اقدام تروئیکای اروپایی برای فرار از پاسخگویی است / زمینه‌سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
کد خبر: 3905780
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
سیدحسین نقوی حسینی:

اقدام تروئیکای اروپایی برای فرار از پاسخگویی است / زمینه‌سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصویب قطعنامه ضد ایرانی تهیه شده از سوی تروئیکای اروپایی در شورای حکام را بهانه‌جویی طرف اروپایی برای فرار از پاسخگویی به عدم انجام تعهدات خود در برجام دانست و گفت: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به دنبال آمریکا، نگران لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اواخر مهرماه هستند. لذا می‌توان این‌گونه اقدامات را مقدمه‌چینی برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت و عدم لغو تحریم‌ها دانست.

سیدحسین نقوی حسینی

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده از سوی تروئیکای اروپایی، آلمان، فرانسه و انگلیس، را تصویب کرد که براساس آن این شورا «از ایران می‌خواهد که به طور کامل با آژانس همکاری و درخواست‌های آژانس را بدون تأخیر بیشتر اجابت کند، از جمله اینکه فوراً به محل‌های مشخص‌شده از جانب آژانس دسترسی ایجاد کند.»

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهداف سه کشور اروپایی از این اقدام گفت: جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را داوطلبانه و مطابق تعهدات برجام اجرا می‌کند و این اجرا همچنان علی‌رغم برداشتن پنج گام کاهش تعهدات برجامی ادامه دارد و ایران اجرای آن را لغو نکرده و این نشانه نهایت همکاری جمهوری اسلامی با آژانس و تعهدش به برجام است.

اقدام اروپایی‌ها بهانه‌جویی است

وی ادامه داد: همواره به مسئولان دستگاه دیپلماسی می‌گویم که اگر می‌خواهید غربی‌ها قدمی بردارند و به اصطلاح تکان بخورند، ایران باید اجرای پروتکل الحاقی را لغو کند. معنای پایبندی ایران این است که هیچ مرکز هسته‌ای یا مربوطه به فعالیت هسته‌ای در ایران وجود ندارد که آژانس از آن اطلاعاتی نداشته یا از آن بازدید نکرده یا در گزارش‌های خود به آن نرسیده باشد. لذا اصل این موضوع و اقدام اروپایی‌ها بهانه‌جویی و نبش قبر مسائل خیلی قدیمی‌تری است که به ویژه صهیونیست‌ها دنبال می‌کردند تا از این مسیر ضربه‌ای به جمهوری اسلامی وارد کنند.

سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: از طرف دیگر تلاش آمریکایی‌ها پس از خروج از برجام برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت تاکنون ناکام مانده و این به خاطر نداشتن اعتبار حقوقی لازم برای چنین اقدامی به واسطه خروج از برجام است. تنها مسیری که آمریکایی‌ها می‌توانند از آن بر روی پرونده هسته‌ای ایران انگشت بگذارند و آن را به سمت شورای امنیت ببرند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها همه توان خود را در این مسیر به کار گرفته‌اند و با اعمال نظر سیاسی آژانس را به این نقطه نظر رسانده‌اند، در حالی که خود آژانس هم می‌داند این ادعاها مبنایی ندارد.

اروپا باید پاسخگوی عدم انجام تعهدات برجامی باشد

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: دلیل اینکه تروئیکای اروپایی دست به این اقدام زد و با آمریکا همراهی کرد این است که این سه کشور اروپایی در مقابل افکار عمومی جهان در موضوع برجام بدهکارند و باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا تاکنون به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند در حالی که ایران به همه تعهدات خودش عمل کرده است؟ لذا برای فرار از پاسخگویی دست به چنین اقدامی زدند تا مستمسکی برای بهانه قرار دادن عدم انجام تعهدات خود پیدا کنند.

نقوی حسینی درباره ارتباط چنین اقدامی از سوی اروپایی‌ها با مانع‌تراشی و زمینه‌چینی برای عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در 27 مهرماه گفت: در این مسیر آمریکایی‌ها نقش اصلی را برعهده دارند و اروپایی‌ها دنباله‌رو آنها هستند. آمریکا به خوبی می‌داند که ارزش و اهمیت بازار تسلیحات کمتر از بازار نفت نیست و جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته به دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه دفاعی و نظامی رسیده و سهم خود را از این بازار می‌خواهد.

تلاش آمریکا برای لغو نکردن تحریم‌های تسلیحاتی

وی یادآور شد: امروز ایران به جایی رسیده که می‌تواند در بازاری که بخش اعظم آن در اختیار آمریکا و قدرت‌های اروپایی است، به منزله قدرت صادرکننده تسلیحات فعالانه وارد شود. بنابراین اگر این تحریم‌ها مطابق برجام در مهرماه برداشته شود، آمریکایی‌ها می‌بینند که ایران می‌تواند چه نقش مهمی در این بازار ایفا کند. لذا همه تلاش خود را می‌کنند که این تحریم‌ها لغو نشود و تا مدت نامعلومی تداوم یابد.

عضو هیئت علمی دانشکده شریعتی بیان کرد: ایران با لغو این تحریم‌ها می‌تواند با استفاده از دانش و تکنولوژی روز محصولات تسلیحاتی خود را صادر کند و رونق اقتصادی در شرایط تحریم شکل می‌گیرد و قطعاً این امر هم درآمدهای کلان اقتصادی را برای کشور به ارمغان می‌آورد و هم قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران را به رخ این قدرت‌ها خواهد کشاند. در واقع هدف اصلی از اقدامات این روزهای اروپایی‌ها و امریکا، عدم تحقق چنین اتفاقی در مهرماه است.

انتهای پیام
captcha