تولید محتوای آموزشی غنی برای طرح اوقات فراغت به‌صورت مجازی
کد خبر: 3911877
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴

تولید محتوای آموزشی غنی برای طرح اوقات فراغت به‌صورت مجازی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آمادگی دارد که برنامه‌های آموزشی غنی را در راستای طرح اوقات فراغت به‌صورت مجازی برای کودکان و نوجوانان با توجه به شرایط ویژه کنونی کشور، تولید کند.

تولید محتوای آموزشی غنی برای طرح اوقات فراغت به‌صورت مجازیابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص برنامه‌های تابستان امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین اجرای برنامه‌های این کانون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور و البته جهان، بنا شد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری مشهد و سایر نهادهای استان، مسابقه نقاشی مشهد 2020 را با شعار «دست‌های پاک، نجات‌بخش زندگی» در راستای مقابله با ویروس کرونا برگزار شود.

وی با بیان اینکه این مسابقه با دو موضوع، «مراقبت از خودم و سایر افراد زندگی‌ام» و «دست‌های پاکی که مراقب ما هستند»، به‌صورت ملی و بین‌المللی طراحی شد، افزود: در واقع کودکان و نوجوانان 4 تا 17 سال می‌توانند آثار خود را برای شرکت در این مسابقه از طریق پایگاه اینترنتی paintfast.ir برای ما ارسال کنند و خوشبختانه تاکنون نیز آثار خوبی از سوی کودکان و نوجوانان به دبیرخانه ارسال شده به‌گونه‌ای که در بخش بین‌الملل 100 اثر و در بخش ملی نیز 5000 اثر خوب و با محتوا ارسال شده است.

زره‌ساز تصریح کرد: مهلت ارسال آثار این بخش از مسابقه تا پایان مرداد است و اختتامیه آن نیز همزمان با کنگره پیشگیری از بیماری‌های عفونی با شعار «دست‌های پاک، جان‌بخش به زندگی»، در آبان‌ماه سال جاری برگزار و آثار برگزیده نیز انتخاب خواهند شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به برگزاری رویدادهایی که بنا است در دوران کرونایی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از سوی کانون پرورش فکری صورت گیرد، بیان کرد: کانون پرورش فکری با تغییر ساختار در عرصه ارائه خدمات خود چه به لحاظ فیزیکی و چه مجازی بحث کانون مجازی را سرفصل ارائه خدمات خود قرار داده است.

مرکز مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

وی افزود: در کانون پرورش فکری، مرکزی به نام «مرکز مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» وجود دارد. در این مرکز فعالیت‌های کتابخانه‌ای و آن دسته از فعالیت‌هایی را که می‌توان به‌صورت مجازی دنبال کرد ارائه می‌شوند.

زره‌ساز گفت: کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان، اقدامات خود را در قالب 66 فعالیت چه عمومی و چه تخصصی، با گرایشاتی چون ادبی، هنری، فرهنگی، بازی و سرگرمی و ... در این بسته به‌صورت فیزیکی و مجازی قرار داده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: ثبت‌نام اعضا در این فضا و ساختار از 16 تیرماه سال جاری آغاز شده و در حال حاضر نیز تقریباً همکاران ما در بخش کتابخانه‌ای در مناطقی که وضعیت بهتری دارند و کمتر درگیر ویروس کرونا هستند، به‌صورت فیزیکی و در مناطقی که در وضعیت هشدار قرار دارند نیز به‌صورت مجازی و با محتوای غنی در حال ارائه خدمات به اعضا هستند.

تولید محتوای آموزشی غنی، ویژه طرح اوقات فراغت

وی با بیان اینکه خوشبختانه کانون پرورش فکری استان توانسته محتوای آموزشی بسیار غنی را به‌صورت مجازی آماده و تولید کند و در حال حاضر نیز آماده ارائه این خدمات است، گفت: با توجه به آمادگی که در این راستا داریم باید گفت که هر دستگاه و یا بخشی که بنا دارد در راستای طرح اوقات فراغت کودکان، اقدامی را انجام دهد، اما نمی‌تواند به صورت فیزیکی فعالیت‌های خود را اجرایی کند، از این رو ما در کانون پرورش فکری می‌توانیم در فضای مجازی فعالیت‌های فرآیندی را که جزو اولویت‌های کانون نیز به‌شمار می‌رود را انجام داده و طرح‌هایی را در اختیار این دستگاه‌ها قرار دهیم.

زره‌ساز ادامه داد: با توجه به مطالبی که رهبر معظم انقلاب در 14 خردادماه به این نکته اشاره کردند که فعالیت‌هایی که برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، باید فعالیت‌هایی باشد که به سمت پرورشی سوق پیدا کند، فعالیت‌هایی باشد که باعث خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود و به نوعی باعث شود که این دسته از اقشار جامعه به یک اختیار و انتخابی دست پیدا کنند. این‌ موارد نیاز به یک کارکرد فرآیندی دارد که در فعالیت‌های کانون پرورش فکری استان نهفته است و ما این فعالیت‌ها را هم در فضای فیزیکی و مجازی ارائه داده‌ایم.

دوره‌های آموزشی آنلاین ویژه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: علاوه بر این اقدامات که برای کودکان و نوجوانان تعریف شده است، به‌طور ویژه برای اوقات فراغت یکسری دوره‌های خاصی هم برای همه عموم مردم تعریف شده که این دوره‌ها به‌صورت اوقات فراغت در فضای مجازی آماده شده است.

وی اضافه کرد: در استان حدود 13 دوره طراحی کرده‌ایم که به‌صورت آنلاین در فضای مجازی از سوی اساتید بنام استان، آموزش داده می‌شوند، نوجوان ماهر در روابط مثبت، سبک زندگی بزرگسالان، انیمیشن نوجوان، عکاسی نوجوان، عکاسی با موبایل، نقاشی کودک، نوجوان هوشمند هیجانی، بازیگری نوجوان، شعر‌سرایی، خلاقیت کودک و داستان‌نویسی، از جمله برنامه‌های استانی است که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجه به پایگاه اینترنتی kpf.ir در این دوره‌ها شرکت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بیان کرد: همچنین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور نیز کارگاه‌هایی را به‌صورت مجازی، طراحی کرده که بیش از 40 برنامه در این کارگاه‌ها تعریف شده که از سوی اساتید بنام کشور آموزش‌هایی در حوزه‌های مختلف ادبی، هنری و ... ارائه می‌شود. این هم یکی دیگر از اقدامات کانون پرورش فکری کشور است که به‌صورت بر خط کشوری برای اوقات فراغت طراحی شده است.

وی افزود: همچنین علاوه بر کلاس‌های آنلاین نیز دوره‌های بدون محدودیت و آفلاین هم طراحی شده که از آموزش‌های برخی از اساتید بنام، ویدئوهایی گرفته شده است. این دوره‌ها به‌صورت مجازی در گرایشاتی چون داستان‌نویسی، خوشنویسی، ساخت عروسک‌های نمایشی و عکاسی تهیه شده و افراد برای استفاده از این کلاس‌ها می‌توانند با ورود به پایگاه اینترنتی kpf.ir با پرداخت هزینه بسیار اندکی این کلاس‌ها را در سبد خرید خود قرار دهند که البته برای عضویت در این پایگاه اینترنتی، راهنمایی‌های لازم ارائه شده است.

زره‌ساز با اشاره به رسالت و هدف اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: هدف و رسالت اصلی ما از اینگونه اقدامات همانا کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان است و اینکه بتوانیم این استعدادها و خلاقیت‌ها را پویا کنیم و در این راستا سعی کرده‌ایم که با توجه به این شرایط، این خدمات را برای اعضای کودک و نوجوانی که در سراسر استان هستند و به‌صورت حضوری و یا غیر حضوری با کانون ارتباط داشته‌اند، این فضای آموزشی و اوقات فراغت را مهیا کنیم.

انتهای پیام
captcha