ایجاد فرصت برای دانش‌پژوهان جوان تولید انگیزه می‌کند
کد خبر: 3935595
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
پیام‌ تصویری وزیر علوم به اختتامیه جشنواره‌های ملی جهاد دانشگاهی؛

ایجاد فرصت برای دانش‌پژوهان جوان تولید انگیزه می‌کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به آیین اختتامیه جشنواره‌های ملی جهاد دانشگاهی گفت: برگزاری این جشنواره‌ها در ادوار گوناگون و نسبتاً طولانی، می‌تواند فرصت و مسیری را پیش روی دانش‌پژوهان جوان قرار دهد تا در پیگیری تحقیقات کاربردی امیدوارانه و باانگیزه عمل کنند. 

مراقب افراط و تفریط‌های تفکیک ارزش‌گذاری منطقی در دانشگاه‌ها باشیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، هجدهمین دوره پایان‌نامه دانشجویی، چهارمین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه و نخستین دوره مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه‌ای عصر امروز ۲۶ آبان با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به صورت آنلاین برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تصویری خود به جشنواره پایان‌نامه دانشجویی گفت: ارزش هر علمی بر نافع بودن برای ابنای بشر است. این نفع به شکل‌های مختلف قابل کشف و محاسبه است. کما اینکه علومی مانند علوم پایه و علوم انسانی در بخشی از زمینه‌ها، هنر در زمینه‌های مختلف در مبانی علمی خود در حوزه‌های مختلف که مستقیماً نفع آنی برای صاحب آن و یا مخاطب و شنونده آن نداشته باشد، اما برای تقویت و توسعه پایه‌های دانشی و گسترش حوزه اندیشه و فراهم آوردن زمینه‌های فکری برای پیشرفت سایر علوم ضرورت قطعی دارد. 

وی افزود: آنچه مهم است، توجه به جایگاه علوم و تفکیک ارزش‌گذاری منطقی برای آنهاست که در این زمینه باید مراقب افراط و تفریط‌هایی که ممکن است واقع شود، بود. هر فکر نویی بر مبنای دانش اولیه و فرضیه‌های نظری شکل می‌گیرد؛ از این رو در توجه به علوم کاربردی باید به این موضوع توجه دقیق داشته باشیم.

غلامی ادامه داد: برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های سال دانشجویی در ادوار گوناگون و نسبتاً طولانی می‌تواند فرصت و مسیری را پیش روی دانش‌پژوهان جوان قرار دهد تا در پیگیری تحقیقات کاربردی امیدوارانه و باانگیزه عمل کنند. 

وزیر علوم تصریح کرد: تلاش و زحمت جهاد دانشگاهی در این زمینه بسیار ارزشمند است، زیرا فضای فکری و عملی حاصل از نگاه کاربردی به تحقیقات و نتایج آنها می‌تواند محیط‌های دانشگاهی را بیش از پیش به سمت و سوی توجه به حل مسائل و مشکلات پیش روی بخش‌های مختلف جامعه سوق دهد. قطعاً ارتباط بین محیط‌های علمی با بخش فعال در حوزه‌های اقتصادی، احتماعی و بهره‌وری تحقیقاتی و بهره‌برداری از این حوزه‌ها ظرفیت‌های گرانسنگ علمی و فناوری کشور منجر به عملکرد بهتر و هماهنگی بیشتر خواهد شد.

وی تأکید کرد: هجدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی که نگاهش معطوف به پایان‌نامه‌های کاربردی است، این مسئولیت و مأموریت را به خوبی پیش برده و امیدواریم در این جشنواره و سال‌های بعد، دستاوردهای آن بیش از گذشته، نگاه مسئولان تحقیقاتی در محیط‌های علمی را به سمت توجه ویژه به استفاده از پروژه‌های عملگرا و کاربردی در حوزه‌های گوناگون سوق دهد. 

غلامی گفت: ظرفیت‌های بسیار بالای کشورمان از نظر نیروی انسانی و کار در حوزه‌های مختلف ایجاب می‌کند، در این زمینه بیش از گذشته تلاش شود و وزارت علوم هم در زمینه ارزش‌یابی‌ها و ارزیابی‌ها برنامه‌ریزی لازم را خواهد داشت.

اتحادیه: مطالعه دیدتان را وسعت می‌دهد

منصوره اتحادیه، استاد خادم کتاب نیز در پیام تصویری خود گفت: بدون شک دانشجویان و جوانان امید آتی کشورمان و چشم و چراغ ما هستند. من بعد از سال‌ها تدریس و تجربه چند توصیه به جوانان دارم، برای رسیدن به هدف میان‌بری وجود ندارد، باید همگی راه طویل و پرنشیب و فراز و ناهموار و سخت را طی کنیم. همانطور که پدران و مادران شما طی کرده‌اند.

ایجاد فرصت برای دانش‌پژوهان جوان در آنها تولید انگیزه می‌کند

وی افزود: در هر جهت و طریقی که قدم برمی‌دارید سعی کنید بهترین باشید، اما اگر به هدف نرسیدید، ناامید نشوید. موفقیت طرق مختلفی دارد. یک راز موفقیت مطالعه است. در هر رشته و حرفه‌ای که انتخاب خواهید کرد، از مطالعه عمیق و گسترده غافل نشوید. مطالعه است که دید شما را وسعت خواهد داد. رموز علم را به رویتان باز خواهد کرد و این احساس را خواهد داد که عضوی از اعضای ساکن جهان رمزآلود هستید و در اقصی نقاط آن جوانان دیگری با همین شور و دغدغه‌خاطر و با همین آمال و آرزوها در پی کلید موفقیت هستند.

اتحادیه با تأکید بر اینکه در پی سراب نباشید، هدفمند باشید، اما هدفی قابل دسترسی و امکان‌پذیر، ادامه داد: هر کتاب و مقاله‌ای را که می‌خوانید با نظر انتقادی، تحلیلی بخوانید، نه لزوماً برای یافتن علم، بلکه برای اینکه ببینید نویسنده در انتقال معنی و موضوع مورد نظر خود توانسته، موفق عمل کند و این نظریات خود را در کتابچه‌ای نوشته و نگه دارید. بعد از سال‌ها خواهید دید که گنجینه‌ای در اختیار دارید.

ضیاء موحد: موضوع پایان‌نامه به حل مسئله منجر شود

ضیاء موحد، استاد راهنمای برگزیده نیز در پیام تصویری خود گفت: کسی که می‌خواهد پایان‌نامه بنویسد، باید موضوعی داشته باشد که دل‌مشغول کرده و سؤالی در ذهنش ایجاد شده باشد تا بتواند برای پافتن پاسخ آن، تحقیق و پژوهش خود را آغاز کند. گاهی دانشجو از استاد راهنما، موضوع می‌خواهد و من در پاسخ به این دانشجو می‌گویم، موضوعی که ذهن دانشجو را مشغول نکرده، چطور می‌توانید تحقیق کنید. البته گاهی پیشنهاد استاد راهنما مؤثر است.

وی افزود: من استاد راهنمایی داشتم که با وجود داشتن موضوع، موضوع دیگری که حاشیه‌ای و پر از پارادوکس بود و تاکنون کسی راه حلی برای آن نیافته بود، پیشنهاد کرد. در این صورت اگر پایان‌نامه‌ای نوشته شود، مطمئناً جواب قاطعی به دست نخواهد آمد. 

یادآور می‌شود؛ در پایان آیین اختتامیه جشنواره‌های ملی دانشجویی جهاد دانشگاهی از برگزیدگان این جشنواره‌ها تقدیر و قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha