امام رضا(ع)؛ بیرق‌دار مبارزه با فرقه‌های ضاله
کد خبر: 3907772
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰

امام رضا(ع)؛ بیرق‌دار مبارزه با فرقه‌های ضاله

مدرس گفتمان‌های دینی لرستان با بیان این‌که امام رضا(ع) در طول دوران زندگی بارها در مناظرات شرکت می‌کرد و پاسخگوی سؤالات دانشمندان بود، گفت: امام رضا(ع) بیرق‌دار مبارزه با فرقه‌های ضاله است.

امام رضا(ع)؛ بیرق‌دار مبارزه با فرقه‌های ضالهحجت‌الاسلام محمد امیری، مدرس گفتمان‌های دینی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تبریک فرارسیدن دهه کرامت به تشریح واژه کرامت پرداخت و گفت: در حدیثی از نبی مکرم اسلام آمده است کرامت به‌معنای دوری از گناهان است و کرم آن است که انسان دنیا را کوچک بشمارد.

وی امام رضا(ع) را امید همه ناامیدان و ولی‌نعمت ایرانیان توصیف کرد و با بیان این‌که امام هشتم شیعیان در یازده ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری دیده به جهان گشود، افزود: امام رضا(ع) با چندین تَن از خلفای آن زمان هم دوره بود و سرانجام در سال ۲۰۳ هجری قمری به دست مأمون به شهادت رسید.

امیری، هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو را یکی‌ از دوران پرفراز و نشیب برای اسلام برشمرد و با بیان این‌که امام رضا(ع) بارها در مناظرات علمی شرکت می‌کرد و پاسخگوی سؤالات دانشمندان بود، بیان کرد: مأمون برای این‌که شخصیت امام رضا(ع) را در نزد مردم پایین بیاورد آن حضرت را با دانشمندان هم‌عصر وی روبه‌رو می‌کرد اما امام رضا(ع) با علم لدنی خود پاسخگوی سؤالات آنان بود و هر روز در نزد مردم محبوب‌تر می‌شد.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که مأمون با حقه‌ها و دسیسه‌ها سعی در کم‌رنگ کردن جایگاه امام هشتم شیعیان داشت، اضافه کرد: مأمون بارها به‌صورت فی‌البداهه امام رضا(ع) را در معرض مناظره قرار می‌داد اما امام با علم لدنی پاسخ‌گوی سؤالات بود و از جهتی تمام توطئه‌های مأمون را نقش بر آب می‌کرد.

امیری امام رضا(ع) را پرچم‌دار، بیرق‌دار و پیشانی مبارزه با فرقه‌های ضاله دانست و با بیان این‌که هر آن‌چه خوبی است در وجود ائمه است، بیان کرد: تعدادی از ائمه‌اطهار با توجه به این‌که در شرایط خاص یا حکومت خاصی و در یک دوره زندگی می‌کردند دارای ویژگی‌های اخلاقی خاصی هستند و برخی ویژگی‌های اخلاقی بین آن‌ها درخشندگی بیشتری دارد.

این کارشناس مذهبی به تعادل شخصیتی امام رضا(ع) در مناظره‌ها و برخورد با مردم اشاره کرد و گفت: ویژگی دیگر امام هشتم شیعیان آراستگی به اخلاق حسنه و نبوی بود این در حالی‌است که از دیگر ویژگی‌های آن حضرت تقوا، پرهیزکاری و زهد ایشان است.

وی با تأکید بر برجسته بودن بخشندگی و سخاوت حضرت امام رضا(ع)، اضافه کرد: در بیانی از آن حضرت آمده است که انسان سخاوتمند از غذای دیگران می‌خورد تا دیگران از غذای او بخورند و انسان بخیل از غذای دیگران نمی‌خورد تا دیگران هم از غذای او نخورند این در حالی‌است که امام رضا(ع) روز عرفه تمام ثروت خود را بین نیازمندان تقسیم می‌کرد که این نشان از بخشندگی و سخاوت آن حضرت دارد.

امیری، صبر، بردباری، استقامت و عزت نفس را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع) برشمرد و ادامه داد: زمانی‌که مأمون امام رضا(ع) را به‌عنوان ولیعهد معرفی می‌کرد به‌دنبال این بود که امام رضا(ع) با دیدن خزانه طلا، کنیزان، و مسائل مادی وسوسه شود اما عزت نفس آن حضرت مانع از این توطئه شد.

این کارشناس مذهبی خوش‌اخلاقی در برخورد با خانواده را از دیگر ویژگی‌های ممتاز امام هشتم شیعیان دانست و افزود: زمانی‌که امام موسی کاظم(ع) در زندان بود مسئولیت زندگی بر عهده امام رضا(ع) افتاد و آن حضرت با رأفت و مهربانی زندگی خانواده را مدیریت می‌کرد و هرگز مشکلات او را از پای در نیاورد.

وی با بیان این‌که از دیگر ویژگی‌های امام هشتم خوش اخلاقی با مردم است، ادامه داد: امام رضا(ع) را با عنوان امام رئوف می‌شناسیم و باید برخوردهای تربیتی آن حضرت را به‌عنوان الگو در زندگی به‌کار بگیریم.

این کارشناس مذهبی به ولایت‌مداری و توجه امام هشتم به امر به معروف اشاره کرد و با بیان این‌که حدیث سلسلة‌الذهب نشان از ولایت‌مداری امام‌ رضا(ع) دارد، گفت: آن‌چه از حدیث سلسلة‌الذهب برداشت می‌شود آن است که کلمه «لا اله الا الله»، دژ مستحکم خداوند متعال است و هر کس وارد این پناهگاه شود در امان است اما ورود به این قلعه شروطی دارد که مهم‌ترین شروط پناهندگی به این قلعه ولایت‌پذیری است‌.

امیری بیان کرد: در زمانی‌که کرونا جهان را درگیر کرده است ما به‌عنوان رهروان ائمه(ع) نیاز است که خصیصه رأفت و مهربانی را در خود تقویت کنیم؛ اگر صاحب خانه هستیم در این شرایط به مستأجر سخت نگیریم؛ چراکه این شرایط خاص نوعی امتحان الهی است و امید آن می‌رود تا از این آزمون الهی سربلند بیرون آییم.

خبرنگار: مهناز عالی‌نژادیان

انتهای پیام
captcha