اقدامات رویان برای درمان کرونا / امیدواری به سلول‌های مزانشیمی در ترمیم بافت‌های ریه
کد خبر: 3920778
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
شاهوردی تبیین کرد؛

اقدامات رویان برای درمان کرونا / امیدواری به سلول‌های مزانشیمی در ترمیم بافت‌های ریه

رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، با بیان اینکه رویان در عرصه تشخیص کرونا به عنوان پشتیبان وزارت بهداشت فعالیت کرده است، گفت: با توجه به تجربیات گذشته در زمینه سلول‌های بنیادی، اقداماتی برای درمان بافت ریه بیماران مبتلا به کرونا که در شرایط حادی هستند، آغاز شده است.

اقدامات رویان در کرونا/ امیداواری به سلول‌های مزانشیمی در ترمیم بافت‌های ریهعبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه کرونا تأثیرات مختلفی بر زندگی افراد و جامعه گذاشته است، اظهار کرد: در رویان سعی کرده‌ایم گام‌هایی را برای کنترل این بیماری و کمک به وزارت بهداشت و جامعه برداریم.

وی افزود: پژوهشگاه رویان از همان ابتدای شیوع بیماری سعی کرد به عنوان پشتیبان وزارت بهداشت در عرصه تشخیص کووید ۱۹ وارد شود تا تشخیص‌ها سریع‌تر و دقیق‌تر صورت گیرد؛ لذا با اتکا به زیرساخت‌های مناسب در پژوهشگاه، آزمایشگاه تشخیص مولکولی رویان به عنوان آزمایشگاه پشتیبان تست تشخیص ویروس کرونا در اسفندماه راه‌اندازی شد.

شاهوردی بیان کرد: رویان تجارب مختلفی در عرصه سلول درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی داشته است، بر همین اساس استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای درمان بافت ریه بیماران کرونایی که شرایط حادتری داشتند را در بیمارستان‌های شریعتی، مسیح دانشوری و هاجر آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: سلول‌های بنیادی مزانشیمی یکی از سلول‌های خوب برای سلول‌درمانی هستند. با استفاده از این سلول‌ها قدم اول در یافتن درمان کرونا از طریق سلول درمانی و سلول‌های بنیادی را برداشته‌ایم. سلول‌های مزانشیمی که در سلول درمانی استفاده می‌شوند از سلول‌های خون بند ناف یا سلول‌های مغز استخوان مشتق می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه رویان بیان کرد: سلول‌های مزانشیمی نقش تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن را دارند که در اثر کرونا ملتهب شده است. از سلول‌های مزانشیمی پیش از این در درمان بیماران مبتلا به سرطان استفاده کرده‌ایم. امیدواریم در استفاده از این سلول‌ها نتایج خوبی در درمان بیماران مبتلا به کرونا حاصل شود.

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌های دانش بنیان نیز که در عرصه تولید کیت و واکسن کار می‌کنند همکاری داشته و سعی کردیم آزمایشگاه‌ها و تجارب خود را در اختیار این شرکت‌ها بگذاریم.
 
شاهوردی یادآور شد: امیدواریم با یک همکاری بین سازمانی بین محققان و شرکت‌های دانش بنیان قدمی را در راه مدیریت بیماری کرونا برداریم.
انتهای پیام
captcha