حجتالاسلام موسویهوایی تأکید کرد؛
ضرورت تقویت کار فرهنگی اثرگذار برای ارائه مبانی اسلامی در قالبهای روزآمد
گروه جامعه ــ مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن بیان اینکه باید نیازهای جوانان را شناخت، گفت: فعالیت فرهنگی پرقدرتی را در حوزه تقویت و ارائه محصولات اسلامی و بومی نداشتهایم و اکثر سناریوهای فرهنگی ما مستقیماً ترجمه غربی است یا با فرهنگ آنان عجین شده؛ این ضعفها در کنار گرفتاریهای فرهنگی و کمبود بودجه در جامعه نمود مییابد و سرمایهای همچون جوانان حیف میشود.
حجتالاسلام سیدجواد موسویهوایی، مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در گفتوگو با ایکنا؛ با اشاره به چرایی رونق گرفتن محصولات فرهنگی غرب در جامعه و اصول نمادسازی اسلامی و بومی در قالب تولیدات فرهنگی برای جامعه امروزی و نحوه ارائه این محصولات، گفت: یکی از اساسیترین فعالیتها در این حوزه این است که محصولات خودمان را به گونهای به مردم معرفی کنیم که تأثیرگذار باشد و مخاطب را جذب کند. اصلیترین دلیلی که باعث شده امروز محصولات ما در کشور رنگ و بوی غربی به خود گیرد این است که مدل هنری مورد پذیرش مردم وارداتی است، در حالی که کشور ما در گذشته صاحب هنر شعر، معماری، قالیبافی، هنرهای صنعتی و امثال اینها بود. حتی در حوزه تئاتر هم از دیرباز دستی بر آتش داشتهایم و تئاترهای «رو حوضی» و «تعزیه» از هنرهای قدیمی و بومی ایران بوده است.وی با اشاره به اینکه متأسفانه کار فرهنگی اثرگذاری در حوزه تقویت و ارائه محصولات اسلامی، انقلابی و بومی برای جامعه ایجاد نشده است، ابراز کرد: این ضعفها در کنار گرفتاریهای فرهنگی و کمبود بودجه که هر روز هم کمتر میشود، در جامعه نمود پیدا کرده است؛ لذا اصلیترین کار این است که اهمیت این موضوع در نهادهای تصمیمساز و تصمیمگیر نهادینه شود. مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سیاستهای کلان فرهنگی را ابلاغ فرمودهاند و همه باید در آن راستا حرکت کنند؛ این دقیقاً یعنی وقتی شما سیاستهای کلان فرهنگی را تعیین میکنید باید براساس آن هم بتوانید فرهنگ ملی، اسلامی و انقلابی را ارتقا دهید؛ این موضوع یک اقدام بزرگ فرهنگی شمرده میشود. حجتالاسلام موسویهوایی بیان کرد: مسئله مهم این است که در مجلس شورای اسلامی، دولت و تمامی مراکزی که فعالیتهای فرهنگی برنامهریزی و بودجهریزی میشود، شاهد فرهنگ بومی، اسلامی، ایرانی و انقلابی باشیم و تغییرات دگردیسی اساسی را که به سمت این فرهنگ است تبیین کنیم و اساسیترین کار آن است که به جوانان میدان دهیم.جوانان؛ سرمایههایی که حیف میشوندوی افزود: امروز آن طور که باید به جوانان میدان داده نمیشود و این سرمایه حیف میشود. امروز جوانان لایقی داریم که میتوانند گردونه کشور را در مسئولیتهای مختلف به دست گیرند. رویکرد ما باید به جوانان و نگاهمان به داخل باشد؛ تولید یک محصول فرهنگی از زمان شکلگیری سناریو تا زمانی که تولید میشود باید بومیسازی شود. در هر نقطه و هر جایگاهی باید سرمایهگذاری خاصی انجام شود و افراد متخصص روی کار آیند.مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: یکی از اشکالات این است که اکثر سناریوهای فرهنگی ما مستقیماً ترجمه غربی است یا با فرهنگ آنان عجین شده یا برداشت شده از آثار غربی است. اینگونه فعالیتها استعدادهای داخلی را از بین میبرد. لذا باید تمامی این اقدامات را بومیسازی کنیم و کشور شاهد حضور صددرصدی آثار جوانان باشد؛ آثاری که میتواند دستمایه تولیدات فرهنگی برای آینده کشور باشد.حجتالاسلام موسویهوایی در خصوص اصول تغییر ذائقهها در جامعه امروزی هم گفت: ما ذائقه مخاطب را خودمان عوض کردهایم و امروز میگوییم که ذائقهها تغییر کرده است؛ در حالی که آرامآرام مخاطب را به این سمت بردهایم. اما اگر محصول خوبی تولید شود که با کیفیت هم باشد و بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، مردم برای آن هزینه هم میکنند و آن را در سبد فرهنگی خانوارشان قرار میدهند. برای مثال اثر «دا» چند سال پیش بسیار معروف و چندین بار تجدید چاپ شد، زیرا مردم متوجه شدند که حرف خودشان را میزند. آثاری که به چاپ ۷۰ یا ۱۰۰ میرسد نیز نشاندهنده استقبال مردم است؛ لذا باید در تولید محصولات فرهنگیمان از جمله فیلمها، سریالها، محصولات نرمافزاری و چندرسانهای و حتی نوشتافزار به منزله ابزار تأثیرگذار فرهنگی به ذائقه مخاطب توجه کنیم.مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه محصولات فرهنگی و اسلامی ویژه جوانان امروزی باید بهگونهای باشد که با زندگی آنها همخوان و همرنگ باشد، افزود: جوانان و ایدههای آنان را باید بپذیریم و بعد تلاش کنیم بر مبنای این ایدهها برنامهریزی کنیم و بودجه اختصاص دهیم. امروز جوانان گرایشهای مختلف قرآنی، اسلامی، فرهنگی و مذهبی دارند، اما باید آنها را با توجه به شور و نشاط، پرسشگری و کنجکاویشان هدایت کرد.ضرورت تعریف مدل و نماد اسلامی برای جوانانوی با بیان اینکه نیازهای مذهبی در کنار نیازهای فرهنگی جوانان برآورده خواهد شد، بیان کرد: باید مسئله جوانان، نیازها و آینده آنان را با برنامهریزی، جدی بگیریم و بتوانیم با تبلیغ مبانی قرآنی و سیره اهل بیت(ع) جوانان را به خوبی و درستی جذب کنیم. جوانان به تناسب سن خود دنبالهرو تنوعطلبی و فعالیتهای اجتماعی هستند. پس باید نیازهای آنان را شناخت و به فکر تعریف مدل و نماد اسلامی برای آنان بود.حجتالاسلام موسویهوایی در مورد وضعیت فعلی همافزایی نهادهای فرهنگی نیز اظهار کرد: اوایل این نهادها شناختی از یکدیگر نداشتند، اما به مرور با هم آشنا شدند. با هم تعارف کردند و بعد از آن تعامل ایجاد شد. امروز این تعاملات منجر به همافزایی شده است. در کنار هم قرار گرفتن این نهادها، یک قله بلند میسازد که میتوان از آن در عرصههای مختلف استفاده کرد. اما مدیران فرهنگی کشور باید از آثار هم استفاده کنند و این آثار تبدیل به سیاستنامههایی شود که بتوان در فعالیتهای بعدی از آنها استفاده کرد. انتهای پیام