مردم از پرداخت کمک مستقیم به متکدیان خودداری کنند
کد خبر: 3758710
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۳

مردم از پرداخت کمک مستقیم به متکدیان خودداری کنند

گروه اجتماعی ـ معاون استاندار لرستان با بیان این‌که مشکل اصلی در بحث متدکدیان، فرهنگی است، گفت: علی‌رغم وجود نهادهای حمایتی و سازمان‌های خیریه از لحاظ فرهنگی به گونه‌ای تربیت شده‌ایم که کمک را مستقیماً به متکدی می‌دهیم و این سبب ترویج تکدی‌گری در استان شده و لازم است رسانه‌ها کار فرهنگی انجام داده و شهروندان را آگاه کنند که از پرداخت کمک مستقیم به متکدیان خودداری کنند.

ب

به گزارش ایکنا از لرستان،  حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان چهارشنبه، دوم آبان در شورای مبارزه با مواد مخدر استان لرستان با اشاره به این‌که رویکرد اصلی ما در مبارزه با مواد مخدر اجتماعی شدن است، اظهارکرد: اگر این موضوع را در بین اقشار، اصناف و گروه‌های سنی مختلف بسط و گسترش دهیم و با موضوع پیشگیری از آلوده شدن جوانان و نوجوانان به معضل اعتیاد بسیاری از هزینه‌هایی که مترتب بر درمان است کاهش می‌یابد.
وی با بیان این‌که نباید در بحث پیشگیری از مسأله مقابله کردن غافل شویم، گفت: یکی از موارد مقابله، جمع‌آوری نمادهای اعتیاد(معتادین متجاهر) در سطح کوچه و خیابان‌هاست.
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: شهرداری با حمایت ناجا، بهزیستی و علوم پزشکی و حمایت و نظارت فرمانداران این موضوع را ساماندهی کند.
خجسته‌پور افزود: در قانون مبارزه با مواد مخدر مواد مختلفی ازجمله ماده 15 گنجانده شده است که براساس آن بخش خصوصی مرکزی را برای ترک اعتیاد راه‌اندازی تا افراد به‌صورت داوطلبانه مراجعه کرده که هم دارای خانواده و هم تمکن مالی هستند.
وی ادامه داد: در این مراکز که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی برای درمان و نگهداری معتادان وجهی را از متقاضی دریافت می‌کنند اما در ماده 16 فرد تمکن مالی ندارد و به یک زندگی انگلی در جامعه خو گرفته است که اینجا دولت و حاکمیت متولی هستند و مرکزی که راه‌اندازی می‌شود هزینه‌اش بر عهده دولت است.
رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان بیان کرد: در ماده 16 معتادین نگهداری می‌شوند و در کنار نگهداری، بحث درمان آنها نیز پیگیری می‌شود.
خجسته‌پور با اشاره به این‌که افرادی‌که خانواده دارند اما بی‌بضاعت‌اند به‌شرطی که سه دور در مرکز ماده 15 رفته باشند می‌توانند در مرکز ماده 16 پذیرش شوند، قابل تقدیر است، افزود: همچنین در طول یک‌سال اخیر 10 نفر بهبود یافته در مرکز ماده 16 کار زیادی است و 14 نفر دیگر هم بدون متادون‌درمانی سم‌زدایی شده‌اند.
وی با بیان این‌که جمع‌آوری و نگهداری معتادین طبق قانون در هر استانی نیاز است یک مرکز ماده 16 وجود داشته باشد که این معتادین پس از فرآیند جمع‌آوری، در سطح استان غربالگری می‌شوند اگر فردی معتاد نباشد نباید پذیرش شود، گفت: اگر کسی معتاد است و شرایط ماده 15 را دارد نباید به ماده 16 برود، همچنین اگر معتادی شرایط نگهداری دارد و علاوه‌بر اعتیاد دارای بیماری عفونی است نباید در ماده 16 نگهداری شود بلکه برای درمان باید تحویل علوم پزشکی شود.
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با بیان این‌که هر تیمی که معتادین متجاهر را به شهر خرم‌آباد می‌آورد موظف است آن افراد را به شهر مبدا خود ببرد، گفت: نیاز است کارگاه آموزشی برای گروه‌های جمع‌آوری شهرستان‌ها گذاشته شود تا حداقل ورودی‌ها را به مرکز ماده 16 استان داشته باشیم.
خجسته‌پور در مورد وضعیت معتادین متجاهر بانوان تصریح کرد: کارگروه مشترک متشکل از دبیر شورا، مدیرکل بانوان و بهزیستی استان جهت پیگیری برای جذب اعتبار و بهسازی مکان آنان و تجهیز این مرکز تشکیل شود.
وی در مورد معضل متکدیان در استان گفت: مشکل اصلی فرهنگی است، علی‌رغم وجود نهادهای حمایتی و سازمان‌های خیریه از لحاظ فرهنگی به گونه‌ای تربیت شده‌ایم که کمک را مستقیماً به متکدی می‌دهیم و این سبب ترویج تکدی‌گری در استان شده و لازم است رسانه‌ها کار فرهنگی انجام داده و شهروندان را آگاه کنند که از پرداخت کمک مستقیم به متکدیان خودداری کنند.

انتهای پیام

captcha