مهار کرونا در گرو آگاه‌سازی کامل مردم بدون ایجاد نگرانی است
کد خبر: 3882107
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
نقوی حسینی:

مهار کرونا در گرو آگاه‌سازی کامل مردم بدون ایجاد نگرانی است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آگاه‌سازی کامل مردم درباره ویروس کرونا و عدم ایجاد ترس و نگرانی را دو گام اصلی برای موفقیت در مهار کامل آن خواند و اظهار کرد: هم مردم باید به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و هم مسئولان و تریبون‌داران اقدامات مسئولان بهداشتی و آمار رسمی آن‌ها را زیر سؤال نبرند تا با تقویت اعتماد عمومی بتوانیم بر شیوع بیشتر این بیماری فائق آییم.

سیدحسین نقوی حسینی

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اهمیت توجه به ابعاد امنیتی و روانی به ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی برای مقابله مؤثر با ویروس کرونا گفت: کرونا یک تهدید و خطر جدی است و همه باید به جدی بودن آن واقف بوده و هر اقدامی را که لازم است انجام دهند.


  • بیشتر بخوانید:

ضرورت توقف فعالیت‌های رسانه‌ای ناهماهنگ در مبارزه ملی با کرونا

مسئولان غیرمرتبط با کرونا مشوق اعتماد مردم به نهادهای تخصصی باشند


وی ادامه داد: در این راستا همه تمهیدات برای مهار و کنترل این ویروس و عادی‌سازی شرایط جامعه پیش‌بینی شده و تمامی امکانات به کار گرفته شده است، اما در این مسیر دو اقدام ظاهراً در خلاف هم باید انجام شود؛ اقدام اول آگاه‌سازی کامل مردم است. همه باید روزانه به این فکر کنند که ممکن است خودشان به این ویروس مبتلا شوند و لذا مردم را باید همواره در حالت آماده‌باش قرار داد.

لزوم آگاهی کامل بدون نگرانی

وی با بیان اینکه این به معنی سختی مقابله با کرونا نیست، گفت: اتفاقا مبارزه با ویروس کرونا نه سخت و نه هزینه‌بر است و تنها مستلزم رعایت اصول ساده بهداشتی از قبیل شستن دست‌ها، ضد عفونی سطوح، ماندن در خانه و حضور نداشتن در تجمعات است.

نقوی حسینی اظهار کرد: اقدام دوم این است که جامعه دچار نگرانی و وحشت روانی نشود. به عبارتی آگاهی کامل به این موضوع نباید منجر به ترس و استرس شود و مردم باید با تدابیر بهداشتی بیش از پیش، زندگی عادی خود را ادامه دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: این ویروس کشنده نیست و متأسفانه تنها درصد اندکی که به لحاظ ایمنی ضعیف هستند فوت شده‌اند و اگر دستورالعمل‌های ساده بهداشتی رعایت شود می‌توان به راحتی این ویروس را مهار کرد.

چرا عده‌ای آمارهای رسمی را زیر سؤال می‌برند

نقوی حسینی درباره اهمیت تقویت اعتماد مردم به مسئولان از جمله مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا به ویژه از سوی مسئولان غیرمرتبط گفت:‌ تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام مثبتی بود که تاکنون نیز تصمیمات خوبی از سوی این ستاد اتخاذ شده و متأسفانه در فضای مجازی شایعات زیادی درباره این ویروس و اقدامات و تصمیمات مسئولان منتشر شده است. همچنین اقدام نامطلوب دیگر دامن زدن افراد دارای سمت به نگرانی مردم است.

وی افزود: برای نمونه برخی با گرفتن فیلم از خودشان اعلام می‌کنند که تست کرونای آنها مثبت شده است، در حالی که هیچ ضرورتی برای چنین کارهایی نیست یا اعلام خبر 50 فوتی در قم بر اثر کرونا از سوی یک نماینده مجلس تبعات زیادی داشت.

نقوی حسینی ابراز کرد: کشور در این رابطه مقامات رسمی و مرتبط دارد که آنها در حال کنترل مسائل هستند و هر آمار و ارقامی که درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا باشد اعلام می‌کنند. الان مسئولان همه کشورها در حال اعلام آمار مبتلایان و فوتی‌ها ناشی از این ویروس هستند اما هیچ کس نمی‌گوید آنها دروغ می‌گویند و آمار آنها را زیر سؤال نمی‌برد. اما در کشورمان از زبان برخی مسئولان آمار رسمی کشور زیر سؤال می‌رود.

وی با تأکید بر مورد اعتماد بودن وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: وزیر بهداشت فرد سالم و راستگویی است که به تخصصش واقعاً تعهد دارد. بنابراین درخواست من از مردم این است که به شایعات و اخبار غیرموثق فضای مجازی توجه نکنند و از سوی دیگر تریبون‌داران و جایگاه‌داران نیز مصاحبه‌های بی‌جا را منتشر نکنند. من سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستم ولی چه دلیلی دارد درباره آمار فوتی‌های کرونا صحبت کنم. شبکه‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها به وزارت بهداشت متصل هستند و هر موردی از ابتلا و فوت ثبت شود به وزارت بهداشت منتقل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تصریح کرد: بهتر است اجازه دهیم اخبار مربوط به این ویروس از یک مرکز منتشر و تصمیم‌گیری‌ها در یک فرماندهی اتخاذ شود تا اعتماد مردم به مسئولان مربوطه تقویت شده و بتوانیم با یکپارچگی و انسجام مردم و مسئولان بر شیوع بیشتر ویروس فائق آییم.

انتهای پیام
captcha