حفظ قرآن کریم با عنایت امام رئوف
کد خبر: 3885605
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

حفظ قرآن کریم با عنایت امام رئوف

پایه قرآنی را نمی‌دانستم و حتی روخوانی و روان‌خوانی را به درستی انجام نمی‌دادم و از علوم قرآن و مهارت‌های فن تلاوت بهره‌ای نداشتم، اما با علاقه و پشتکار این کار را آغاز کردم و با عنایت و محبت امام رضا(ع) در مدت چند ماه حافظ کل قرآن شدم. این جملات بخشی از سخنان یک حافظ کل قرآن کریم است. حاصل گفت‌وگوی ایکنا با او را می‌خوانید.

مهدی محمدزاده، از حافظان کل قرآن و دارای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث و کارمند روابط عمومی منطقه چهار عملیات انتقال گاز شرکت ملی گاز است. او 39 بهار از زندگی خود را در مشهد مقدس پشت سر گذاشته است و دو فرزند به نام‌های فاطمه و علیرضا دارد که هر دو حافظ سه جزء قرآن هستند.

ایکنا ـ چه انگیزه‌ای شما را به سمت حفظ قرآن سوق داد؟

پدرم بسیار علاقه‌مند بود که حافظ قرآن شوم. در زمان حیات پدرم و نوجوانی خودم خیلی ضرورت انس با قرآن را حس نمی‌کردم. سال 77 پدرم از دنیا رفت. پس از  این اتفاق تلخ، بدون حضور در هیچ کلاسی، شروع به حفظ قرآن کردم. در حالی که پایه قرآنی را نمی‌دانستم و حتی روخوانی و روان‌خوانی را به درستی انجام نمی‌دادم و از علوم قرآن و مهارت‌های فن تلاوت بهرهای نداشتم، اما با علاقه و پشتکار این کار را آغاز کردم و با عنایت و محبت امام رضا(ع) در مدت چند ماهه حافظ کل قرآن شدم.  

ایکنا ـ درباره شیوه حفظ خود بگویید.

هر روز شیرینی و حلاوت قرآن را بیشتر می‌چشیدم. پس از افزایش محفوظات، مرور را با پشتکار بیشتری انجام دادم؛ بعد از مدتی کوتاه هر دو روز یک بار کل قرآن را در حرم مطهر امام رضا(ع) تلاوت می‌کردم. مراحل حفظ را در حرم مطهر آقا و صحن جمهوری پی گرفتم. صبحها در کنار مزار شهدا به تلاوت قرآن پرداخته و سپس کنار ضریح مطهر آقا محفوظات را به محضر امام رئوف تحویل می‌دادم و روزانه 12 تا ۱۷ ساعت قرآن کریم را مرور می‌کردم.

 ایکنا- چطور موفق به تسلط کامل برای حفظ قرآن شدید؟

در این مسیر هیچ استاد و کلاسی نداشتم. پس از گذشت سال‌ها از حفظ قرآن مبهوت بوده و هستم که چطور می‌توان بدون استاد، کلاس و امکانات لازم و نیز ناآشنایی با مقدماتی که برای حفظ لازم است در مدت کوتاهی قرآن را حفظ کرد. اکنون به فضل خدا از آمادگی بسیاری در حوزه حفظ قرآن قرآن برخوردارم. در دوران جوانی با هیچ فضای مذهبی، قرآن و نماز مأنوس نبودم و فقط لطف و عنایت امام رضا(ع) بود که با این فضا آشنا شدم. در ابتدا تلاش کردم این امر در سه ماه انجام شود، اما به دلایلی انجام نشد و در دو ماه و نیم بعد موفق حفظ کامل قرآن کریم شدم و امیدوارم عامل آیات الهی هم باشم. برای حفظ قرآن استعداد، امکانات و انگیزه بخشی از آن است، بخش اصلی وضعیت روحی و روانی و احساس نیاز به قرآن کریم، حس انس و چشیدن لذت کلام خداست.

 ایکنا- درباره شرکت در مسابقات قرآنی و مقام هایی که اخذ کردید بگویید.

علاقه‌مند به حضور در مسابقه به صورت جدی نبودم، اما به توصیه دوستان و خانواده در برخی مسابقات شرکت کرده‌ام. در زمان خدمت سربازی در مسابقات قرآن سپاه شرکت و دو مقام اول نیروهای مسلح را کسب کردم. همچنین، چهار دوره مقام اول در مسابقات کارکنان دولت، که به میزبانی سازمان امور مالیاتی برگزار شد و رتبه‌های اول مسابقات اوقاف در مشهد و استان خراسان رضوی و مقام پنجم مسابقات سراسری اوقاف و مقام نخست رشته حفظ قرآن کریم در مسابقات سراسری شرکت ملی نفت را کسب کرده‌ام. در حال حاضر فضای مسابقات فضای معنویت بالایی ندارد و تقریباً به همه موارد به جز اصل، که قرآن است، پرداخته می‌شود و در کل توجه به قرآن در مسابقات کمتر دیده می‌شود.

 ایکنا- نظر شما درباره تلاوت‌های قاریان امروزی چیست؟

در تلاوت‌های اساتید ممتاز مصری روح، تازگی و عمق وجود دارد، اما در برخی از تلاوت‌های امروزی به دلیل اینکه قاری گرایشهای مادی دارد و به خاطر خود قرآن آن را تلاوت نمی‌کند تلاوتش اثرگذار نیست و دیری نمی‌پاید که جذابیت و تازگی خودش را از دست می‌دهد. متاسفانه در کشور  اسلامی روح قرآن کمرنگ شده است، در حالی که تلاوت قاری باید بر روح و روان و قلب عموم مردم تأثیرگذار باشد تا برخی از آسیب‌های امروز از بین برود. البته تلاوت‌های قراء ایرانی گاه بسیار جذاب و اثرگذار است. به نظرم قرآن بدون امام حسین(ع) معنا ندارد و قاری قرآن باید ذاکر امام حسین(ع) باشد و در حین تلاوت قرآن کریم عمیقاً به یاد اهل بیت(ع) باشد.

ایکنا- در حال حاضر به تدریس قرآن می‌پردازید؟

پیش از این کلاس آموزش حفظ قرآن داشتم که با استقبال کمی همراه شد، زیرا فضای قرآنی مشهد و کل کشور به دلایل مختلف دچار ریزش مخاطب شده است. البته برپایی کلاس‌های قرآن نیازمند فرهنگسازی است. مردم باید به این مرحله برسند که به قرآن نیازمندند و به سمت این کتاب الهی حرکت کنند. «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند.» (رعد، 11)

آموزش‌های  قرآن باید رایگان باشد و اساتید با عشق به قرآن بپردازند. در واقع زمانی که پرداخت هزینه‌ مطرح ‌شود، انگیزه از بین خواهد رفت. استاد قرآن باید برای خدا تدریس کند و متولیان امر باید شأن استاد قرآن را از نظر جنبه مادی و جایگاه اجتماعی حفظ کنند که در جامعه شیعی ما کمتر دیده می‌شود. بنابراین درصد بالایی از مردم در زندگی‌شان توجه کمتری به آیات قرآن دارند و علت آن نگاه به قرآن به عنوان یک ابزار است. متأسفانه رویکرد مردم به قرآن کمی ضعیف شده و به همین دلیل مشکلات جسمی و روحی در جامعه بیشتر شده است.

ایکنا- علاقه‌مند به تلاوت کدام یک از اساتید هستید؟

تلاوت‌ ترتیل استاد منشاوی و قرائت استاد مصطفی اسماعیل بسیار روحانی است. در حال حاضر به تثبیت قرآن کریم همراه با روخوانی و مفاهیم آیات الهی مشغول هستم. آیات سوره مبارکه یاسین بیشترین تأثیر را بر زندگی‌ام داشته است، مخصوصا آیه اول. به تعبیر علامه طباطبایی «شاید یاسین همان یا حسین است که سرش را بریده‌اند.» البته آیات قرآن هر کدام در هر موقعیت و زمانی می‌تواند مؤثر باشد.

با توجه به آیه مبارکه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید»، فرزندانم با علاقه‌ای که به حفظ قرآن کریم دارند، همراه مادرشان به حفظ آیات الهی مبادرت می‌ورزند و موفق به حفظ چند جزء قرآن کریم شده‌اند.

ایکنا- توصیه‌ای برای  افراد علاقه‌مند به قرآن دارید؟

راه نجات بشر در دو  مقوله تمسک به قرآن و توسل به سیدالشهدا(ع) است و در این صورت حتماً نجات خواهیم یافت. «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ، و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود هدایتشان خواهیم کرد و خداوند با نیکوکاران است.»

امیدمان فقط باید به خداوند باشد و از شرک دور شویم تا گره‌های زندگی و مشکلاتمان حل شود. برای حفظ قرآن کریم مقدمات و پیش‌نیازهایی لازم است. زمانی این امر میسر خواهد بود که علاقه شدید همراه با استمرار یک نیاز واقعی را در وجودمان ایجاد کند و زمانی که این نیاز احساس شد با تمام مشکلات و سختی‌ها به دنبال آن خواهیم رفت.

دیدگاه یک انسان درباره حفظ قرآن باید این باشد که هیچ لذتی بالاتر از آن نیست. قرآن دست انسان را در دست خدا می‌گذارد. باید با قرآن عجین شد و هر لحظه با آن زندگی کرد و انسان در خواستن نیازها صادق باشد.

ایکنا _ و سخن آخر

در پایان از زحمات مادرم برای کوشش در این مسیر قدردانی می‌کنم و همچنین از برادر بزرگترم که سال‌ها پس از مرحوم پدرم تلاش کردند قدردانم. علامه طباطبایی می‌فرمایند که همه اهل بیت(ع) لطف دارند ولی لطف حضرت رضا(ع) محسوس است. همه اهل بیت(ع) رئوف هستند، اما رأفت حضرت رضا(ع) ظاهر است.

انتهای پیام
captcha