به افزایش و ارتقای ظرفیت‌های نظام آموزش عالی برای مقصد مهمی که در نظر گرفته، مدد برساند تا در آینده نزیک به این مقصد مهم و تمدنی دست پیدا کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، فرزاد جهان‌بین طی سخنانی بیان کرد: علوم انسانی نمی‌تواند نسبت به مسائلی که در جامعه هست، بی‌تفاوت باشد و البته گزینشی‌دیدن این مسائل نیز نشان از یک عیب در کار است، چون برخی از مسائل در جامعه از منظر جامعه‌شناس‌ها پر‌رنگ‌تر مطرح می‌شود و از کنار برخی از مسائل به راحتی می‌گذرند و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما باید نسبت به این مسائل توجه شود و براساس این تفسیرها، تجویزهای مناسب برای جامعه ارائه شود. یکی از مسائل بسیار مهم، تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی است که بی‌نظیر است و بنا بر تخمین‌هایی که زده می‌شود، با تشییع جنازه امام برابری می‌کند و بلکه بیش از آن بوده است و خود همین مسئله، پیام‌های مهمی را دارد و مردم همانطور که برای تشییع امام آمدند، بعد از گذشت 40 سال از انقلاب، همان تشییع و بدرقه تاریخی را برای فرزند امام انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه گفت: بعضاً مواردی بوده که از جهت ابعاد با این مسئله قابل مقایسه نبوده است. تحلیل‌های مختلفی انجام می‌شود و این مسئله‌ای نیست که بشود از آن گذشت. مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با یک شبکه چندهزار نفره از اساتید که به مرور زمان ایجاد شده و در یک فرایند طبیعی، افراد یکدیگر را پیدا کردند، در زمینه علوم انسانی اسلامی می‌نویسند و یکی از رسالت‌های هود را تحلیل و تجویز نسبت به مسائل جامعه می‌دانند و در همین راستا مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا جزو اولین مجموعه‌هایی است که در تفسیر علمی این تشییع باشکوه را داشته و در این زمینه پیشتاز بودند.

وی افزود: اما در مورد کتاب نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز باید بگویم که دیدگاه‌های رهبری، نوآورانه و مسیر راه است و جا دارد این دیدگاه‌های عالمانه مورد بررسی قرار بگیرد و پیش‌روی اندیشمندان باشد. بعضاً شخصیت سیاسی مقام معظم رهبری و جنبه حکمرانی ایشان بر ابعاد فکری و ابعاد فرهنگی ایشان سایه انداخته و آن‌طور که باید و شاید متولیان امر نسبت به این مقوله آن اهتمام لازم را نداشتند و ایشان دیدگاه‌های نو و بدیعی دارند و حکمرانی ایشان نیز در این دیدگاه‌ها موثر بوده و چون در وسط میدان بوده‌اند، این حکمرانی موثر بوده و باید این اهتمام صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha