حفظ جامع قرآن در کنار حفظ حرفه‌ای/ استقبال از متقاضیان تأسیس شعبه مهد قرآن در استان‌ها
کد خبر: 3838967
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
محمود چاوشی با توضیحاتی درباره آزمون «ترنم وحی» بیان کرد:

حفظ جامع قرآن در کنار حفظ حرفه‌ای/ استقبال از متقاضیان تأسیس شعبه مهد قرآن در استان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن با بیان اینکه حفظ جامع قرآن طرحی راهگشا برای جذب حداکثر مردم به امر حفظ قرآن کریم است، گفت:‌ آسیب‌های بی‌توجهی به بحث‌های فرهنگی به ویژه قرآنی طی سال‌های آینده خود را نشان داده و مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد.

مؤسسه مهد قرآن اوایل دهه هفتاد بود که به همت حجت‌‌‌‌‌الاسلام والمسلمین «مصطفی فومنی حائری» پایه‌ریزی شد. با گذشت 27 سال از آغاز آن و در اواخر دهه 90، فعالیت این مرکز، منتهی به تربیت بیش از چهار هزار حافظ کل قرآن شده است. مؤسسه مهد قرآن طی این سال‌ها تلاش کرده است تا گام‌های جدیدی در راه ترویج و آموزش حفظ قرآن بردارد، گام‌هایی که خروجی‌های خوبی را به همراه داشته است.

مؤسسه‌ای که سفره قرآنی خود را به گستردگی بیست استان پهن کرده است، شاخص‌ها و ویژگی‌هایی دارد که گاهی منحصر به این مؤسسه بوده و در کمتر فعالیتی در این عرصه، شاهد آن بوده‌ایم. یکی از این فعالیت‌ها، داشتن هیئت علمی است، حضور بزرگانی همچون «شهریار پرهیزکار»، «سیدمهدی سیف»، «عبدالرسول عبایی» و تعدادی دیگر از فعالان قرآنی کشورمان در این هیئت نشان از هدف‌گذاری مؤسسه مبنی بر اثرگذار بودن در عرصه حفظ قرآن در کشور و جریان‌سازی در این زمینه دارد.

یکی از ‌مهم‌ترین اقدامات این مؤسسه، برپایی آزمون ترنم وحی است. ‌آزمونی که تاکنون 11 دوره آن برگزار شده و راهی برای به اصطلاح فارغ‌التحفیظ شدن قرآن‌آموزان این مؤسسه تبدیل شده است. به فاصله چند روز بعد از برگزاری این آزمون که به میزبانی شهرهای خوانسار و گلپایگان برگزار شد، به گفت‌وگو با تعدادی از مدیران این مؤسسه نشسته‌ایم تا از آخرین تغییرات و تحولات این آزمون، ویژگی‌های خاص آن و نیز استراتژی‌های مؤسسه برای ادامه این مسیر بیشتر مطلع شویم، گفت‌وگویی که با حضور «سیدمحمود چاوشی» مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن، «محمود کریمی» مدیر آموزش و «رحمت‌الله سلمان‌ماهینی» مدیر امور استان‌ها و روابط عمومی صورت گرفته و ماحصل آن در ادامه آمده است.  

ایکنا ـ مؤسسه مهد قرآن اخیراً آزمون ترنم وحی را به میزبانی استان اصفهان برگزار کرد. توضیحاتی درباره این آزمون بدهید و اینکه روند برگزاری آن به چه صورت بود و آیا این روند در دوره اخیر مورد رضایت مدیران مجموعه قرار گرفته است یا خیر؟

چاوشی: مؤسسه کشوری مهد قرآن، قریب به 27 سال است به عنوان یک تشکل قرآنی ـ مردمی و عام‌المنفعه در کشور فعالیت می‌کند و شعب متعددی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف دارد. اواخر مرداد ماه شاهد برگزاری یک رویداد قرآنی با عنوان «ترنم وحی» بودیم؛ این برنامه در واقع آزمون حافظان کل قرآن عضو مؤسسه مهد قرآن از سراسر کشور است که در راستای فعالیت‌های آموزشی مؤسسه مهد قرآن متمرکز بر حفظ و مفاهیم قرآن، برگزار شد. ما در رده‌های مختلفی آزمون‌های متفاوتی برای اعضای مهد قرآن و قرآن‌آموزانی که در کلاس‌های ما به حفظ و آموزش مفاهیم قرآن مشغول هستند، تعریف کرده‌ایم، در همین راستا آخرین مرحله آزمونی که برای فعالیت‌های آموزشی مهد قرآن تعریف شده است، آزمون حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر است.

این آزمون در دو مرحله تعریف شده است. مرحله اول آزمون، مقدماتی و استانی است، در این مرحله، حافظانی که به حفظ کل قرآن نائل می‌شوند در سایت مهد قرآن ثبت نام می‌کنند.

در یازدهمین آزمون ترنم وحی، 296 حافظ کل قرآن از استان‌هایی که مؤسسه مهد قرآن در آن شعبه دارد، ثبت‌نام کردند. این آزمون به صورت شفاهی و کتبی در استان‌ها برگزار شد و از این تعداد 122 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند. مرحله کشوری این آزمون هرساله با سازوکاری متفاوت و با حضور داوران بین‌المللی و کشوری برگزار می‌شود. امسال این آزمون به میزبانی شهرهای گلپایگان و خوانسار برگزار شد، جناب مهندس بختیار، نماینده این دو شهر در مجلس شورای اسلامی که از حافظان قرآن کریم و اعضای مهد قرآن نیز هستند، میزبانی این برنامه را برعهده داشتند. همچنین در این دوره شاهد حمایت دستگاه‌های دولتی ـ مردمی و تشکل‌های قرآنی بودیم، خیرینی که تامین هزینه‌های جوایز و اسکان و پذیرایی حفاظ را برعهده داشتند نیز از همین دو شهر بودند و در واقع این برنامه از بودجه‌های دولتی استفاده نکرد.

حفظ جامع به جای حفظ حرفه‌ای / آسیب‌های مهجوریت قرآن در آینده / ارائه طرحی راهگشا برای حفظ قرآن
ایکنا ـ در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های آزمون ترنم وحی توضیحاتی دهید. این آزمون چه ویژگی‌هایی داشت که آن را متمایز از سایر آزمون‌ها کرده است؟
چاوشی: در این دوره در مراسم اختتامیه و تجلیل از حافظان قرآن که پایان این آزمون بود، 13 چهره قرآنی و ملی در برنامه حضور داشتند. در طول سه روز 15 برنامه رخ داد که بعضی از آنها شرح داده شد و در ادامه شرح داده می‌شود. دو نشست خبری در تهران و استان اصفهان با حضور اعضای هیئت امنا و نیز استاندار استان اصفهان و اهالی رسانه‌ برگزار شد. همایش مدیران مهد قرآن‌های سراسر کشور را همزمان با برگزاری آزمون در خوانسار برگزار کردیم که حدود 40 نفر از مدیران در آن حضور داشتند. همچنین همایش یک و نیم روزه‌ای برگزار شد که به مسائل مختلف آموزشی، اداری و مالی تشکیلاتی پرداخت. ایجاد دبیرخانه دائمی ترنم وحی یکی دیگر نتایج و دستاوردهای این آزمون در دوره اخیر بود که ان شاءالله این دبیرخانه را در دفتر مرکزی ایجاد خواهیم کرد تا به طور دائم فعالیت خود را پیش ببرد.

امسال یک کار جدید دیگری که انجام دادیم این بود که میزبان سال آینده را مشخص کردیم و پرچم برگزاری آزمون ترنم وحی در دوره آینده را به استان فارس و شهر شیراز تحویل دادیم.

ایکنا ــ این آزمون هر سال به شکل ثابتی برگزار می‌شود یا تغییراتی در آن صورت می‌گیرد؟

چاوشی: اصل برنامه آزمون، ارزیابی محفوظات حافظان کل قرآن بوده و غیرقابل تغییر است. برای بهتر شدن برنامه هر سال تلاش داریم تا از تجربیات سال قبل استفاده کنیم، امسال هم مستثنی از این قضیه نبود و بر همین اساس چند برنامه به کارها و فعالیت‌ها اضافه کردیم. یکی از این برنامه‌ها، جلسات تخصصی شرکت‌کنندگان با اعضای هیئت علمی مهد قرآن است که در آن نکات قابل اهمیت و قابل توجهی در زمینه‌های حفظ، قرائت و نشر فرهنگ قرآنی بیان شد. علاوه بر آن جلسه دیگری با حضور استاد «عباس سلیمی» برگزار شد که در آن نکات اخلاقی برای حافظان قرآن یادآوری شد. برنامه ویژه دیگری که برای شهروندان خوانسار و گلپایگان تدارک دیده شده بود، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در زمینه سبک زندگی قرآنی برای مردم و مؤسسات قرآنی و اهالی این دو شهر بود. یکی دیگر از نکات قابل توجه در این دوره برگزاری مراسم افتتاحیه بود که امسال برای اولین بار در نظر گرفته شد.

ایکنا ـ با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و فعالیت دستگاه‌ها و مؤسسات برای تحقق این موضوع، مؤسسه مهد قرآن افق یا سهمیه‌‌ای برای خود ترسیم کرده است؟

چاوشی: بله؛‌ قطعاً مؤسسات مردمی پیشتاز در این قضیه هستند. این را آمار و ارقام و گزارش‌هایی که وجود دارد، نشان می‌دهد؛ یعنی در خط مقدم آموزش قرآن همواره مؤسسات مردمی نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند. مؤسسه مهد قرآن هم به عنوان یک مجموعه تخصصی در زمینه حفظ، تحول آفرین بوده است. آن مقطعی که مهد قرآن شکل گرفت تعداد حافظان کل قرآن به 10 نفر هم نمی‌رسید، خوشبختانه مهد قرآن بعد از 27 سال فعالیت، ده‌ها هزار قرآن‌آموزی که حافظ اجزای مختلف قرآن هستند، آموزش داده و تربیت چهارهزار حافظ کل قرآن در این مؤسسه از برکات فعالیت این مجموعه است.

موضوع اصلی‌ و اساسی‌تر درباره فرمایش مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن این است که یک کار پژوهشی توسط متولیان امر در این زمینه صورت بگیرد. 10 میلیون حافظ قرآن عدد کمی نیست و کار آسانی هم نیست. در این کار پژوهشی باید مشخص شود که آیا می‌توانیم 10 میلیون حافظ کل قرآن آن هم به صورت حرفه‌ای در کشور داشته باشیم یا خیر؟ من بعید می‌دانم بتوانیم 10 میلیون حافظ حرفه‌ای قرآن کریم داشته باشیم. ما دستگاه‌های متولی زیادی داریم که فعالیت قرآنی دارند، قطعاً وظیفه این عزیزان است که کارهای پژوهشی در این زمینه انجام دهند. یعنی باید سازوکار و بستر این فعالیت عمومی و فراگیر را دستگاه‌های دولتی فراهم کنند در ادامه مؤسسات مردمی هم مسیر خودشان را باز می‌کنند و کار را انجام می‌دهند. ما شاهد یک لَختی و سنگینی در این قضیه هستیم، موازی بودن کار برخی از این دستگاه‌ها، مشخص نبودن یک متولی خاص و مسائل این چنینی به کار لطمه می‌زند. بنابر این من اعتقاد دارم ما نمی‌توانیم 10 میلیون حافظ حرفه‌ای قرآن کریم داشته باشیم. قاعدتاً می‌توانیم 10 میلیون حافظ عمومی داشته باشیم.

حفظ جامع به جای حفظ حرفه‌ای / آسیب‌های مهجوریت قرآن در آینده / ارائه طرحی راهگشا برای حفظ قرآن
ایکنا ـ تفاوت این دو در چیست؟

چاوشی: در بحث حفظ عمومی قرآن کریم، فرد حافظ در یک سطحی از حفظ قرار دارد که انس دائمی با قرآن دارد، یعنی اگر برای فرد حافظ عبارت قرآنی یا یک آیه خوانده شود می‌تواند تا چند آیه بعد آن را تلاوت کند. در واقع آیات به ذهن چنین افرادی آشناست و مانند یک حافظ حرفه‌ای نمی‌تواند تا دو صفحه بعد آن را بخوانند یا شماره آیه را بگویند یا قبل از آن را بخوانند یا یک تلاوت استاندارد از لحاظ تجوید و صوت و لحن داشته باشند. در صورتی که حافظ حرفه‌ای نه تنها تسلط کافی بر تمامی آیات و سوره‌های قرآن دارد، بلکه به لحاظ صوت و لحن و ... نیز در سطح استانداردی قرار دارد.

ایکنا ـ قصد دارم سؤال بعد را از جناب آقای کریمی بپرسم، در حال حاضر شاهد گسترش روزافزون فضای مجازی هستیم، فضایی که بسیاری از اصناف و تشکل‌ها به فراخور، استفاده‌های زیادی از آن داشته‌اند، مؤسسه مهد قرآن تا چه میزان تلاش کرده است تا از این بستر برای ارائه آموزش‌های خود استفاده کند؟

چاوشی: فضای مجازی عرصه‌ای است که سال‌ها مورد استفاده مهد قرآن قرار گرفته و پیش‌بینی‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است. در حال حاضر بخشی از آزمون‌ها را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم. همچنین جلسات مدیران و مربیان نیز به این صورت است و در حال تدارک فضایی هستیم تا این ارتباطات به صورت تصویری ادامه یابد. اخیراً هم استودیوی حرفه‌ای تهیه شده است تا بخشی از برنامه‌های آموزشی در این استودیو تولید و عرضه شود.

برای بحث حفظ و آن هم حفظی که همراه با ترجمه و تدبر باشد، ابزاری نیاز داریم که شاید موجود نیست، مثلا فرض بفرمائید باید آیات قرآن در قطعات کوتاه‌تری تلاوت شود، الان تمام تلاوت‌های ترتیل موجود که ترتیل‌های استانداردی هست، تقریباً افراد حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، بنابر این باید در این زمینه بیشتر تلاش شود و آثار دیگری که عموم مردم از آن استفاده کنند، تولید شود.

در بحث آموزش مفاهیم نیز پیگیر تولید یک نرم‌افزار آموزشی ترجمه مفاهیم بودیم که مقدمات آن فراهم شده است، اما متأسفانه چون ما یک مؤسسه مردمی هستیم و به لحاظ مالی محدودیت‌هایی داریم، برخی قسمت‌های کارهای مجازی اگر بخواهد خوب، فاخر و ارزشمند ارائه شود یک مقدار هزینه‌های بالایی دارد. متاسفانه برای تولید این نرم‌افزار حمایت نشدیم. با وجود اینکه این کار بسیار مورد تأکید و تأیید قرار گرفته است، اما حمایتی که منجر به تولید آن شود، صورت نگرفت.

اخیراً مقدار زیادی زمینه آموزش آنلاین آماده شده است،‌ که ان شاءالله برای مربیان و حافظان کل حتما برنامه‌هایی را خواهیم داشت. به هر حال به موضوع فضای مجازی در مؤسسه توجه شده است، ولی به دلیل بعضی از مشکلات و به‌خصوص مسائل مالی یک مقدار عقب هستیم.

عرض من این است که مجموعه‌ها‌ی دولتی و صاحبان منابع باید به مؤسسات مردمی که توان انجام کار دارند و این توان را در عمل اثبات کرده‌اند، ‌کمک کنند. این مجموعه‌ها واقعاً بیایند اعتماد کنند بیایند به مؤسسات مردمی اعتماد کنند که توانا هستند، می‌توانند کار کنند، حمایت کنند، امکانات در اختیار بگذارند ابزار در اختیار آنها بگذارند، حمایت‌های مالی کنند تا وضعیت فعالیت‌های قرآنی ارتقا پیدا کند. ما الان استاد، محتوا، طرح و برنامه و ... داریم، اما به مرحله تولید که می‌رسیم،‌ به لحاظ بودجه‌ای و حمایت مالی با محدودیت مواجه می‌شویم.

حفظ جامع به جای حفظ حرفه‌ای / آسیب‌های مهجوریت قرآن در آینده / ارائه طرحی راهگشا برای حفظ قرآن
ایکنا ـ جناب کریمی به طور مشخص چند درصد از برنامه‌ها و آموزش‌های شما بر پایه مجازی صورت می‌گیرد؟

کریمی: الان که درصد آن زیاد نیست، ولی اگر مثلاً همین نرم‌افزار مفاهیم را بتوانیم، تولید کنیم قطعاً می‌توانیم این قول را بدهیم که مثلا در کشور 60 درصد فعالیت‌های ما بر همین اساس پیاده شود و علاوه بر این بر جذب بالای مخاطبان جدید نیز اثر بگذارد.

ایکنا ـ در حال حاضر چند درصد ورودی‌های آزمون ترنم وحی در هر سال، جدید هستند؟ ما کمترین ورودی جدید را در مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، شاهد هستیم و بیشتر، شرکت‌کننده‌های سال‌های قبل هستند، آیا این وضعیت در آزمون ترنم وحی نیز حاکم است یا خیر؟

کریمی: همان طور که عرض کردم این برنامه در استمرار فعالیت آموزشی ما هست، یعنی اعضایی که داریم، ظرف شش سال آموزش به حفظ کل قرآن می‌رسند و پس از آن مجاز به حضور در آزمون ترنم وحی خواهند شد. در ترنم وحی هر حافظ کل قرآن، حداکثر دو بار می‌تواند در آزمون حضور یابد،‌ یعنی اگر سال اول شرکت کرد و حد نصاب قبولی را کسب نکرد، می‌تواند سال بعد هم شرکت کند و اگر سال دوم هم به هر دلیلی نمره نیاورد وارد یک فاز جدید از آزمون، تحت عنوان آزمون سه‌مرحله‌ای خواهد شد؛ لذا قریب به 90 درصد شرکت‌کنندگان در آزمون ترنم وحی افراد جدید هستند. آزمون سه‌مرحله‌ای که نفراتی که حدنصاب دریافت نکرده باشند، وارد آن می‌شود، یک کار جدید است که دو سال است به اجرا گذاشته شده است. در آزمون سه مرحله‌ای، حافظانی که به هر دلیلی از اضطراب گرفته تا کهولت سن و ... توانایی ارائه محفوظاتشان را در یک آزمون ندارند در آزمون سه مرحله‌ای با شیوه تسهیل شده‌تری به ارائه محفوظات می‌پردازند و در هر مرحله آزمون که یک ماهه با مرحله دیگر فاصله دارد، 10 جزء از قرآن را آزمون می‌دهند.

یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات آزمون ترنم وحی، این است که شاید در کشور جمعی با این تعداد حافظ کل قرآن به ندرت داشته باشیم؛ مثلاً در این برنامه 122 حافظ کل قرآن از استان‌های مختلف حضور داشتند، حتی ما در مسابقات بین‌المللی اوقاف هم شاهد حضور این تعداد حافظ کل قرآن نیستیم. البته تعداد شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی بسیار بیشتر و حدود 300 نفر بوده است که در مرحله مقدماتی 60 درصد آنها غربال شده‌اند.

ایکنا ـ در حال حاضر شاهد فعالیت مؤسسات قرآنی متعددی در سطح کشور هستیم که از خیل آنها تعداد معدودی گستره وسیعی از سطح کشور را تحت پوشش خود دارند، به نظر می‌رسد رقابت ناخواسته‌ای بین این تعداد مؤسسه شکل گرفته است؛ شما وجود چنین رقابت پنهانی را تأیید می‌کنید یا خیر و اینکه اصولاً در بحث مؤسسات قرآنی بیشتر رقابت می‌تواند اثرگذار باشد یا همدلی؟

چاوشی: حقیقت این است که رقابت در کار آموزش امر خوبی است. ظرفیت کار در کشور در حدی هست که اگر چندین برابر این مؤسسات که فعالیت می‌کنند، کار کنند باز هم خلأ خواهیم داشت؛ لذا هیچ کدام از این مؤسسات، جای دیگری را تنگ نکرده است. پس در اینجا مشخص می‌شود که رقابت، معنای چندانی ندارد، اما قطعاً همدلی و هم‌افزایی می‌تواند به استحکام و توسعه کار کمک کند. یکی از اتفاقاتی که ما در همین آزمون ترنم وحی داشتیم تجلی همین همدلی و هم‌افزایی بین یک تشکل قرآنی ـ مردمی کشوری با دستگاه‌های متولی قرآنی دولتی و حکومتی بود.

در ایام برپایی آزمون مسئولان یا نمایندگان سه دستگاه اصلی که فعالیت قرآنی در کشور دارند، حضور داشتند و از نزدیک در جریان فرایند آزمون قرار گرفتند؛‌ همه این عزیزان بر کیفیت کار صحه گذاشتند و ارزیابی آنها یک ارزیابی خوب و مطلوب بود. این حضور هم برای حافظان قرآن، هم برای مردم و هم مدیران مهد قرآن سراسر کشور که ما دعوتشان کرده بودیم، بسیار دلگرم‌کننده بود و باعث تشویق این عزیزان شد. لذا این همدلی بین دستگاه‌های دولتی و مردمی اگر اتفاق بیفتد و همه برای یک هدف حرکت کنند، قطعاً به استحکام و توسعه کار کمک می‌کند و بسیاری از مسائل برطرف می‌شود و شاهد رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی در بین مردم خواهیم بود.

حفظ جامع به جای حفظ حرفه‌ای / آسیب‌های مهجوریت قرآن در آینده / ارائه طرحی راهگشا برای حفظ قرآن
ایکنا ـ جناب ماهینی، سؤالی که در مورد فعالیت مؤسسه مهد قرآن مطرح است این است که این مؤسسه چه وسعتی از کشور را تحت پوشش خود دارد؟
ماهینی: قبل از بحث در مورد سؤال شما جا دارد از رسانه ایکنا در انعکاس اخبار مؤسسات قرآن و به خصوص مؤسسه مهد قرآن که همکاری شایسته‌ای دارد، قدردانی می‌کنم.

مؤسسه مهد قرآن در حال حاضر در بیست استان کشور دفتر و شعبه دارد که البته در آزمون ترنم وحی از حدود 15 استان شرکت‌کنندگانی حضور یافته بودند.

ایکنا ـ برنامه‌ای برای افزایش تعداد شعب دارید؟

ماهینی: افق توسعه فعالیت‌های ما علاوه بر استان‌هایی که در آن شعبه دایر است، بستگی به متقاضیان از دیگر استان‌ها دارد. درصدد گسترش شعب و افزایش استان‌های دارای شعبه هستیم که البته همان گونه که گفتم بستگی دارد به متقاضیانی که می‌توانند همکاری کنند. در حال حاضر به غیر از چند استان، در اکثر استان‌ها دارای شعبه هستیم. از بین استان‌هایی که الان شعبه‌ای وجود ندارد، بودند استان‌هایی که شعبه داشتند، اما به دلایل مختلف به تعطیلی کشیده شد. در هر صورت اگر مراکزی باشند یا اشخاصی باشند که نسبت به ایجاد شعبه درخواست داشته باشند، این آمادگی وجود خواهد داشت تا ما در آن استان، مراکزی را راه‌اندازی کنیم.

ایکنا ـ جناب چاوشی، در حال حاضر مؤسسات قرآنی زیادی در سطح کشور فعال هستند که همچون مؤسسه مهد قرآن عمده کار آنها آموزش حفظ قرآن است، این مؤسسه قصد گسترش حوزه فعالیت خود و ورود به عرصه‌هایی همچون تلاوت و ... را ندارد؟

چاوشی: هدف‌گذاری مؤسسه مهد قرآن از زمان تأسیس براساس آموزش قرآن برای عموم مردم بوده است که در آن مقطع دو رشته آموزشی حفظ همراه با مفاهیم قرآن تعریف شده است و الحمدالله فراگیر بود و توانست فعالیت‌های خوبی در سطح کشور هم داشته باشد. شاید تنها مؤسسه‌ای باشیم که در دفتر مرکزی دارای هیئت علمی هستیم. هیئت علمی هم نظارت بر روند برنامه‌های آموزشی مؤسسه را دارد و هم بحث بازنگری و به‌روزرسانی فعالیت‌های آموزشی را بر عهده دارد؛ ریاست هیئت علمی با جناب استاد «شهریار پرهیزکار» است و اساتید طراز اول کشور همچون جناب استاد «عبدالرسول عبایی»، استاد «محمدحسین سعیدیان»، استاد «سیدمهدی سیف»، استاد «علی‌اکبر حنیفی» و ... عضور هیئت علمی هستند. ما طی پنج سال گذشته درصدد یک بازنگری روی روش‌های آموزشی بوده‌ایم. شاید بخشی متمرکز بر مطالبه مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ باشد آن چیزی که تا کنون در مهد قرآن اتفاق می‌افتاد برای تربیت حافظان بیشتر تربیت حافظ نیمه حرفه‌ای یا مسابقه‌ای بود؛ در حال تعریف جدیدی از حفظ به عنوان حفظ جامع قرآن هستیم و آن را دنبال می‌کنیم.

این را برنامه‌ریزی و طراحی می‌کنیم تا بتوانیم زمینه حفظ قرآن را برای عده‌ بیشتری از مردم فراهم کنیم. این کار باعث خواهد شد تا کار حفظ مقداری آسانتر پیش برود. در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا ان شاء‌الله یک مرحله آزمایشی در برخی از استان‌ها برگزار کنیم و بازخوردها را دریافت کنیم. ان شاء‌الله اگر نتیجه مثبت باشد، فراگیر خواهد شد.

لذا بازنگری در برنامه‌‌های آموزشی همواره در دستور کار مؤسسه بوده است و تولید محصولات آموزشی جدید، به‌روزرسانی این محصولات با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و مواردی از این دست مد نظر بوده است.

یک نکته مهم دیگری که مورد توجه ما قرار گرفته است این است که آموزش‌ها را از مقاطع سنی پایین‌تر آغاز کنیم. در همین راستا یک معاونت در مهد قرآن به نام معاونت تخصصی کودک و نوجوان طراحی کرده‌ایم،‌ به دلیل اهمیت این مقطع سنی یک کار ویژه‌ای برای آنها پیش‌بینی و طراحی کرده‌ایم که آموزش‌ها از سنین کودکی آغاز شود و سیر آن ادامه پیدا کند. ما یک قرآن‌آموز را که جذب می‌کنیم، حداقل پنج یا شش سال در مراکز مورد آموزش قرار می‌دهیم و بعد آنها را رها نمی‌کنیم، بلکه در ادامه راه مربی شدن برای سایر قرآن‌آموزان و ... را طی می‌کند.

ایکنا ـ در حال حاضر به لحاظ بودجه‌ای، کشور دارای مشکلات عدیده‌ای است به طوری که اولویت اول مسئولان بحث‌های اقتصادی بوده و بحث‌های فرهنگی روز به روز با کاهش اعتبارات همراه هستند؛ مؤسسه‌ای همچون مهد قرآن برای مواجهه با چنین مشکل و عبور از آن چه استراتژی‌ای تعریف کرده است؟

چاوشی: این سؤال از دو بُعد قابل پاسخ و بررسی است، یک بُعد اینکه چرا بودجه‌های قرآنی اولاً این قدر محدود است؟ در بسیاری ابعاد و زمینه‌های دیگر در کشور هزینه می‌کنیم ولی زمانی که در مسائل فرهنگی به طور عام و مسائل قرآنی به طور خاص، بحث بودجه مطرح می‌شود، این قدر محدودیت ایجاد می‌کنیم و قطره چکانی بودجه‌ها را تزریق می‌کنیم که تخصیص نیافتن آن بهتر است.

اگر این روند را ادامه دهیم ضرر و زیان آن را در دهه‌های بعد خواهیم دید این به طور یقین اتفاق می‌افتد. اگر فرهنگ یک جامعه بر مبنای ارزش‌هایی که دارد ساخته نشود در دهه‌های بعد و در نسل‌های بعد دچار آسیب‌های فراوان خواهیم شد. این قطعاً یک هشدار جدی برای متولیان کشور است، چون کار فرهنگی و کار قرآنی به مثال یک درخت گردو است وقتی یک نهال گردو را می‌کارید بعد از 10 یا 15 سال بار می‌د‌هد مثل یک بوته‌ گوجه فرنگی نیست که مثلاً بعد از چند ماه این اتفاق بیفتد لذا باید از الان سرمایه‌گذاری کرد تا در نسل‌های بعد برداشت کنیم. متأسفانه هر چقدر پیش می‌رویم می‌بینیم این نگاه به فعالیت‌های قرآنی ضعیف‌تر می‌شود.

در همین راستا سیاستی که ما در مؤسسه مهد قرآن دنبال کردیم این است که متکی به بودجه‌های دولتی نباشیم و نبودیم. تمرکز ما بر اداره مؤسسه براساس کمک‌های مردمی و درآمدهای خود مؤسسه است، تا کنون هم الحمدالله دیر و زود و کم و زیاد این اتفاق افتاده است؛ الان مهد قرآن وارد 27 سال فعالیت خود شده است در همین برنامه ترنم وحی همه هزینه‌ها حدود 90 درصد از محل خیرین قرآنی تامین شد و ما در این سال که شاید بسیار سخت هم بود به 92 حافظ کل قرآنی که حد نصاب قبولی را کسب کردند و مدرک حفظ کل گرفتند، نیم سکه بهار آزادی هدیه دادیم.

تفاوت آزمون با مسابقه این است که در مسابقه به سه نفر اول جایزه می‌دهند، اما در آزمون ترنم وحی از 122 شرکت‌کننده هر تعدادی قبول بشوند هدیه می‌گیرند لذا خیلی سنگین‌تر می‌شود. در این آزمون به 92 نفر گواهینامه و جایزه دادیم این هم از محل خیرین تأمین شد. اگر این فرهنگ‌سازی ایجاد شود و همان طور که برای عزاداری‌ها، نذورات، ساخت مدرسه و بیمارستان کمک می‌کنند که لازم هم هست در زمینه قرآنی هم این کمک‌های مردمی صورت بگیرد بسیاری از مشکلات مالی این حوزه برطرف خواهد شد. اگر در زمینه آموزش قرآن، تربیت حافظ قرآن، تربیت مفسر، قاری و ... هزینه کنند در واقع آینده مملکت ساخته می‌شود و اگر فرهنگ یک مملکت ساخته شود، سایر مسائل نیز ساخته می‌شود لذا این نیاز به کار فرهنگ‌سازی دارد. رسانه‌‌ها به خصوص خبرگزاری بین‌المللی قرآن می‌تواند در این زمینه خیلی موثر باشد و کارویژه انجام بدهد هر چقدر مردم از فعالیت‌های قرآنی مطلع شوند، نیازهای جامعه قرآنی را بفهمند و درک کنند و وارد این وادی شوند در واقع مؤسسات هم می‌تواند کار خودشان را توسعه بدهند.

حفظ جامع به جای حفظ حرفه‌ای / آسیب‌های مهجوریت قرآن در آینده / ارائه طرحی راهگشا برای حفظ قرآن
در پایان اگر صحبت خاصی باقی مانده بگویید.
چاوشی: باید از مردم شریف شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان که میزبان حافظان قرآن و خادمان قرآن بودند و همچنین مسئولان این دو شهر، فرمانداران، ائمه جمعه، استاندار محترم استان اصفهان که هم در نشست خبری و هم در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کردند و نیز میزبان اصلی برنامه جناب مهندس «بختیار» حافظ قرآن و نماینده مجلس شورای اسلامی که بار اصلی این کار به دوش ایشان و دوستانشان بود و نیز از مدیران مهد قرآن سراسر کشور و رسانه‌هایی که حضور داشتند نهایت قدردانی و سپاس را داشته باشم. جا دارد از اعضای هیئت علمی و از هیئت امنای و هیئت مدیره مؤسسه مهد قرآن و نیز از خبرگزاری بین‌المللی قرآن کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم. انصافاً اگر ایکنا نبود شاید 90 درصد اخبار قرآنی به گوش کسی نمی‌رسید و باعث می‌شد تا فعالیت‌های قرآنی و فعالان قرآنی بیشتر مظلوم واقع ‌شوند. خوشبختانه ایکنا جایگاه رفیعی در بین قرآنیان در کشور دارد و باز هم از همه عزیزان قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام 

captcha