به کارگیری ایده‌های خلاقانه در تجمیع و توزیع زکات
کد خبر: 3893077
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

به کارگیری ایده‌های خلاقانه در تجمیع و توزیع زکات

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر لزوم توجه بیشتر شورای زکات به فرهنگ‌سازی این واجب الهی گفت: باید از ایده‌ها و رویکردهای خلاقانه در تجمیع و توزیع زکات استفاده شود.

شاهرخیبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سید‌احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان، عصر دوشنبه، یکم اردیبهشت‌ماه، در نشست شورای زکات که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در لرستان برگزار شد با بیان این‌که زکات از مفاهیمی است که در آموزه‌های قرآنی و روایات از طرف معصومین بسیار بر آن سفارش شده است، اظهار کرد: زکات در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، معنوی و مذهبی کارکردهای فراوانی دارد و صاحبان خرد و اندیشه تلاش می‌کنند در طول عمر در این مسیر با پرداختن زکات، باقیاتی برای خود به جا بگذارند.

وی با اشاره به اهمیت زکات افزود: واژه‌هایی چون احسان و زکات خوشبختانه به خوبی در میان جامعه ما تعریف شده و شکوه انفاق و زکات را در جایی می‌بینیم که آیه ولایت نازل شده است، در این آیه اهمیت زکات به خوبی بیان می‌شود به‌گونه‌ای که این آیه در کتاب‌های شیعه و سنی آورده شده است.

جامعه اسلامی نباید نیازمند داشته باشد

شاهرخی با اشاره به این‌که وقتی امیرالمؤمنین(ع) در حین رکوع انگشتر خود را به نیازمند می‌دهد به این معنی است که در جامعه اسلامی نباید نیازمند داشته باشیم و نیازمند نباید دست خالی برود که یکی از راهکارها اهمیت دادن به بحث زکات است، تصریح کرد: باید از مجموعه شورای زکات کمیته‌ای با حضور جهاد کشاورزی، صدا و سیما، آموزش و پرورش و چند نهاد دیگر تشکیل شود که با نگاهی به گذشته افق‌های جدیدی را در این مسیر باز کرد و همچنین جهت پرداخت زکات باید در سطح استان اطلاع‌رسانی شود؛ چراکه این اقدام می‌تواند شروع یک اقدام فرهنگی برای جمع‌آوری زکات اقلامی چون طلا و دیگر مواردی باشد که زکات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر این‌که با توجه به اهمیت ابلاغ پیام جمهوری اسلامی از طرق هنر و تأثیر آن باید از روش‌های هنری و با کمک حوزه هنری در رساندن پیام اهمیت زکات استفاده شود، گفت: جهت جمع‌آوری و توزیع زکات بین نیازمندان باید برنامه‌ریزی مدونی صورت گرفته تا این واجب الهی در جامعه رواج پیدا کند این در حالی است که باید از ایده‌های خلاقانه برای جمع‌آوری و مصرف زکات بهره‌مند شد‌.

انسان‌دوستی؛ پیام زکات / زکات موجب قرب الهی می‌شود

وی پیام زکات را انسان‌دوستی و زدودن فقر در جامعه اسلامی دانست و گفت: پرداخت زکات موجب تقرب الهی می‌شود و نوعی خودسازی است این در حالی است که برکات الهی شامل حال زکات‌دهنده می‌شود.

شاهرخی با اشاره به رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه، تصریح کرد: آنچه مردم از ما می‌خواهند نظم و انضباط در توزیع اقلام جمع‌آوری شده، مشارکت‌های مردمی از نظر شناسایی جامعه هدف و رساندن به شیوه صحیح به دست افراد نیازمند است، اگر این‌گونه نباشد با یک کار سرعتی در پایان متوجه شویم برخی نقاط شهرها و روستاهای نیازمند استان اقلامی دریافت نکرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه باید با توجه به هدف مدنظر مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی شود، گفت: بر همین اساس باید آرم‌ها و نمادها را کنار گذاشته و به‌دنبال آرمان‌ها و اهداف مقام معظم رهبری باشیم.

انتهای پیام
captcha