مطالعه قدیمی‌ترین کتاب پزشکی جهان اسلام به پیشنهاد استاد محقق
کد خبر: 3935986
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

مطالعه قدیمی‌ترین کتاب پزشکی جهان اسلام به پیشنهاد استاد محقق

مهدی محقق با پیوستن به «پویش کتابخوانی ملی» گفت: کتاب «کامل الصناعه الطبیه» نوشته علی بن عباس مجوسی اهوازی را که قدیمی‌ترین کتابی علم پزشکی در جهان اسلام است، برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم.

مهدی محقق مطالعه قدیمی‌ترین کتاب پزشکی جهان اسلام را پیشنهاد کردبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ مهدی محقق نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی با پیوستن به «پویش کتابخوانی ملی» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شده است، گفت: این کتاب همیشه مورد علاقه من بوده و اخیراً جلد چهارم این کتاب به همت مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل چاپ و منتشر شده است.
 
وی افزود: علی بن عباس مجوسی اهوازی نویسنده این کتاب پیش از اینکه ابن‌سینا کتاب «قانون» را بنویسد، کتاب «کامل الصناعه الطبیه» را نوشته بود. این کتاب قدیمی‌ترین مجموعه پزشکی در جهان اسلام به شمار می‌رود که پیش از این سه جلد از آن منتشر و چاپ جدید آن به تازگی وارد بازار شده است.
 
محقق ادامه داد: این کتاب را سیدمحمد خالد غفاری یکی از استادان دانشگاه آزاد در سنندج ترجمه کرده است. به دلیل گرانی کاغذ برای انتشار مجدد آن در تنگنا قرار داریم، اما امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوان کتاب «کامل الصناعه الطبیه» را به عنوان قدیمی‌ترین کتاب کهن‌ترین مجموعه پزشکی که در ایران نوشته شده دوباره به چاپ رساند.
 
بنیانگذار دایرة المعارف تشیع گفت: درباره مقوله کتاب و کتابخوانی بزرگان زیادی به ویژه شاعران اشعار زیادی سروده‌اند که باید به آنها توجه شود.
انتهای پیام
captcha