احیای کارکرد مساجد با فعال شدن مراکز نیکوکاری مسجدمحور
کد خبر: 3934563
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
مرتضی بختیاری بیان کرد؛

احیای کارکرد مساجد با فعال شدن مراکز نیکوکاری مسجدمحور

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، درباره روند فعالیت مراکز تخصصی نیکوکاری مسجدمحور گفت: تلاش شده است به واسطه این مراکز نیکوکاری، مساجد به جایگاه اصلی خود بازگردند.

بازگشت مساجد به جایگاه خود، به واسطه مراکز نیکوکاری مسجدمحور

به گزارش ایکنا، مراکز نیکوکاری در چهار سطح محله‌محوری، مسجدمحوری، صنفی و مراکز تخصصی فعالیت می‌کنند که از جمله اهداف شکل‌گیری این مراکز انجام وظایف اسناسنامه هماهنگی تشکل‌های مردمی با استفاده از ظرفیت مردمی تبادل تجربه میان کمیته امداد و نهاد‌های حمایتی است. این مراکز تشکیلاتی سازمان یافته نیست، بلکه تشکل‌هایی مردم‌نهاد محسوب می‌شود که فعالیت‌های نیکوکاری را دنبال می‌کنند.

هر مرکز ابتدا در محدوده جغرافیایی خود نیازمندان و خیران را شناسایی و کمک‌های لازم صورت می‌گیرد و یا در برخی موارد، مراکز و یا محلات برخوردار، معین محلات و مراکز کم برخوردار می‌شوند. این مراکز تلاش دارند از توانمندی جامعه به صورت عادلانه در مسیر کمک به نیازمندان استفاده کنند.

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره روند فعالیت‌های مراکز تخصصی مسجدمحور اظهار کرد: در حوزه نیکوکاری، مراکز تخصصی مسجدمحور اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند و تلاش شده به واسطه این مراکز نیکوکاری، مسجد به جایگاه اصلی خود بازگردد. سعی ما بر آن است تا با ساماندهی مراکز نیکوکاری در مساجد بتوانیم در راستای شناسایی و نحوه خیررسانی، با محوریت مسجد گام برداریم.

بختیاری ادامه داد: با همان رویکرد در کمیته امداد مشغول فعالیت هستیم و مراکز نیکوکاری تخصصی با محوریت مساجد راه‌اندازی شدند. برای مثال در استان گلستان با همکاری اتاق بازرگانی استان، مرکز تخصصی نیکوکاری ایجاد شد. حوزه‌های صنعت، کشاورزی و معدن نیز می‌توانند مشاوران خوبی برای کمیته امداد در بحث اشتغال و ایجاد مراکز نیکوکاری باشند. در استان ایلام با کمک صنعت پتروشیمی مراکز نیکوکاری راه‌اندازی شدند و سپس به صنایع پایین دستی اعلام کردند که در این مراکز نیکوکاری از مددجویان کمیته امداد استفاده کنند.

رئیس کمیته امداد همچنین درباره اقدامات این کمیته پیرامون شناسایی مسائل و آسیب‌های اجتماعی مددجویان و پایگاه‌هایی که مقرر بود به این منظور ایجاد شود، اظهار کرد: در زمینه آسیب‌های اجتماعی و شناسایی مسائل حول این موضوع، با سازمان اجتماعی وزارت کشور همکاری داشته‌ایم و جلسات تخصصی پیرامون این موضوع برگزار شده است. آئین نامه‌ای نیز تصویب و کارگروه‌های مربوطه تشکیل شده‌اند. پای کار آسیب‌های اجتماعی مددجویان هستیم.

بختیاری همچنین در ارتباط با آن دسته از افرادی که اشتغال آن‌ها به واسطه یک سال اخیر و شیوع کرونا دچار مشکل شده است و اینکه می‌توانند به کمیته امداد برای دریافت کمک مراجعه کنند، بیان کرد: برای تحقق و گسترش کمک مؤمنانه‌ که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، همه دستگاه‌ها باید در کنار مردم باشند؛ ما نیز به تبعیت از شرایط به وجود آمده به واسطه شیوع این بیماری، در کنار آسیب‌دیدگان در بخش اشتغال هستیم.
انتهای پیام
captcha