علاقه برای فیلمسازی درباره سردار سلیمانی کافی نیست
کد خبر: 3943390
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
سیدمحمد حسینی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

علاقه برای فیلمسازی درباره سردار سلیمانی کافی نیست

سیدمحمد حسینی عقیده دارد: هر فیلمسازی دوست دارد سازنده کاری مزین به نام سردار سلیمانی باشد، ولی وی در کنار علاقه باید توان انجام آن را نیز داشته باشد.

سیدمحمد حسینی، کارشناس سینما و مدیر مرکز تولید متن سازمان سینمایی حوزه هنری  در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره شرایط فیلمسازی پیرامون شخصیت‌هایی چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: ساخت فیلم و سریال با محوریت مستلزم یک نکته بسیار مهم است. ابتدا اینکه کاراکتر حاج قاسم به صورت کامل مد نظر گیرد. یعنی ویژگی‌های بین‌المللی، اعتقادی، تاریخی، نظامی و... به شکل مطلوبی مورد توجه باشد، البته رسیدن به این ظرفیت سخت است، اما طبیعتاً کاری که در این رابطه تولید می‌شود باید از دیگر بخش‌ها کامل‌تر باشد

وی افزود: کار کردن بر اقدامات بین‌المللی سردار سلیمانی می‌تواند دستآوردهای خوبی برای هنر کشورمان به همراه داشته باشد، زیرا اقداماتی که وی انجام داد به نوعی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و امنیت منطقه را هم تضمین کرد. این گفته، نقل قول من نیست، بلکه همه آزادیخواهان دنیا روی این موضوع متفق‌القول هستند.

رعایت الزامات امنیتی

این پژوهشگر سینمایی متذکر شد: وقتی قرار است درباره اقدامات حاج قاسم حرفی بزنیم گاهی باید مسائل امنیتی را هم رعایت کنیم، چون اتفاقاتی وجود دارد که بیان آن شاید به لحاظ ملی برای کشورمان مناسب نباشد. پس باید فیلمنامه نوشته شده حتماً به تایید نهادهای مربوطه رسد تا بتوان با رهنمودهای آنها بهترین نتیجه حاصل شود.

حسینی درباره شرایط فیلمسازی در کشورمان توضیح داد: در تولیدات نمایشی، آنچنان که باید وجه قهرمانی مد نظر قرار نمی‌گیرد، حال اینکه این اتفاق تا چه حد مطلوب است یا خیر، خود بحث مفصلی را دارد، اما به‌نظرم درخصوص سردار سلیمانی اگر قرار است فیلم یا سریالی ساخته شود باید به بهترین نحوه خصیصه قهرمانی را در آن کار مشاهده کنیم.

این مولف سینمایی متذکر شد: در سینمای امروز غرب، کارهای متعددی درباره داعش ساخته شده است که در تمامی آنها خواسته‌اند خود را حق نشان دهند و راه رهایی از این فرقه منحرف را نزدیک شدن به غرب توصیف کنند. برای مثال سریال «خلافت» و فیلم «موصل» گواه بارز این امر هستند. در موصل برعکس همه فیلم‌های هالیوودی، قهرمان آمریکایی‌‌ها نیستند، بلکه یک عراقی عهده‌دار این نقش است، اما وی نیز در نهایت همان راهی را می‌رود که غربی‌ها به دنبال آن هستند.  در ضمن در این مجموعه به حضور ایرانی‌ها در عراق نیز پرداخته شده و این امر نیز با نگاه غربی صورت گرفته است. این نگاه تا به‌اندازه‌ای خصمانه است که می‌توان گفت آنها ایرانی‌ها را هم‌ردیف داعش در فیلم نشان داده‌اند.

نگاه ویژه سینمای جهان به داعش

وی متذکر شد: فیلمسازی درباره داعش تنها به آمریکا نیز خلاصه نمی‌شود، بلکه در هند و چین هم کارهایی در این رابطه تولید شده است. برای مثال در فیلمی با بازی «سلمان خان» یک هندی است که  داعش را از بین می‌برند یا اینکه در کاری که کشور چنین تولید کرده آنها پرچمدار مبارزه با داعش هستند. این امر نشان می‌دهد فیلمسازی در این رابطه تا چه حد اهمیت دارد.

این کارشناس سینما با بیان اینکه غرب هر کاری می‌کند تا مبارزه با داعش را به نفع خود خاتمه دهد، گفت: توضیح فوق به ما می‌گوید که اگر نتوانیم در این حوزه کارهای خوبی تولید کنیم نتیجه آن خواهد شد که بعد از چند سال دنیا تصور خواهد کرد که آمریکا در عراق یا سوریه امنیت را برقرار کرده است، درصورتیکه همه می‌دانیم در عالم واقع تلاش‌های سردارانی چون حاج قاسم سلیمانی یا سردار شهید همدانی بوده که امروز داعش به یک گروه تقریباً مضمحل شده تبدیل شود.

نگاهی ایران خصمانه هالیوود به ایران

مدیر مرکز تولید متن سازمان سینمایی با بیان اینکه سردار سلیمانی تمام مولفه‌ای لازم را برای تولید یک قهرمان بین‌المللی داراست، بیان کرد: اگر به حاج قاسم در آثار نمایشی به شکل مناسب پرداخته شود کارهای بسیار خوبی خلق خواهد شد، البته جنس قهرمان‌پروری در آثار ایرانی همانند هالیوود متکی بر عضلات نیست، بلکه بیشتر روی منش، رفتار و تعقل او می‌توان تعقل کرد، البته سه فاکتوری که نام برده روی قدرت نظامی حاج قاسم هم تاثیر خود را گذاشته و سبب شده امروز عراق یا سوریه از بند داعش رها شوند.

وی در ادامه مولفه‌های قهرمان را چنین برشمرد: در ایران باستان به ویژه پس از اسلام سه شاخصه برای قهرمان ذکر شده است. ابتدا اینکه قهرمان اراده‌اش معطوف به توان است نه قدرت. دوم اینکه، قهرمان دارای مرام است. نکته سوم اینکه قهرمان درد در دلش دارد که به وی وجه انسانی می‌دهد. این سه مولفه را مثال زدم تا بگویم هر سه موردی که درباره آن حرف زدم به شکل مطلوبی در حاج قاسم سلیمانی وجود دارد.

حسینی در پایان تاکید کرد: مطمئن هستم هر فیلمسازی دوست دارد افتخار این را به دست آورد که سازنده کاری باشد که مزین به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است، ولی باید توجه داشت در کنار علاقه باید توان انجام نیز در فرد مورد نظر وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha