به گزارش ایکنا، آیتالله علیاکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران، در درس خارج امروز ، 21 بهمنماه، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را رفراندوم سالانه و رای مثبت به جمهوری اسلامی دانست و با تنظیر آن به برائت از مشرکین پس از نزول سوره برائت، حضور در آن را برای تک تک افراد واجد شرایط و فاقد موانع، واجب عینی بیان کرد.
وی افزود: از حیث ماهیت این حضور ـ که بسا تجدید بیعت با ولی امر قلمداد شود ـ هر مکلفی که واجد شرایط است و مانعی برای حضور ندارد، باید در آن حضور یابد، پس واجب عینی است.
رشاد ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، حضور پرشور در یومالله ۲۲ بهمن را یک تکلیف دینی و انقلابی پیش روی ملّت خواند و گفت: حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن از آن جهت که از سویی ایجاد مصونیت کرده و امنیت ملی را تحکیم میکند و از دیگر سو باعث صیانت از انقلاب اسلامی و نظام میشود که حفظ نظام اوجب واجبات است، بر همه ما واجب شرعی، ملّی و انقلابی است و باید در این راهپیمایی عظیم که یک همهپرسی و رفراندوم سالانه قلمداد میشود، حضور پیدا کنیم.
وی افزود: گاه واجب کفایی، با ملاحظاتی به واجب عینی بدل میشود؛ به جهت آثاری که بر این حرکت و حضور حماسی مترتب است، که آثاری فراتر از اثر مترتب بر یک واجب کفایی است، چه بسا بتوان گفت حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن واجب کفایی نیست، بلکه واجب عینی است؛ کما اینکه از حیث ماهیت این حضور ـ که بسا تجدید بیعت با ولی امر قلمداد شود ـ نیز و هر مکلفی که واجد شرایط است و مانعی برای حضور ندارد، باید در آن حضور یابد، پس واجب عینی است.
رشاد افزود: این راهپیمایی مانند اعلام برائت پس از نزول سوره برائت است که همه کسانی که در منی حاضر بودند باید در برائت از مشرکین حاضر میشدند، لهذا فقط حضور «مَن به الکفایه» در این راهپیمایی کفایت نمیکند. بنا به این ملاحظات که عرض شد، حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، مخصوصاً در سال جاری، چه بسا بتوان گفت که واجب کفایی نیست، بلکه واجب عینی است!.
آیت الله رشاد با بیان اینکه این حضور یک رفراندوم سالانه است، گفت: حضور ملت ایران در این راهپیمایی یک همهپرسی سالانه است که از سوی مردم نسبت به اساس انقلاب و نظام و اصول راهبردی کشور و مواضع و موضعگیریهای اصلی نظام و رهبری نوعی همهپرسی میشود و مردم با حضور خود رای مثبت به مبانی انقلاب، مواضع نظام و رهنمودهای رهبری میدهند؛ گویی این حضور نوعی پاسخ مثبت دادن و رای مثبت در صندوق انقلاب و جمهوری اسلامی افکندن است، این خود نوعی رفراندوم است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: این روزها هر از چندی که یک مدیر عالی که در انجام وظایف خود دچار مشکل میشود و برای پنهانسازی ناتوانی و فرار از ناکارآمدی خود بهانهای بتراشد، مسئله فرعی ایجاد میکند و اذهان را به امور حاشیهای معطوف میدارد، پیشنهاد نخنمای رفراندم را مطرح میکند. حضور مردم در یوم الله ۲۲ بهمن رفراندوم است. فردا ببینیم مردم چه میگویند و مواضع آنها چیست؟ آیا کسانی که دم از رفراندمخواهی میزنند، به لوازم و پیامدها و نتایج رفراندوم پایبند خواهند بود؟ متأسفانه حوادث نشان داد که چنین نیست و ما به پیامدهای رفراندوم ملتزم نیستیم.
تشییع میلیونی سردار حاج قاسم سلیمانی یک رفراندوم بزرگ بود
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به حضور دهها میلیونی مردم ایران در تشییع و تکریم شهید سردار سپهبد قاسم سلیمان به عنوان یک رفراندوم بزرگ، گفت: این تشییع یک رفراندوم نه در مقیاس ملی، بلکه در سطح منطقه و جهان بود. آیا به لوازم و نتایج و آثار آن پایبند بودیم؟ میلیونها نفر به کف خیابانها آمده و سردار نبرد با آمریکا را تکریم و از او تجلیل کردند؛ مردی را تجلیل کردند که قصد داشت در حیات خود مرگ امریکا را رقم بزند، و خون پاک او این امر را محقق خواهد ساخت و امریکا و اسرائیل از جغرافیای سیاسی حذف خواهدشد.
وی افزود: مردم اینچنین در صحنه میلیونی از او و آرمان و مواضع وی تجلیل و تکریم کردند. این به معنای «نه گفتن» به امریکا و «نه گفتن» به مذاکره بود! اما آیا چند روز بعد از شهادت این مرد بزرگ، در حالی که هنوز خون او بر زمین ریخته و گرم بود، دم از مذاکره نزدند؟ من در منزل شهید سلیمانی و در حضور خانواده آن شهید شخصاً به جناب وزیر محترم امورخارجه عرض کردم که بعد از حادثه ترور شهید سلیمانی، دیگر کسی حق ندارد از مذاکره دم بزند، و اگر کسی دم از مذاکره بزند، یا مزدور بیمزد است یا مزدور بامزد.
وی تصریح کرد: آنها چنین ضربههایی به ما بزنند و در اندیشه نابودی ما باشند و ما سخن از مذاکره به زبان بیاوریم! من خطاب به ایشان عرض کردم که انشاءلله این برادران بعد از این، مسیر شهید سلیمانی را ادامه خواهند داد، اما بلافاصله سخن از مذاکره با قاتل او و دشمنی مطرح میشود که عملاً ما را میکشد.
رشاد اظهار کرد: میگویند نگویید مرگ بر آمریکا، در حالی که او عمل میکند و اگر جرئت کند و قدرت داشته باشد، احدی از مردم ایران را زنده نمیگذارد. آن وقت میگویند: ما حتی به زبان هم مرگ بر آمریکا نگوییم! آنها عملاً مرگ ما را محقق کنند و ما را میکشند، آن وقت ما لااقل به زبان هم نگوییم مرگ بر آمریکا. این واقعا تاسفآور است.
انتهای پیام