مسیر تولید داروهای سنتی و گیاهی
کد خبر: 3912317
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
زرگران تشریح کرد؛

مسیر تولید داروهای سنتی و گیاهی

معاون اجرایی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه مسیر هرگونه تولید دارو باید از سازمان غذا و دارو بگذرد، به تشریح فرایند تولید داروهای سنتی و گیاهی پرداخت.

مسیر تولید داروهای سنتی و گیاهیبه گزارش ایکنا، این روز‌ها که ویروس جهانگیر کرونا تمامی مرز‌های بین‌المللی را درنوردیده است، هر روز در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی و گاه برخی رسانه‌ها، نام‌هایی از دارو‌های سنتی یا گیاهان دارویی مختلف دیده می‌شود که برای این بیماری یا بیماری‌های مختلف دیگر تجویز می‌شوند. حتی بسیاری پا را فراتر نهاده و خود را تولیدکننده داروی سنتی معرفی می‌کنند. طبق قانون هرگونه درمان و دخالت، چه با داروی مدرن و سنتی و غیردارو در صلاحیت پزشک است و فعالیت غیرپزشک ممنوع است. اما مسیر تولید داروی سنتی یا دارو‌های گیاهی چگونه است. این سؤال را از آرمان زرگران، معاون اجرایی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و متخصص داروسازی سنتی، پرسیدیم.

زرگران در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مسیر دارو‌های سنتی همچون سایر دارو‌ها از سازمان غذا و دارو و اداره کل فرآورد‌های طبیعی، سنتی و مکمل می‌گذرد و این نهاد باید مجوز آن را صادر کند. مجوز تولید داروی سنتی نیز براساس پروتکل‌های مشخصی صورت می‌گیرد، در این راستا دارویی که برای تولید آن درخواست صدور مجوز شده است باید در منابع معتبر طب سنتی مانند قانون یا الحاوی و ... ذکر شده و درخواست صدور مجوز نیز با همان نام تاریخی باشد. متقاضی تولید دارو پس از ارائه شواهد علمی مبتنی بر اثربخشی دارو باید گواهی‌های سلامت و ایمنی دارو را نیز کسب کند. پس از آن دارو وارد یکسری آزمایش‌ها می‌شود تا صحیح بودن شکل دارویی آن تأیید شود.

وی یادآور شد: درخواست تولید هر دارویی باید از سوی یک شرکت دارویی انجام شود و بدون آلودگی در خط تولیدی خود، شرایط تولید داروی استاندارد را داشته باشد. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری وجود دارند که براساس قانون و منطبق بر استاندارد‌های موجود به تولید داروی سنتی می‌پردازند.

زرگران افزود: در اداره‌کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل غذا و دارو به دو دسته دارو مجوز تولید داده می‌شود، نخست دارو‌های طبیعی هستند که مثلاً در مورد یک گیاه دارویی ادعایی وجود دارد در این راستا باید کار آزمایی بالینی آن انجام شود تا این ادعا اثبات شود و سپس به آن مجوز دارویی داده شود.

وی یادآور شد: بخش دیگر دارو‌های سنتی هستند که پس از مراحل ذکر شده اخذ مجوز با رعایت پروتکل‌ استاندارد‌های ساخت دارو که از سوی بازرسی غذا و دارو ارائه شده، شرکت دارویی کد irc گرفته و به صورت قانونی دارو را تولید می‌کند و پس از تولید می‌تواند داروی خود را روانه بازار کند.
انتهای پیام
captcha