چگونه «محی الدین یاسین» بر مهاتیر محمد ترجیح داده شد
کد خبر: 3882474
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳

چگونه «محی الدین یاسین» بر مهاتیر محمد ترجیح داده شد

«محی الدین یاسین» صبح امروز پس از ادای سوگند در حضور پادشاه و برخی از سران احزاب مالزی به عنوان هشتمین نخست وزیر مالزی انتخاب شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از صدا وسیما،‌ انتخاب هشتمین نخست وزیر مالزی پس از یک هفته شوک آور و بحرانی در فضای سیاسی مالزی اتفاق افتاد.

روند اتفاقات پس از اصرار برخی از اعضای ائتلاف «پاکاتان هارپان» برای پایان دوره نخست وزیری« ماهاتیر» و آغاز نخست وزیری «انور ابراهیم» آغاز و با واکنش‌ها احزاب همچون پاس و برخی از هم حزبی‌های «انور ابراهیم» همچون «عظمین علی» و دوستانش بحران آغاز شد.

با خروج عظمین علی و یارانش و پیوستن به جزب «برساتو» حزب ماهاتیر محمد و همچنین فشار یاران انور، ماهاتیر محمد و مقاومت هم حزبی‌های ماهاتیر بر ادامه نخست وزیری وی، «ماهاتیر محمد» از نخست وزیری و ریاست حزب «برساتو» همزمان استعفاء داد و ائتلاف «پاکاتان هاراپان» بعد از دو سال فروپاشید.

با اقدام پادشاه به پذیرش استعفای نخست وزیری مالزی، رایزنی‌ها برای انتخاب نخست وزیر جدید و تشکیل ائتلاف جدید آغاز شد.

موافقت یا مخالفت با شخص «انور ابراهیم»، تقویت حاکمیت مالایی تبار‌ها در دولت و مشارکت حزب «کراپتوکراسی آمنو» از مهمترین عوامل موثر گفتگو‌های بین حزبی برای تشکیل ائتلاف‌ها بود که با توجه به معیار‌های بیان شده گفتگو‌ها و یارکشی‌های سیاسی در درون ائتلاف‌ها و حتی احزاب آغاز و در این میان پادشاه مالزی نیز در سه روز کاری با همه سران احزاب و نمایندگان مجلس (دیوان رعیت) به گفتگو مستقیم و ارزیابی پرداخت و در نهایت دیروز با وجود حمایت اولیه بیشتر احزاب به نخست وزیری «ماهاتیر محمد»، «محی الدین یاسین» را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد.

تحلیگران معتقدند که پس از ملحق شدن «عزمین علی» و یارانش با حزب برساتو، «محی الدین یاسین» و اکثریت حزب برساتو بر ائتلاف جدید با حزب پاس، حزب آمنو برای
نخست وزیری ماهاتیر و تقویت مالایی تبار‌ها برای به دست گرفتن حکومت و حذف حزب DAP و «انور ابراهیم» از حاکمیت تاکید داشتند، اما «ماهاتیر محمد» بر مایل نبودن خود برای همکاری با حزب فاسد آمنو تاکید کرد و معتقد است با توجه به حمایت پاس از وی لزومی بر همکاری با آمنو وجود ندارد.

با موضعگیری «ماهاتیر محمد» مبنی بر وفاداری به ائتلاف امید، یاران وی در برساتو با نگاه قومیت گرایانه و همچنیین مخالفت با شخص «انور ابراهیم» با عبور از «ماهاتیر محمد» بر نخست وزیری محی الدین توافق کرده و با کسب حمایت پاس و آمنو به مرز اکثریت پارلمانی نزدیک شده و توانستند پادشاه را با انتخاب محی الدین یاسین ترغیب کند.

هرچند «ماهاتیر محمد» با اعلام اینکه حداکثر پارلمان ۲۲۲ نفره را با ۱۱۴ رای در اختیار دارد تاکید کرد؛ اما با عدم پذیرش ملاقات با ماهاتیر محمد و ادای سوگند محی الدین یاسین به عنوان هشتمین نخست وزیر در کاخ سلطنتی، قطعا آغاز دوره جدید دولت محی الدین یاسین با اکثریت لرزان پارلمانی با تنش‌ها و چالش ها‌ی بسیار آغاز خواهد شد.   
انتهای پیام
captcha