اقدام مجلس در محدودیت دوره‌های نمایندگی قابل تقدیر است/ تصویب محدودیت دائمی بهتر بود
کد خبر: 3796693
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸
مجتبی رحماندوست:

اقدام مجلس در محدودیت دوره‌های نمایندگی قابل تقدیر است/ تصویب محدودیت دائمی بهتر بود

گروه سیاسی ــ نماینده سابق مجلس با دفاع از اقدام نمایندگان در محدودیت کاندیداتوری پس از سه دوره متوالی نمایندگی گفت: اگر این محدودیت به نحوی بود که یک فرد نهایتاً بیشتر از چهار یا پنج دوره نمی‌توانست نماینده شود بهتر بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کاندیداتوری افرادی که ۳ دوره متوالی نماینده مجلس بودند برای دوره چهارم ممنوع شود.

هدف اصلی نمایندگان از این مصوبه فراهم کردن زمینه حضور جوانان در حوزه تقنینی اعلام شد.

از محدود شدن دوره‌های نمایندگی به شدت دفاع می‌کنم

مجتبی رحماندوست، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ارزیابی خود از مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری افراد پس از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس و تأثیر آن بر تحقق گردش نخبگان در قوه مقننه گفت: به اعتقاد من محدودیت دوره‌های کاندیداتوری افراد برای نمایندگی مجلس اقدام درستی است و از آن به شدت دفاع می‌کنم. البته مصوبه فعلی این محدودیت را برای دوره چهارم پس از سه دوره متوالی گذاشته و یک فرد می‌تواند پس از سه دوره متوالی نمایندگی یک دوره تنفس و استراحت به خود بدهد و مجدداً کاندیدا شود در حالی که اگر این محدودیت به نحوی بود که یک فرد نهایتاً بیشتر از چهار یا پنج دوره نمی‌توانست نماینده شود بهتر بود.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که من نماینده مجلس بودم فقط آقایان باهنر و عبداللهی 7 دوره نماینده بودند، اما به طور کلی فردی که نماینده می‌شود دوره اول، دوره آزمون و خطا و آشنایی با محیط مجلس و آیین‌نامه داخلی آن، دوره دوم، زمان ثمردهی و دوره سوم دوره تکامل و ارائه بهترین کارنامه از خود است. اگر فردی تا دوره سوم نمایندگی نتوانست فعالیت خاصی انجام دهد و حضور او ثمرات خاصی نداشت نشان می‌دهد نمایندگی او خروجی مفیدی نداشته است. هر چند این مصوبه به چنین افرادی هم این فرصت را می‌دهد که یک دوره استراحت کنند و مجدداً شانس خود را برای حضور در مجلس امتحان کنند.

بهتر بود محدودیت دائمی بر دوره‌های نمایندگی اعمال می‌شد

رحماندوست اظهار کرد: به عقیده من اقدام مجلس در این مورد خاص قابل تقدیر است و شاید بهتر بود فراتر از این را تصویب می‌کردند و یک محدودیت دائمی برای تعداد دوره نمایندگی، چه متوالی و چه متناوب تعیین می‌کردند نه آنکه آن را صرفاً محدود به سه دوره متوالی کنند.

این نماینده سابق مجلس درباره اینکه آیا این مصوبه می‌تواند به تحقق جوان‌گرایی در مجلس بینجامد یا بهتر بود جوان‌گرایی از مسیرها و راهکارهای دیگری دنبال شود، گفت: این مصوبه می‌تواند به جوان‌گرایی در مجلس کمک کند و در عین حال از کانال‌ها و مسیرهای دیگر نیز می‌توان جوان‌گرایی را در مجلس دنبال کرد و اینها منافاتی با هم ندارند. در واقع ممنوع کردن کاندیداتوری پس از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس خود به خود امکان حضور افراد جوان‌تر را در مجلس فراهم می‌کند.

تشریح راهکارهای دیگر تحقق جوان‌گرایی در مجلس

وی بیان کرد: البته برخی مصوبات مجلس در عین حال که مغایر جوان‌گرایی نیست اما بستر حضور بیشتر جوانان را محدود می‌کند که نمونه بارز آن مدرک تحصیلی است. مجلس، داشتن کارشناسی ارشد را برای کاندیدا شدن الزامی کرده است و البته مغایرتی هم با جوان‌گرایی ندارد، اما جوانان زیادی هستند که با وجود مدرک کارشناسی از هوش و نبوغ بالایی برخوردار هستند اما به دلیل همین مدرک تحصیلی نمی‌توانند کاندیدای مجلس شوند که می‌توان در این زمینه هم دست به اصلاحاتی زد.

رحماندوست در پایان اظهار کرد: یکی دیگر از راه‌های کاهش میانگین سنی مجلس و افزایش امکان حضور جوانان، کاهش سقف سنی نمایندگی است که اکنون 75 سال است و می‌توان آن را به 65 سال کاهش داد. ‌

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha