طب سنتی مدعی زیاد اما افراد خبره کم دارد / حقیقت تأثیر بخور جوش شیرین
کد خبر: 3922764
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
پژوهشگر قرآن و سلامت تصریح کرد؛

طب سنتی مدعی زیاد اما افراد خبره کم دارد / حقیقت تأثیر بخور جوش شیرین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، با بیان اینکه در طب سنتی افراد مدعی زیاد وجود دارد، اما افراد خبره و باسواد کم هستند، به ادعای مطرح شده در مورد تأثیر جوش شیرین در درمان کرونا اشاره کرد و گفت: جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم وقتی تجزیه می‌شود، گاز CO۲ یا دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، این گاز چگونه می‌تواند تنفس ما را افزایش دهد و اکسیژن‌رسانی کند؟

حقیقت تأثیر بخور جوش شیرین بر بیماران مبتلا به کرونا/ طب سنتی مدعی زیاد دارد اما افراد خبره کم هستندداوود فرج‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به توصیه‌های مختلف در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا، اظهار کرد: در موضوع پزشکی و بهداشت و درمان، چون مسئله جان انسان است، به آن حساس هستیم و از آنجایی که دین ما برای جان انسان‌ها ارزش قائل است، افرادی که در کار بهداشت و درمان مقید به مسائل دینی هستند با احتیاط با بیماران رفتار می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد بدون علم و آگاهی وارد این بازار آشفته شده و به تبلیغ برخی راهکار‌ها و دارو‌ها و ... می‌پردازند و با توجه به اینکه هیچگونه کارآزمایی بالینی بر این راهکار‌ها انجام نشده است، به جان افراد آسیب می‌زند. این قضیه هم در پزشکی نوین وجود دارد و هم پزشکی سنتی؛ متأسفانه برخی افراد که آگاهی کاملی ندارند، مواردی را برای مردم تجویز می‌کنند که به سلامت آنان آسیب می‌زند. دستگاه متولی نظام سلامت، وزارت بهداشت و درمان است که باید به این موضوع توجه و از طریق رسانه‌ها مردم را آگاه کند تا تحت تأثیر قرار نگیرند.

عضو مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه بقیه‌الله(عج) با بیان اینکه بیماری کرونا، نوپدید است و طب جدید نیز هنوز تجربه کافی در این رابطه ندارد، گفت: طب سنتی براساس یافته‌های قدیمی شکل گرفته است، بنابراین راهکاری برای درمان بیماری ندارد. اگرچه این طب توصیه‌هایی را برای مقاوم سازی بدن دارند که می‌تواند برای مردم مؤثر باشد.


واقعیت بخور جوش شیرین برای درمان کرونا


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با بیان اینکه در طب سنتی افراد مدعی زیاد وجود دارند، اما افراد خبره و باسواد کم هستند، گفت: بسیاری از مردم نیز این‌ افراد را نمی‌شناسند، این مدعیان هیچگونه تخصصی در طب سنتی ندارند و صرفاً چون علاقه‌مند به این حوزه هستند، وارد این وادی شده‌اند و نسخه‌هایی مانند بخور جوش شیرین و امثال آن را برای مردم تجویز می‌کنند.

وی افزود: براساس چیزی که در علم بیوشیمی می‌دانیم و آموختیم، جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم وقتی تجزیه می‌شود، گاز CO۲ یا دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، این گاز چگونه می‌تواند تنفس ما را افزایش دهد و اکسیژن‌رسانی کند؟ در حالی که همه می‌دانند که این گاز چه آسیبی به تنفس افراد می‌زند.

فرج‌زاده بیان کرد: فردی که بخور جوش شیرین را برای مبتلایان کرونا توصیه کرده است، بیاید مکانیسم عمل جوش شیرین و نحوه تأثیر آن را تشریح کند تا هم ما و هم مردم در این مورد آگاهی داشته باشند.

وی در رابطه با افرادی که به فروش داروی تقلبی برای کرونا مبادرت کرده‌اند، گفت: در این راستا قوه قضاییه باید ورود کند و سازمان نظام پزشکی به شدت با این افراد برخورد کنند، اگر این دارو منجر به مرگ افراد شود باید به عنوان یک قاتل با او برخورد کنند.

این پژوهشگر قرآن و سلامت، همچنین به وضعیت تغذیه در بیماران مبتلا به کرونا پرداخت و گفت: معمولاً باید پس از تشخیص نوع بیماری، توصیه‌های غذایی به بیمار ارائه شود، در این رابطه دو دیدگاه طب نوین و طب سنتی وجود دارد. اما با توجه به اینکه این بیماری و تأثیر آن بر بدن جدید است و دنیا در حال تجربه آن است، نباید هر توصیه‌ای به بیمار ارائه شود.

فرج‌زاده تأکید کرد: آشفته بازاری که در این حوزه به وجود آمده است، باید با همکاری متخصصان طب سنتی و طب جدید سر و سامان داده شود؛ از طرفی رسانه‌ها نیز باید جلوی این تبلیغات نادرست را بگیرند. این توصیه‌های بی‌اساس موجب سردرگمی مردم و سلب اطمینان آنان نسبت به پزشکان می‌شود و این برای سلامت مردم خوب نیست. این عدم اطمینان موجب می‌شود تا پزشک برای بیمار دارو تجویز کند اما بیمار دارو را در سطل زباله بریزد و آن را مصرف نکند. این مشکلات امکان دارد تهدید جانی برای بیمار به همراه داشته باشد، لذا پزشکان در هر دو حوزه طب نوین و طب سنتی باید در رسانه‌ها توصیه‌های کلی ارائه دهند و از توصیه‌های تخصصی پرهیز کنند.

فرج‌زاده یادآور شد: در حال حاضر بیشترین مشکل را در حوزه کرونا داریم، در این زمینه تجربه خاصی نداریم و هنوز بسیاری از جنبه‌های این بیماری ناشناخته است؛ دیدگاه طب سنتی اگر برخی افراد در آن افراط نکنند، پیشگیرانه و توصیه‌هایی برای مقاومت بدن دارد، اما نمی‌تواند درمان کنند یا عامل کرونا را از بین ببرد. پروتکل درمانی و تجویز دارو را فقط باید پزشک متخصص عفونی یا متخصص ریه انجام دهد.
 
وی ادامه داد: پزشکی مانند فیزیک و شیمی نیست که نتیجه یک عمل ریاضی مشخص باشد، چراکه با انسان‌ها که دارای طبایع مختلف هستند سر و کار داریم. برای یک بیماری در دو نفر، یک نسخه پاسخ مشابه نمی‌دهد و اثرات دارویی و غذایی متفاوت است، مثلاً شکر و نبات که هر دو قند ساکاروز داشته و یک فرمول دارند، اما چون در نحوه کریستالیزه شدن آن‌ها تفاوت وجود دارد میزان انرژی نهفته آن‌ها فرق می‌کند، بر همین اساس دو طبع مجزا داشته و تأثیر متفاوتی بر افراد می‌گذارند.
 
این پژوهشگر قرآن و سلامت، بیان کرد: این موضوع در منابع دینی و طب سنتی نیز ذکر شده است که با توجه به طبع انسان‌ها، روش برخورد با آن‌ها نیز باید متفاوت باشد. چنین چیزی در طب نوین وجود ندارد، اما در طب سنتی وجود دارد، باید این موضوع پالایش شود تا بتوان از آن بهره گرفت.
انتهای پیام
captcha