همه آثار فرهنگی مناسب کودک و نوجوان نیست / رسانه‌ها یاریگر خانواده‌ها باشند
کد خبر: 3925667
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
در نشست معرفی 49 اثر دفاع مقدس بیان شد:

همه آثار فرهنگی مناسب کودک و نوجوان نیست / رسانه‌ها یاریگر خانواده‌ها باشند

رئیس حوزه هنری استان تهران گفت: ما برای خانواده‌ها محتوا و بستر فرهنگی مناسب تولید نکرده‌ایم و آنها در میان انبوه کتاب‌ها سردرگم هستند؛ نمی‌دانند چه آثاری زرد و چه آثاری برای فرزندانشان مناسب است.

همه آثار فرهنگی مناسب کودک و نوجوان نیست/ رسانه‌ها یاریگر خانواده‌ها باشندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای معرفی بیش از ۴۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان با موضوع دفاع مقدس با حضور حجت‌الله ناظری، رئیس حوزه هنری استان تهران برگزار شد.
 
ناظری در این نشست با اشاره به اهمیت حضور خبرنگاران و مستندسازان در عرصه دفاع مقدس گفت: خبرنگاران و مستندسازان در دوره دفاع مقدس به منظور ایجاد محتوا و مستندسازی آن برای آیندگان تلاش‌های بسیاری کردند و کتاب‌هایی که اکنون تولید شده، براساس خاطرات و مستندنگاری‌های آنهاست که در زمان جنگ انجام داده‌اند.
 
وی افزود: اکنون جنگ تمام نشده است، زمانی جنگ فیزیکی و نظامی بود و امروز در دو جبهه اساسی اقتصادی و فرهنگی می‌جنگیم. شناخت جنگی که در این عرصه‌ها رخ می‌دهد، بسیار سخت است و این مسئولیت رسانه‌ها و خبرنگاران را به عنوان ژنرال‌های خبری بالا می‌برد.
 
ناظری با اشاره به معرفی بیش از  عنوان کتاب کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس گفت: حوزه هنری با توجه به شرایط جنگی موجود در عرصه فرهنگی، شروع به جمع‌آوری اطلاعاتی در حوزه دفاع مقدس و متناسب با کودکان و نوجوانان کرد و اقدام به تولیداتی کرد که طی این سال‌ها ۱۵۰ اثر تولید کردیم که ۴۹ اثر آن در حوزه دفاع مقدس بوده است.
 
وی تصریح کرد: حوزه هنری کودک و نوجوان با همکاری سوره مهر اقدام به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با عنوان «روشنای خاطره‌ها» تا ۱۷ مهرماه کرده است تا بتواند با دسترسی آسانتر این آثار، نقش مهمی در معرفی آن‌ها به مخاطبان داشته باشد. علاوه بر این رسانه‌ها هم در معرفی این آثار نقش مهمی خواهند داشت.
 

نقشه جامع ادبیات و هنر کودک و نوجوان

 

کمال شفیعی، شاعر و نویسنده و مسئول امور ادبی استان‎ها در حوزه هنری در ادامه این نشست گفت: دو رسالت مهم کشف، جذب و پرورش استعداد‌ها را در حوزه هنری استان تهران مورد توجه داریم، زیرا هدف غایی حوزه هنری، شناسایی و طراحی نقشه جامع ادبیات و هنر کودک و نوجوان است و در این راستا باید ظرفیت‌ها و نیاز‌ها را مورد توجه قرار دهیم تا نسلی فرهیخته برای آینده پرورش یابد.
همه آثار فرهنگی مناسب کودک و نوجوان نیست/ رسانه‌ها یاریگر خانواده‌ها باشند
 
وی در ادامه درباره تولید آثار ضعیف در حوزه کودک و نوجوان گفت: ما برای خانواده‌ها خوراک و بستر فرهنگی مناسب تولید نکرده‌ایم و آن‌ها در میان انبوه کتاب‌ها سردرگم هستند و نمی‌دانند چه آثاری زرد و یا چه آثاری برای فرزندانشان ارزشمند و مناسب است، اما رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه یاریگر حوزه هنری و والدین و خانواده‌ها باشند و با معرفی آثار آن‌ها را در این مسیر راهنمایی کنند و آگاهی‌بخش باشند.
 
شفیعی در پایان یادآور شد: بسیاری از آثار تولید شده از نظر فکری و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان نامناسب است؛ از این رو ما تلاش کرده‌ایم آثار کارشناسی ‌شده و مناسب برای مخاطبان تولید کنیم و در این زمینه برند مهرک را با لوگوی مشخص و با همکاری انتشارات سوره مهر را طراحی کرده‌ایم و آثار مربوط به کودک و نوجوان با این برند در دسترسشان قرار می‌گیرد.
انتهای پیام
captcha