حجتالاسلام والمسلمین حسن نظری، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهلبیت (ع) در گفتوگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره وضعیت صنعت کشور در چهل سال پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در بخشی از صنایع که واقعاً با برنامه، کار و سرمایهگذاری کردهایم از صفر به حدود 85 و 90 رسیدهایم؛ نمونه بارز آن صنایع دفاعی است. در سال 1356 تفنگی همانند ژ 3 و کلاشینکف را از خارج وارد میکردیم. ما در صنایع دفاعی چیزی نداشتیم اما بعد از انقلاب و شروع جنگ تحمیلی و بمبارانهای صدام حسین زمینه برای تدوین برنامه صحیح در راستای توسعه صنایع دفاعی فراهم شد.
سه دستاورد نظام بانکی در چهل سال اخیر
ارزش بازار سرمایه پس از انقلاب به ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است
وی با اشاره به پیشرفت صنایع دفاعی ادامه داد: خوشبختانه الان در صنایع دفاعی و موشکی به جای رسیدهایم که کشورهای اروپایی همه تلاش خود را به کار گرفتهاند تا آن را متوقف کنند. معتقدم در سایر صنایع به خوبی و با برنامه عمل نکردهایم؛ نمونه بارز آن تولید خودرو است. در حوزه صنعت، چه بخش دولتی و چه خصوصی، کامیابی لازم را نداشتهاند.
نظری افزود: این در حالی است که استعدادهای بسیاری در این مملکت وجود دارد. در برههای از زمان قطعهسازانی در کشور وجود داشتند که چینیها آنها را به کشور خودشان بردند تا در آنجا دست به تولید بزنند، سپس همان قطعه را به ایران صادر میکردند. در سال 1344 که در کشورمان پیکان تولید میکردیم بالغ بر 90 درصد آن وابسته به انگلیس بود. در همان زمان کره جنوبی هم شروع به تولید کرد و الان بازارهای خودرو را فتح کرده، اما ما جایی برای صادرات نداریم دلیل این وضعیت این است که برنامهای برای توسعه صنایع نداشتهایم.
این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: با وجود همه هزینههایی که برای صنعت خودروسازی انجام دادهایم اما اکنون هیچ بازاری نداریم و حتی توان صادر محصولاتمان به عراق را هم نداریم. همه اینها به علت بیبرنامگی است؛ این در حالی است که سرمایه و نیروی انسانی به اندازه کافی در اختیار داشتهایم اما به علت نداشتن برنامه، اکنون ناچاریم پراید تولید کنیم.
در برخی از مواقع هم خصوصیسازی صورت میگیرد اما رانتی هم پیش آن وجود دارد؛ همانند ماشینسازی تبریز که براساس رانت به بخش خصوصی منتقل شد
عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره عقبماندگی بخش صنعت یادآور شد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه صنعت و به ویژه خودروسازی با آن مواجهه هستیم انحصاری است که شکل گرفته است. اگر بعد از اینهمه مدت صنعت خودروسازی حتی نتوانسته کوچکترین بازاری را خارج از ایران پیدا کند این نشان میدهد که یک جای کار میلنگد. خودروسازان ما فقط برای داخل تولید میکنند و هیچ توانی برای صادرات ندارند. در واقع این وضعیت همانند عمل خیاطی است که میدوزد تا فقط خودش بپوشد.
مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهلبیت(ع) درباره تبعات دخالت دولت در صنایع کشور گفت: این انحصار و دخالت دولتی باعث آسیب و مانع رشد صنعت شده است. هنوز هیئتمدیره آنها توسط دولت تعیین میشود. وزیر صنعت هم بارها گفته که به بخش خصوصی واگذار میکنیم اما صرفاً در حد حرف است. حتی اگر قرار باشد به بخش خصوصی واگذار شود باید برنامه لازم وجود داشته باشد که اکنون چنین برنامهای وجود ندارد.
عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به فسادهایی که در برخی از خصوصیسازیها صورت میگیرد، اظهار کرد: در برخی از مواقع هم خصوصیسازی صورت میگیرد اما رانتی هم پیش آن وجود دارد؛ همانند ماشینسازی تبریز که براساس رانت به بخش خصوصی منتقل شد. ما در زمینه پزشکی و داروسازی دارای برنامه بودیم و توانستیم به جایی برسیم اما در صنعت هیچ برنامهای نداشتیم و حتی تولید پنبه را هم به صفر رساندهایم.
وی در پایان تأکید کرد: اگر برنامه عملی وجود داشت باید از کشاورزان، حمایت مالی و علمی میشدند تا صنعت پنبهبافی و تولید لباس رشد میکرد، اما اکنون محصولات ترکیهای بازار لباس کشور را اشغال کردهاند. حتی برخی از این محصولات در داخل تولید میشود اما بر روی آنها مارک ساخت ترکیه نصب میشود.
انتهای پیام