ضرورت حفاظت از هویت و ارزش‌های گذشته
کد خبر: 3921200
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

ضرورت حفاظت از هویت و ارزش‌های گذشته

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: اگر ملتی گذشته، هویت و ارزش خود را محفوظ داشته و از آن عبرت بگیرد می‌تواند در برابر دشمنان ایستادگی کند.

ضرورت حفاظت از هویت و ارزش‌های گذشتهحجت‌الاسلام والمسلمين عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، با اشاره به حوادث منتهی به قیام ۱۷ شهریور، اظهار کرد: در سال‌های نخست انقلاب که نهضت مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) شروع شد، فرزند بزرگ امام از دنیا رفت و در مسجد اعظم قم، مجلس ترحیمی برگزار شد و بعد از آن یکی از جراید دوران مطلبی علیه امام راحل منتشر کرد که موجب ناراحتی و خشم انقلابیون شد. این حوادث که به تظاهرات و واقعه ۱۹ دی انجامید که بعد از آن در شهرهای مختلف ایران راهپیمایی و اعتراضاتی انجام شد تا به ۱۷ شهریور ۱۳۵۶ منتهی شد که در آن اعتراضات به مردمی که در راهپیمایی این روز حضور داشتند به‌طور وحشیانه‌ای شلیک شد.

دیرباز ادامه داد: این کشتار وسیعی در پایتخت کشور بود، رژیم شاه علی‌رغم وجود تظاهرات در سراسر کشور و تهران، سعی در آرام جلوه دادن پایتخت داشت بعد از این کشتار وسیع، تهران قیام کرد و مردمش نیز به نهضت امام خمینی پیوستند که نقطه عطفی در تظاهرات مردمی بود. مهمترین پیامد امر این بود که رژیم شاه نتوانست قیام مردم را کتمان کند، این موضوع بعد بین‌المللی قوی و وسیعی پیدا کرد و در داخل کشور نیز این موضوع مطرح شد و کم کم تظاهرات ملی آغاز که به تسریع سقوط رژیم شاهنشاهی منتهی شد.

وی تصریح کرد: در نهضت مردم ایران حادثه ۱۷ شهریور نقطه عطفی در جهت پیروزی و استحکام انقلاب اسلامی بود که این ایستادگی در برابر ظلم و ستم را مردم ایران از حادثه کربلا و عاشورا آموخته‌اند. این روز به جمعه سیاه نیز مشهور است که در کارنامه شاه و مزدوران رژیم ستمگر، روز سیاهی است که باعث ننگ، عار و ذلت آن‌هاست که سینه‌های مردم بی‌دفاع آزادی‌طلب را آماج گلوله قرار دادند.

دیرباز به ضرورت گرامی‌داشت این روز و انتقال آن به نسل‌های آینده اشاره کرد و افزود: گذشته چراغ راه آینده است اگر ملتی حافظه تاریخی قوی نداشته باشند و گذشته خود را فراموش کند هزینه گزاف و زیادی پرداخت خواهد کرد و اگر ملتی گذشته، هویت و ارزش خود را محفوظ داشته و از آن عبرت بگیرد می‌تواند در برابر دشمنان ایستادگی کرده و جایگاه بین‌المللی خوبی داشته باشد از این جهت باید تمام وقایع تاریخی ایران را مدنظر قرار داد و بارها شاهد بودیم که مقام معظم رهبری بر روی هویت و حافظه تاریخی ملت تأکید می‌کنند.

حجت‌الاسلام دیرباز با اشاره به مراسم عزادرای حسینی امسال، افزود: همانگونه که امسال نیز با وجود شیوع بیماری کرونا شاهد عزاداری بسیار عالی و عرض اردات خاص خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ساحت ائمه اطهار (ع) بودیم، حسینی و دیندار بودن مردم ایران باعث می‌شود که روحیه عزت‌طلبی، شهادت‌طلبی، ایستادگی در برابر ظلم و ستم و حمایت از مظلوم یک بعد بسیار قوی داشته و این موضوع خود را در آغاز نهضت و ۱۷شهریور و جنگ تحمیلی نشان داد. الان هم در بین نوجوانان و جوانان نیز افراد با روحیه شهادت طلبی وجود دارد، شهدای مدافعان حرم که بسیاری از آن‌ها در زمان انقلاب حضور نداشتند ولی پرورش یافتگان این نهضت هستند که جان خود را فدای دفاع از حرم اهل بیت(ع) کردند.

وی در پایان اظهار کرد: در شرایط معیشتی، اقتصادی و مشکلات کنونی نباید دید منفی نسبت به جمهوری اسلامی پیدا کرد بلکه مردم با دولت و دولتمردان همراه و هم‌گام با مردم باید در صدد رفع این مشکلات همکاری کنند و در هر شرایط پشتیبان رهبری و به نظام جمهوری اسلامی وفادار باشند تا خون شهدا و فداکاری مردمی که از ابتدای نهضت و ۱۷ شهریور جانفشانی کردند تا انقلاب اسلامی ثمر دهد پایمال نشود.

انتهای پیام
captcha