فاصله خود را با واقعیت‌های جهان کم کنید
کد خبر: 3935988
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
بسته پیشنهادی کتاب اجتماعی/

فاصله خود را با واقعیت‌های جهان کم کنید

برای شناخت واقعیت‌های جهانی که در آن زندگی می‌کنیم باید سواد مواجهه و استفاده از رسانه‌‌ها را دارا باشیم. سوادی که در دنیای اطلاعات کنونی امنیت ما را تضمین می‌کند.

به گزارش ایکنا، شاید این تصور را داشته باشید که فاصله شما با اخبار و واقعیت‌هایی که در جهان رخ می‌دهد به اندازه‌ مدت زمان و فاصله‌ای است که با تلفن همراه خود دارید، اما این نگاه بسیار خطرناک است.

رخدادهای جهان نه به صورت واقعی بلکه به صورت تحریف‌شده، سانسورشده، غرض‌ورزانه و با ملاحظات سیاسی در رسانه‌‌ها منتشر می‌شود و هر رسانه براساس دیدگاه صاحبان و تأمین‌کنندگان مالی خود اخبار را با یک نگاه و نگرش، که ممکن است از واقعیت فاصله زیادی نیز داشته باشد، پوشش می‌دهد. در کنار این مسئله امروزه میلیاردها صفحه فیک در شبکه‌های اجتماعی در حال بیان دروغ‌ و یا تحریف شده واقعیت‌ها هستند و اگر شما نتوانید اخبار صحیح را از غلط تشخیص دهید و عضو سایت‌ها و شبکه‌های دروغ‌پرداز شوید، تلفن همراه شما به وسیله‌ای خطرناک تبدیل خواهد شد که جهانی دروغین را برایتان به تصویر خواهد کشید و مدام اطلاعات غلط به شما خواهد داد. اما برای ممانعت از فریب خوردن و بازیچه رسانه‌‌های دروغین شدن شما می‌توانید کتاب بخوانید. کتاب سواد رسانه‌ای(دوره 10 جلدی) که از سوی حمیدرضا آیت‌اللهی، اسماعیل رمضانی، احمد عسکری، روح‌الله رجایی و سمیرا حیدری‌فر به نگارش درآمده از جمله کتاب‌های مناسب برای خانواده‌ها، پدر و مادرها و حتی نوجوانانی است که می‌خواهند به صورت کاربردی مهارت مواجهه و استفاده صحیح از رسانه‌ها را بیاموزند.

فاصله خود را با واقعیت‌های جهان کم کنید + معرفی کتاب

مجموعه کتاب‌های «سواد رسانه‌ای» با رویکردی کاربردی، کارگاهی، ساده و همه فهم، به‌روز و کاملاً آموزشی سعی می‌کند تا چارچوبی برای آموزش الفبای سواد رسانه‌ای برای جوانان، دانش‌آموزان و سایر علاقه‌مندان باشد. این مجموعه شامل یک کتاب عمومی و 11 کتاب اختصاصی برای رسانه‌ها و ابزارهای رسانه‌ای گوناگون است.

این 12 کتاب عبارت‌اند از؛ سواد رسانه‌ای، تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای، رادیو، شبکه‌های اجتماعی، موبایل، خبرگزاری‌ها، مطبوعات، سینما، تلویزیون، عکس و اینترنت.

اگر می‌خواهید اطلاعات تخصصی‌تری درباره سواد رسانه‌ای داشته باشید و یا اگر دانشجو و پژوهشگر حوزه رسانه و رشته‌های مرتبط با علوم انسانی هستید، می‌توانید کتاب «سواد رسانه‌ای از الف تا ی» (مفاهیم، مهارت‌ها و کارکردهای سواد رسانه‌ای از منظر اساتید و صاحب‌نظران) را که به اهتمام معاونت صدای سازمان صدا و سیما و محمدصادق افراسیابی تدوین شده است بخوانید.

فاصله خود را با واقعیت‌های جهان کم کنید + معرفی کتاب

در بخشی از این کتاب آمده است: سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یکی از انواع مجموعه سوادهایی است که در جامعه اطلاعاتی به‌شدت مورد نیاز افراد است. سازمان یونسکو معتقد است در قرن ۲۱ اشخاصی را می‌توان باسواد نامید که علاوه بر سواد خواندن و نوشتن دارای توانایی­‌های دیگری نیز باشند. این توانایی­‌ها، مهارت­‌هایی هستند که عموم مردم برای زندگی در جامعه اطلاعاتی به آن­ نیاز دارند.

برخی از این توانایی­‌ها و مهارت­‌های مورد نیاز عموم مردم در قرن ۲۱ عبارت‌اند از: سواد رسانه­‌ای و اطلاعاتی، سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد تربیتی، سواد رایانه‌ای و سواد سلامت. هر چند در برخی از اسناد منتشر شده از سوی یونسکو از سوادهای دیگری نیز نام برده شده است، اما به نظر می­‌رسد هفت سواد اصلی مورد نیاز عموم مردم در جامعه اطلاعاتی مواردی هستند که از آن یاد شد.

در این زمینه، افزایش سواد رسانه­‌ای و اطلاعاتی عموم مردم به‎خصوص اقشار دانشگاهی و فعالان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... باعث توانمندسازی ایشان برای تولید محتوای سالم، مفید، جذاب و مؤثر خواهد شد. طبعاً تولید هر چه بیشتر محتواهای چند زبانه‌ جذاب و متناسب با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، زمینه‌ساز گرایش بیشتر مردم جهان به انقلاب اسلامی ایران خواهد شد و همین امر می­‌تواند در آینده سیاسی جهان نقش مهمی را ایفا کند.

خوشبختانه تدریس سواد رسانه‌ای در مدارس کشورمان در حال انجام است و این مسئله نوید بالا رفتن سواد رسانه‌ای مردم را می‌دهد، بر همین اساس سومین کتاب معرفی شده امروز یک پیشنهاد برای مربیان و اساتیدی است که به تدریس سواد رسانه‌ای مشغول هستند.

کتاب «راهنمای کاربردی مربیان سواد رسانه» کتابی برای اساتید دانشگاه، معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای است که دپارتمان سواد رسانه‌ای مدرسه هنر و رسانه آینه آن را منتشر کرده است.

این کتاب در 16 مقاله‌ تخصصی با رویکرد افزایش مهارت‌ها و دانش کاربردی مربیان سواد رسانه‌ای ارائه شده و شامل سه بخش؛ تفکر انتقادی، اقتصاد توجه و مهارت‌های دیجیتال است. در بخش اول یعنی تفکر انتقادی: «چهار روش برای آموزش سواد رسانه‌ای اخبار به دانش‌آموزان در عصر دیجیتال»، «10 راهکار خلاقانه برای تدریس سواد رسانه‌ای»، «مطالعه انتقادی: عبارت‌هایی که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در مورد آن چه می‌خوانند صحبت کنند»، «بازی سؤال‌‌ها؛ سؤال‌ها از پاسخ‌ها مهمترند» و «سؤال‌هایی برای تقویت تفکر انتقادی دانش‌آموزان در مورد اخبار و محتوای شبکه‌ها اجتماعی» مطرح شده است.

در بخش دوم یعنی اقتصاد توجه، مباحث «مسئله‌ اقتصاد توجه» و «شبکه‌های اجتماعی و اقتصاد توجه» بیان شده و در بخش آخر یعنی مهارت‌های دیجیتال، «توسعه مهارت‌های دیجیتال»، «مهارت‌های سواد دیجیتال: همکاری»، «مهارت‌های سواد دیجیتال: تفکر انتقادی»، «مهارت‌های سواد دیجیتال: درک فرهنگی و اجتماعی»، «مهارت‌های سواد دیجیتال: یافتن اطلاعات»، «مهارت‌های سواد دیجیتال: امنیت آنلاین»، «مهارت‌های سواد دیجیتال: مهارت‌های عملی و کاربردی»، «مهارت‌های سواد دیجیتال: مهارت‌های ارتباطی» و «سه مورد از خطرات استفاده بیش از حد از صفحات نمایش برای نوجوانان» بیان شده است.

انتهای پیام
captcha